Încă din anul 2008, când un grup de studenți conservatoriști și-au propus organizarea unui eveniment dedicat artei psaltice, Masterclass-ul de Cânt Bizantin de la Iași rămâne un eveniment marcant al artei muzicale de sorginte bizantină.
Desfășurându-și activitățile în prima jumătate a lunii iulie, evenimentul este rezultatul colaborării dintre Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Mitropolia Moldovei și Bucovinei, Asociația Culturală „Byzantion” și Primăria Municipiului Iași. Sub îndrumarea generală a prof. Laura Vasiliu și cu implicarea directă a membrilor Asociației „Byzantion”, Masterclass-ul de la Iași reunește anual peste 120 de cursanți, studenți teologi, elevi seminariști, personal monahal, clerici, reprezentanți ai diferitelor instituții ecleziale și de învățământ din țară.
Evenimentul își propune, în principal, obținerea unui nivel cât mai ridicat de interpretare a cântului psaltic prin invitarea celor mai mari personalități din lumea muzicală bizantină, interpreți, cercetători și pedagog.
La fiecare ediție, pe parcursul unei săptămâni, profesori de marcă din spațiul academic și ecleziastic elen și român își etalează cunoștințele teoretice dar mai ales pe cele practice, în jurul unei teme nucleu.
Personalitatea cea mai importantă a acestei ctitorii culturale, mintea elevată care a dat un nou suflu psalticii din Grecia contemporană și care a intuit potențialul de valoare asigurat de entuziasmul și interesul tinerilor interpreți români este vrednicul de pomenire, prof. Lykourgos Angelopoulos. Arhonte Protopsalt al Arhiepiscopiei de Constantinopol și dirijor al binecunoscutului Cor Bizantin Grec (cu care a făcut cunoscută tuturor muzica psaltică prin cele peste 1500 de concerte între anii 1977 – 2014), dascăl, protopsalt, realizator de emisiuni radiofonice, colaborator în proiecte de cercetare muzicală, interpret de creații laice contemporane, Lykourgos Angelopoulos a depășit cu mult granițele spațiului elen prin activitatea sa complexă. Rolul fundamental și contribuția personalității sale la revigorarea artei psaltice în România a fost pe deplin recunoscut, instituții de marcă precum Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași și Mitropolia Moldovei și Bucovinei decernându-i cele mai înalte titluri („Doctor Honoris Causa” și Crucea „Sfântul Ierarh Dosoftei”), ca un semn de „rămas bun” al tărâmului românesc, rânduit prin pronia divină celui care a plecat dintre noi anul acesta (17 Mai 2014).
La îndemnul plin de încredere, de inițiativă și de dragoste al mentorului Lykourgos, dar și al colaboratorului său principal, prof. Georgios Konstantinou, o pleiadă de profesori greci și români i-au urmat exemplul și demersul în a construi la Iași un eveniment de înaltă ținută academică, menit să reunească participanți din toate colțurile țării. În cele șapte ediții de până acum, sălile Universității de Arte au găzduit cursurile, conferințele și alocuțiunile unor personalități didactice precum Georgios Konstantinou (Atena), Maria Alexandru alături și de Echipa de Paleografie Muzicală a Universității „Aristotelis” din Tesalonic, Achilefs Chaldaiakes (Atena), Răzvan Theodorescu, Vasile Vasile (București), Nicolae Gheorghiță (București), Vasile Grăjdian (Sibiu), Elena Chircev (Cluj), Costin Moisil (București), Christos Tsiamoulis (Atena), Antonios Aetopoulos (Atena), Konstantinos Lanaras (Lamia, Grecia) și mulți alții.
An de an, Catedrala Mitropolitană din Iași a răsunat de vocile reunite ale participanților alături de Corul Byzantion și invitații speciali, „sub bagheta” maestrului Lykourgos Angelopoulos, reiterând astfel în mică parte, ca un salt peste veacuri, vremurile când mitropolitul cărturar Veniamin Costachi transformase capitala Moldovei în unul din cele mai renumite centre de studiu al artei psaltice, unde vestiții psalți români alături de protopsalții greci „rivalizau, ba chiar mai în urmă întrecea(u) […] prin pompa bisericească, Constantinopolul”[1].
Ediția de anul acesta a reprezentat o piatră de hotar, începutul unui drum nou, al formării spirituale prin artă, lăsat moștenire de către prof. Lykourgos Angelopoulos căruia românii veniți la Iași i-au adus prinos de recunoștință prin cântare.
Concepute, ca în fiecare an, după un format ce urmărește trei obiective principale, manifestările ce au avut loc între 7 și 11 Iulie au reprezentat, în principal, cursuri de măiestrie în arta interpretării psaltice, în jurul cărora s-au desfășurat cursurile de teorie și conferinţele de muzicologie bizantină (tema acestei ediții a fost Genul compozițional irmologic), toate fiind încununate, în finalul evenimentului, de Concertul de Muzică Bizantină, în prezența și cu binecuvântarea părintelui mitropolit Teofan.
Cursurile practice. Un fenomen vocal, așa cum ne-a plăcut să îl numim, prof. Dimitrios Galanis, protopsalt şi profesor la Şcoala Mitropoliei din Patras, interpret de muzică tradițională elenă, a fost cel care a susţinut cursurile de interpretare, abordându-se cântări în genul irmologic, de la troparele şi catavasiile de un nivel mediu de dificultate, până la corifeul ipostazei interpretative, arta calofoniei. O voce binecunoscută pentru capacitățile sale de ornamentare în stil calofonic, și reușind să sintetizeze și sistematizeze aceste ornamentări într-un inedit manual psaltic, Dimitrios Galanis a reprezentat pentru cei prezenți mărturia vie a faptului că slujbele în biserică pot și trebuie să fie înfrumusețate cu cele mai alese voci.
Surpriza acestei ediții a reprezentat-o prezența, în finalul Masterclass-ului, a maestrului Ioannis Chasanidis, protopsalt al Mănăstirii „Sf. Teodora” din Tesalonic, compozitor a peste 3000 de pagini de muzică în cinstea sfinților, crescut și educat în spiritul Muntelui Sfânt „Athos”, ucenic al marelui cântăreț athonit, diaconul Dionisios Firfiris (+1990). Prezența protopsaltului Chasanidis la Iași a fost prilejuită și de lansarea oficială a bazei de date existentă pe pagina electronică www.byzantion.ro, și care va avea, în final, peste 4000 de piese înregistrate de domnia sa. Proiectul, în desfășurare, este în colaborare cu Universitățile „Aristotelis” și „George Enescu” și este coordonat de directorul executiv al Masterclass-ului de Cânt Bizantin, Ștefan Mihalcea. Dacă Dimitrios Galanis ne-a fost mărturie a virtuozității vocale la cel mai înalt nivel, domnul Chasanidis ne-a dezvăluit sensul virtuozității prin puterea rugăciunii adusă în cântare.
Cursurile teoretice. Punctul de atracție al secției teoretice l-a constituit atât călătoria prin istoria muzicii bizantine la care ne-a invitat, în stilul caracteristic, prof. Maria Alexandru, cât și prelegerile despre genul irmologic ale părintelui Filotheu Bălan de la mănăstirea „Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil – Petru Vodă”, care a prezentat auditoriului analogii istorice cu totul inedite pentru muzicologia bizantină românească dar și universală.
Prof. Georgios Konstantinou a reușit și de data aceasta un mod personalizat, atractiv, de abordare teoretică-practică a temei nucleu, prin exemplificările realizate în colaborare cu prof. Dimitrios Galanis.
Conferințe. Echipa de Paleografie Muzicală din Tesalonic, sub îndrumarea conf. Maria Alexandru, a continuat și anul acesta linia de colaborări cu studenții corului „Floralia” al Secției de Muzică Religioasă a Universității de Arte „George Enescu” din Iași, care, la rându-i, se bucură de îndrumarea lect. Zamfira Dănilă, bizantinolog și etnomuzicolog.
Și dacă anul acesta sărbătorim 300 de ani de la acceptarea primului român printre membrii Academiei din Berlin, domnitorul Dimitrie Cantemir, lect. Sorina Chiper de la Universitatea „Al. I. Cuza” a marcat acest eveniment istoric printr-o prezentare generală a personalității marelui cărturar.
Concertul de Muzică Bizantină. Vineri, 11 iulie, publicul ieșean a fost invitat la Concertul din finalul evenimentului, desfășurat în prezența și cu binecuvântarea părintelui Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. În prima parte, corul mare al participanților au „trecut și petrecut” din nou pe dirijorul Lykourgos Angelopoulos, de data aceasta sub viziunea interpretativă a maestrului Dimitrios Galanis. Corul academic „Byzantion” a marcat cea de-a doua parte a concertului, cântând în cinstea aceluiași dascăl în antifonie cu invitații speciali, corifei ai intepretării psaltice: prof. Georgios Konstantinou, protopsalții Dimitrios Galanis, Ioannis Chasanidis și Antonios Aetopoulos.
Și dacă am adus aminte de toți cei care au simțit nevoia să aducă un ultim omagiu prin cântare, nu putem să nu menționăm o altă surpriză a acestei ediții, prezentarea emoționantului reportaj dedicat iubitului dascăl Lykourgos și alcătuit de către Cristina Ionescu, realizator al emisiunii „Universul credinței”, TVR.
Masterclass-ul de Cânt Bizantin de la Iași, eveniment academic dedicat artei muzicale din spațiul eclezial, va rămâne o datorie nobilă de a primi de la dascăli desăvârșiți tainele meșteșugului psaltichiei și de a dărui oricărui creștin ce trece pragul bisericii dreptul de a asculta o muzică de calitate, fără de care Fericitul Augustin nu ar fi putut spune: „cine cântă, se roagă de două ori” … cel puțin nu pentru cei ce și ascultă.
Adrian Sîrbu, coordonator al
Masterclass-ului de Cânt Bizantin
(articol publicat și în Cronica Veche)
[1]„În scurt timp, serviciul bisericesc din Moldova ia având din cele binefăcătoare pentru dezvoltarea imnologiei bisericești și a cântării naționale și rivaliza, ca chiar mai în urmă întrecea(u) românii, prin pompa bisericească, Constantinopolul. Tot bărbatul dotat cu voce era în jurul mitropolitului Veniamin: arhidiaconi, diaconi, preoți, psalți, ajutor de psalți, toți erau aleși, exercitați, și-ți plăcea să-i auzi – nu te puteai dezlipi de serviciul bisericii mitropolitane. Curând, și restul țării, prin fructele ieșite din acele școli, a fost înavuțit cu preoți și dascăli cântăreți pricepuți în ale slujbei bisericești. Tot ce se mai vede ca pompă religioasă, ca serviciu măreț, cântare atrăgătoare în Biserica noastră română, mai cu seamă în partea de sus a țării, chiar până astăzi, este reflexul razei timpului mitropolitului Veniamin.” (Erbiceanu, Constantin, Istoria Mitropoliei Moldovei și Sucevei și a catedralei mitropolitane din Iași, București, 1888, p. 345 – 346).