Corul Byzantion a reprezentat România în două festivaluri de renume din Polonia, cu sprijinul Institutului Cultural Român

Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

mielec 2013 1Recent, membrii corului Byzantion au avut onoarea de a fi invitați să susțină două concerte de muzică bizantină în cadrul a două festivaluri de muzică din orașele Mielec și Krakow (22 și 23 august 2013), în sudul Poloniei, cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Prilejul de a concerta în Polonia reprezintă, cu siguranță, o onoare pentru orice artist. Iar asta pentru că, în domeniul cultural, polonezii sunt recunoscuți pentru receptivitatea deosebită, deschiderea spre noi și diverse valențe culturale și pentru o evidentă înclinație spre profunzimi religioase, fapt ce le înlesnește o percepție mai clară (cel puțin în ceea ce privește publicul prezent la concertele psaltice) asupra valențelor spirituale ale muzicii sacre.

Experiențele anterioare ale membrilor Byzantion în diverse festivaluri cu tradiție din Polonia, precum cele din Jarosław, Szczecin, Przemysl, Olsztyn, Płock sau Narol, confirmă pe deplin convingerea că publicul polonez poate constitui audiența pe care și-ar dori-o orice artist pentru reprezentațiile sale.

Primul concert a fost susținut în cadrul celei de-a XVI-a ediții a Festivalului Internațional de Muzică din micul oraș Mielec (ale cărui atestări documentare merg până în secolul al XIII-lea). Începând cu 1998, anul de debut al festivalului, evenimentul reuneşte solişti prestigioşi, coruri, ansambluri camerale şi orchestre mari din întreaga lume. Participarea corului Byzantion la Mielec reprezintă a doua prezență a artiștilor români aici, după participarea prestigiosului cor Madrigal, în anul 2008.

Interesul și afinitatea publicului polonez pentru genul muzical psaltic au fost și de această dată confirmate de numărul mare al iubitorilor de muzică în biserica catolică „Doamna noastră” din centrul orașului Mielec, un edificiu impresionant prin dimensiunile sale, cu o arhitectură modernă, în care susținerea unui moment artistic este, fără îndoială, o provocare pentru orice grup vocal.

Al doilea concert a avut loc în impunătoarea biserică dominicană din centrul orașului Krakovia (construită în secolul al XIII-lea), cu ocazia celei de-a XXXVIII-a ediţie a Festivalului Internaţional „Muzică în vechea Cracovie”, organizat de Fundaţia Capella Cracoviensis, evenimentul înfățișând una dintre principalele manifestări muzicale de înaltă ţinută ale celei de-a doua capitale culturale a Poloniei. Din 1976 până în prezent, festivalul s-a impus ca unul dintre cele mai prestigioase şi mai longevive evenimente muzicale din Polonia, atrăgând de pretutindeni solişti, coruri, formaţii camerale şi orchestre. Anul acesta, printre participanţi se numără muzicieni din Elveţia, Germania, Italia, Marea Britanie, Norvegia, Polonia, România, Rusia şi Statele Unite ale Americii.

„Concertul corului Byzantion ar reprezenta cea de-a cincea prezenţă românească la celebrul Festival «Muzică în vechea Cracovie» după ce, în anii trecuţi, concertele corului Preludiu, corului Madrigal, grupului psaltic Stavropoleos şi cvartetului Bălănescu au fost primite cu mult entuziasm de un public foarte numeros”, apreciază Institutul Cultural Român de la Varșovia.

În ceea ce privește repertoriul abordat de corul Byzantion în cadrul ambelor festivaluri, dezideratul a fost conferirea unei imagini cât mai ample și mai elocvente asupra muzicii sacre a Imperiului Bizantin, rugăciune cântată a sfinților părinți răsăriteni. Cele 80 de minute de interpretare psaltică au reprezentat o invitație la o călătorie în istoria acestei minunate arte, în fascinația lumii modurilor bizantine, precum și o reactualizare, o retrăire prin cele mai frumoase cântări, a sărbătorii Adormirii Maicii Domnului.

Astfel, în debut au fost interpretate piese ce își au originea fie în primele secolele ale creștinismului (secolul al III-lea) fie în repertoriul paleoromaic (secolele VII – XIII, Italia de Sud și Catedrala „Reims”, Franța). Vechiul imn creștin Sfinte Dumnezeule a fost interpretat în tradiționalul glas al II-lea în limbile română, greacă și slavonă, sugerând și evocând, prin aceasta, dimensiunea panortodoxă a artei psaltice.

Piesele de o complexitate mai mare precum Slava pe opt glasuri la Adormirea Maicii Domnului de Petru Lampadarie (+1778), cea mai mare personalitate a muzicii psaltice din secolul al XVIII-lea, heruvicul Să tacă tot trupul din Sâmbăta Mare, de Iacov Protopsaltul (+1800), un punct de referință în plan componistic, cratima în glasul I de Anton Pann (+1854) și chinonicul duminical Lăudați pe Domnul în glasul plagal I, de Sf. Ioan Cucuzel (secolul al XIV-lea) au reprezentat provocarea propusă publicului în aprecierea repertoriului liturgic ortodox prin ipostaze ale genului papadic și nu numai.

Ultima parte a fost introdusă prin tradiționala melodie a Prohodului Maicii Domnului așezată în mormânt de cântăreții ei, în lumina tainică a lumânărilor ce au purtat pe cei prezenți, pentru câteva momente, dincolo de scenă, dincolo de concretul și convenția unui simplu „concert”. Tăcerea întunericului și prohodirea au adus cu sine atmosfera din Sâmbăta Mare, când toată făptura murmură cu plecăciune Să tacă tot trupul omenesc și să stea cu frică și cu cutremur [...] căci Împăratul împăraților vine să se junghie... Încheierea concertului a fost încununată de cratima compusă de Anton Pann, o cântare cu silabe fără înțeles precum te,ri,re, to,ro, ti,ri ce simbolizează doxologia mai presus de cuvinte, adusă de cetele îngerești în urcușul lor infinit în jurul tronului dumnezeirii.

Rămâne, în final, să ne exprimăm încă o dată aprecierea față de aceste manifestări artistice organizate la cele mai înalte standarde, față de o țară unde, pe toată perioada anului, întâlnești la tot pasul festivaluri ce își îmbogățesc blazonul cu zeci de ediții - tradiții de nezdruncinat -, față de un popor cu o crescândă deschidere cultural-muzicală și un interes sporit pentru moștenirea bizantină din spațiul ortodox. Aceste gânduri, aceste experiențe inedite aduc cu sine în mod inevitabil și... inconfortabil întrebarea: cât va mai dura până când setea de muzică sacră de calitate să determine pe cei interesați - cler, laici, autorități să își unească forțele pentru organizarea, cel puțin în orașele mari din țară, a unor astfel de evenimente care să asigure amploare, autenticitate, tradiție, identitate?

Galerie FOTO

Adrian SÎRBU

Link-uri utile: http://www.mielec.pl/festiwal.php, http://www.mwsk.pl/kalendarz_mwsk_2010.htm

http://www.krakow.pl/english/visit_krakow/6293,artykul,churches.html

Media

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Ultimele Articole

  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a șasea zi

    WhatsApp Image 2021 07 17 at 22.07.03Ultima zi a ediției a XIV-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, desfășurat în perioada 11-16 iulie la Iași, a început cu prezentarea doamnei conf. univ. dr. Irina Zamfira Dănilă, alături de membri ai Ansamblului Floralia - „Copiști români și creații ale acestora în manuscrisele de la Biblioteca Mitropoliei Moldovei și Bucovinei din Iași”. Au fost aduse în atenție aspecte privind sursele bibliografice folosite, informații despre viața unora dintre autorii de manuscrise, mai ales din viața Sfântului Iosif Naniescu, și s-au exemplificat fragmente din mai multe cântări. Doamna conferențiar a subliniat faptul că multe dintre aceste cântări din secolul al XIX-lea, în notație hrisantică, sunt prea puțin cunoscute, în principal datorită faptului că nu au fost publicate, și că ele reprezintă o colecție care se cuvine să fie valorificată.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a cincea zi

    WhatsApp Image 2021 07 16 at 13.00.36Cea de-a cincea zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, desfășurat în această perioadă la Iași, a debutat cu prezentarea doamnei dr. Yevgeniya Ignatenko - „Octoihul grec al lui Calistrat de la 1769:  rezultate noi ale cercetarii”. Prelegerea s-a bazat pe o analiză comparativă a manuscrisului Octoihului grec, scris în notație kieveana și destinat monahilor ucraineni care l-au urmat pe Sfântul Paisie Velicicovschi în Moldova, și manuscrise sinaite care cuprindeau aceleași cântări, în notație medie bizantină, aflate în Sankt Petersburg.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a patra zi

    WhatsApp Image 2021 07 15 at 10.33.01Cea de a patra zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin de la Iași a început cu multă bucurie, odată cu prezentarea doamnei dr. Evangelia Spirakou– „Tradiția corului în Arta Psaltică. Liturghia credincioșilor de rit vechi ca studiu de caz pentru practicile interpretării bizantine”. Doamna cercetător din Atena a adus în atenția cursanților aspecte legate de modul în care se desfășura activitatea corurilor în perioada înfloritoare a Bizanțului. A fost analizată, în special, Biserica Sfânta Sofia din Constantinopol, prezentarea cuprinzând atât elemente istorice cât și practice, și modul în care unele dintre ele au supraviețuit în practica liturgică a credincioșilor de rit vechi.

    În cele ce au urmat, doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru, de la Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic, a susținut cursul  intitulat „Imne închinate Maicii Domnului”. În cadrul acestuia fost analizat Imnul Acatist, cea mai frumoasă cântare închinată Născătoarei de Dumnezeu, precum și alte imne paleocreștine care descriu cele mai importante momente din viața Fecioarei Maria. Au fost prezentate și numeroase manuscrise - mărturii ale vechilor notații, precum și evoluția melodică a acestor cântări de laudă.

    Ziua a continuat cu una dintre cele mai așteptate întâlniri din cadrul acestui Masterclass de Cânt Bizantin, al treilea curs practic de interpretare psaltică susținut de domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia Ecumenică de Constantinopol). De această dată s-a pus accentul pe înțelegerea și exersarea intervalelor, precum și pe importanța însușirii partiturilor, dincolo de învățarea propriu-zisă a notațiilor. În urma discuțiilor s-a ajuns la concluzia că trăirea psalților poate fi transmisă celor care ascultă muzica bizantină doar după găsirea puterii și resurselor interioare.

    Următoarea activitate, partea a II-a a cursului de muzică răsăriteană cultă, a reunit participanții ediției a XIV-a a masterclass-ului cu studenți și profesori din Grecia, precum și cu membri ai ansamblului de paleografie muzicală Chrisorremon, ai ansamblului de muzică răsăriteană cultă Psaltira din Salonic și ai ansamblului Floralia din Iași. Cursul, coordonat de doamna Maria Alexandru, a continuat studierea unor piese din opera lui Dimitrie Cantemir, precum și a unor piese didactice prin care s-au exersat mai multe tipuri de macamuri.

    Al treilea curs pe tema ethosului cântărilor pe larg i-a implicat atât pe participanții din sală, cât și pe cei din online în interpretarea partiturilor, evidențiind importanța studierii îndelungate, cu simplitate, fără ison, căutând și păstrând liniștea interioară.

    Așadar, și astăzi, cursanții au beneficiat de conferințe, prezentări și discuții cu caracter interdisciplinar, în limbile greacă, engleză și română, asigurându-se traducerea orală consecutivă, pentru cursurile domnului Panagiotis Neochoritis, și simultană, pentru conferințe.

    Mâine, în a cincea zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, doamna cercetător Evghenia Ignatenko va prezenta lucrarea „Octoihul grec al lui Calistrat de la 1769”, Ieromonahul Petru Pruteanu va vorbi despre „Liturghia Cuvântului,”  domnul Panagiotis Neochoritis va continua seria cursurilor practice de interpretare psaltică și doamna Maria Alexandru va face al treilea curs de muzică răsăriteană cultă.

    Programul detaliat al evenimentului este disponibil aici:

    www.byzantion.ro/masterclass/programul-masterclass-ului-international-de-cant-bizantin-editia-a-xiv-a-11-16-iulie-2021.html

    Echipa MCB21

    în Ediția a XIV-a 2021
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a treia zi

    WhatsApp Image 2021 07 14 at 10.56.45Cea de-a treia zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, a început la Catedrala Mitropolitană din Iași cu săvârșirea Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii de către Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, alături de un sobor de preoți și diaconi.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – prima zi

    WhatsApp Image 2021 07 12 at 20.21.38Festivitatea de deschidere a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, aflat la a XIV-a ediție, a avut loc astăzi, 12 iulie 2021, în sala „Iustin Moisescu” din Ansamblul Mitropolitan Iași, în prezența invitaților, a organizatorilor, precum și a participanților aflați atât în sală, cât și online.

    La eveniment au fost participat domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos, reprezentantul Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol, părintele Cristian-Alexandru Barnea, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, domnul prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu, președinta Școlii doctorale din cadrul aceleiași universități și domnul conf. univ. dr. Ciprian Ion, decanul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”.

    Online a fost prezentă și  doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru de la Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic. și domnul prof. dr. Athanasios Vourlis din Atena.

    Directorul artistic al evenimentului, domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu, a rostit cuvântul de bun venit. „Acest eveniment începe astăzi, 12 iulie cu sărbătoarea Icoanei nefăcute de mână omenească a Maicii Domnului Prodromița și cu pomenirea cuviosului părinte Paisie Aghioritul. Cu bucurie punem, așadar, început bun acestui eveniment  care reunește atât în format fizic, cât și online, peste o sută de iubitori ai Artei Psaltice din rândul laicilor sau monahilor, profesorilor, elevilor, studenților, reprezentanți ai diferitelor instituții de educație sau bisericești.” Domnia sa a evidențiat și faptul că la această ediție participanții sunt din România, dar și de peste hotare, din Statele Unite, din Canada, Grecia, Germania, și Marea Britanie.

    Ca reprezentant al Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei și Arhiepiscop al Iașilor, a fost părintele Cristian-Alexandru Barnea, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei, care a adresat un mesaj participanților și organizatorilor. „Trebuie să observăm cu onestitate că mai ales în zilele de astăzi, este un mare dar să te descoperi cu atât de multă disponibilitate, oferind din experiența acumulată în ani și ani de studiu și de nevoință, pentru a transmite mai departe vocația și măiestria Artei Psaltice. Este o lucrare pe care Domnul nu o va trece cu vederea, aducând fiecăruia, cu harul Său, nu numai inspirație și putere, ci din darurile cele mari, pe care le rânduiește celor care lucrează cu bucurie cele ale Lui.

    Părintele a transmis și binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, cu gândul ca lucrarea desfășurată în aceste zile să fie frumoasă, rodnică și aducătoare de negrăită bucurie.

    În cele ce au urmat, domnul prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, le-a urat succes tuturor celor care sunt implicați în acest proiect și a anunțat unul dintre planurile de viitor ale instituției pe care o reprezintă. „Ne gândim din ce în ce mai serios la consolidarea și extinderea programului de artă religioasă și la nivel internațional. Dorim să facem o extensie în Grecia, pentru că arta cântului bizantin ne aduce împreună și ne aduce mai aproape de credință. Sperăm ca Masterclass-ul organizat la Iași să fie nu doar un eveniment care are loc anual, ci să devină o permanență și o valoare pe care să ne așezăm fundamentele învățământului universitar.

    Directoarea Școlii doctorale a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu, a vorbit despre impactul pe care l-a avut acest festival în zona Moldovei și nu numai. „Masterclass-ul de Cânt Bizantin este un eveniment unic nu doar în România, datorită asocierii dintre artistic, cultural, pedagogic și religios. Pe parcursul celor 14 ani, această manifestare artistică a creat un fenomen, o nouă mentalitate, o nouă filosofie asupra muzicii bisericești ortodoxe. A creat o corelare deosebită cu învățământul și faptul că la Iași avem muzică religioasă la nivel de licență și masterat, care a fost consolidată în paralel cu dezvoltarea Materclass-ului,  ne determină să facem un pas mai departe și să deschidem o linie de cercetare și studiu la nivel de doctorat.”

    Domnul conf. univ. dr. Ciprian Ion, decanul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, și-a exprimat aprecierea față de organizatori și participanți și a vorbit despre caracterul internațional al evenimentului. „Acest Masterclass este important și pentru că unește omul din diferite zone ale globului. Dacă între popoare există bariere lingvistice, limba fiind o formă de comunicare, în mod sigur prin muzică, fiind un limbaj universal, aceste bariere dispar.”

    Un gând de bucurie a venit și din partea doamnei conf. univ. dr. Maria Alexandru. „Masterclass-ul de la Iași reunește atâtea persoane dăruite acestei arte, fie ca învățăcei, fie ca îndrumători și încearcă să îmbine slujirea și trăirea profundă a acestei muzici cu studiul asiduu și cu profesionalismul.

    Invitatul special, domnul Panagiotis Neochoritis, care de șase ediții este prezent la Masterclass-ul Internațional de Cânt Bizantin, le-a vorbit celor prezenți despre bucuria cu care se întoarce de fiecare dată la Iași, felicitându-i totodată pe organizatori pentru munca și entuziasmul de care au dat dovadă chiar și în această perioadă de pandemie.  Mai mult, domnia sa a evidențiat faptul că drumul Artei Psaltice de la Constantinopol la Iași a fost făcut cu mult timp în urmă, iar legăturile dintre aceste două zone cu o deosebită importanță istorică se păstrează până azi.

    La final, domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu le-a mulțumit invitaților, celor prezenți, partenerilor și colaboratorilor, precum și tuturor celor care s-au implicat în organizarea acestui proiect.

    După festivitatea de deschidere a urmat prezentarea intitulată „Ethosul Artei Psaltice în învățăturile Sfinților Părinți ai Bisericii”, susținută de prof. dr. Athanasios Vourlis din Atena.  Pornind de la texte biblice și de la citate din Sfinții Părinți, mai ales din Sfântul Vasile cel Mare, domnul Vourlis a vorbit despre ethos ca mod de simțire care nu caracterizează doar un stil de interpretare, individual, ci și de ethos ca mod de simțire al unui popor. Pornind de la exemplul viziunii serafimilor cu șase aripi, cântând în cor „Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot,” și sublinnind faptul că muzica psaltică este inspirată de Duhul Sfânt, vorbitorul a extrapolat acest exemplu de psalmodiere a îngerilor ca model de învățătură pentru psalți: cântarea se face dialogic, la două strane în armonie și conlucrare, folosind doar vocea, nu și alte instrumente, într-o stare de prezență care implica trupul, mintea, inima și sufletul.

    La această ediție, primul din cele două cursuri practice zilnice ale domnului Neochoritis urmărește ascultarea individuală a participanțior avansați și oferirea de feedback particularizat. La cursul de seara, de trei ore, exemplele sunt din cântări pe larg vechi - din Imnul Heruvic, mai precis. În această primă zi de Masterclass s-a lucrat pe un Imn Heruvic al lui Petru Lampadarie, explicându-se ethos-urile întâlnite și discutându-se despre ison.

    Mâine, 13 iulie 2021, începând cu ora 9:00, la Catedrala Mitropolitană din Iași va fi săvârșită Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie de către Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, alături de un sobor de preoți și diaconi. Răspunsurile la strană vor fi date de către psalții Catedralei, membri ai Corului Byzantion, precum și de participanții ediției a XIV-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin.

    Momentul liturgic va fi potențat și de unul festiv, cu acordarea, la propunerea Asociației Culturale Byzantion, a celei mai înalte distincții a Arhiepiscopiei Iașilor  pentru laici domnului Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia Ecumenică de Constantinopol) și doamnei conf. univ. dr. Maria Alexandru (Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic).

    Programul detaliat al evenimentului este disponibil aici:

    www.byzantion.ro/masterclass/programul-masterclass-ului-international-de-cant-bizantin-editia-a-xiv-a-11-16-iulie-2021.html

    Echipa MCB21

    în Ediția a XIV-a 2021