Luni, 10 iulie 2023, în sala „Iustin Moisescu” din Complexul Metropolitan Iași, începând cu ora 9, a avut loc deschiderea oficială a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași. Discursul de bun venit al organizatorilor și al invitaților (Lect. Dr. Adrian Sîrbu, interpret, compozitor și muzicolog Marilyn Accaoui Leignel și conf. Dr. Irina Zamfira Bucescu-Dănilă, pr. Constantin Sturzu, consilier al Sectorului Comunicare şi Relaţii Publice al Arhiepiscopiei Iaşilor și purtător de cuvânt al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei), a fost urmat de slujba de pomenire a imnografilor, a maestrului Lykourgos Angelopoulos, a părintelui arhimandrit Justin Pârvu de la Mănăstirea „Petru Vodă” – ambii ctitori ai acestui masterclass, și a părintelui cercetător și etnomuzicolog Florin Bucescu.
Componenta didactică a Masterclass-ului a debutat cu primul curs teoretic și practic dedicat relației de interdependență dintre tradiția scrisă și cea orală. S-au studiat partituri și s-au făcut audiții cu psalți din vechime, precum Priggos și Stanitsas, discutându-se atracțiile, intervalurile, posibilitatea de a face diez, si alte aspecte tehnice.
A urmat primul curs practic al doamnei conf. dr. Maria Alexandru, cu caracter introductiv. Doamna a prezentat cum va lucra în zilele următoare, ce partituri se vor studia sau exersa din nou, și care este scenariul care va fi pus în scenă vineri dimineața și ce roluri se vor juca. Tot dimineață a avut loc și prezentarea doamnei conf. dr. Irina Zamfira Bucescu-Dănilă, însoțită de ansamblul vocal-instrumental „Floralia”. Prezentarea s-a concentrat pe personalitatea lui Onufrie Bratu, bazată pe două din manuscrisele copiate de el, la începutul secolului al XX-lea pe când se afla în Sfântul Munte, la Schitul Prodromu, și aflate în colecția Bibliotecii Facultății de Teologie „Dumitru Stăniloae” de la Iași. Primul manuscris cuprinde o compilație de cântări pentru vecernie și privegheri, iar celălalt – cântări pentru Utrenie, compuse de Sf Ioan Damaschin, Sf Ioan Cucuzel, Petru Lampadarie, precum și de compozitori români, printre care Sf Iosif Naniescu, exemplificările muzicale fiind fragmente din ambele compilații.
După-amiaza a debutat cu cursul practic al doamnei Marilyn Accaoui Leignel, cu o punere în context a abordării sale: muzica bizantină este o căutare continuă, o muncă de cercetare, pe tot parcursul vieții, de căutare a echilibrului dintre cadrul fizic, expresia vocală și spirit, ca oglindire a echilibrului din interiorul Sfintei Treimi. Domnia sa a vorbit și despre nevoia universal umană, prezentă pe parcursul întregii istorii sociale, de a consemna în scris evenimente, descoperiri științifice, pași făcuți în calea cunoașterii și a înțelepciunii. Dar nu ar trebui să uităm faptul că nu toți cei care au consemat au fost slujitori ai virtuții și ai adevărului. De aceea nu trebuie să ne mulțumim cu ceea ce primim, ca informații, ci să continuăm căutarea, pentru că uneori, ceea ce pare adevărat – la acel moment – se dovedește a fi o eroare. Este cazul cuvântului forum, de pildă, despre care s-a crezut mult timp că este de origine greacă dar care provine, de fapt, din limba feniciană.
Cursul de după-amiază al domnului Georgios Konstantinou a continuat seria de analize ale partiturilor combinate cu audierea unor înregistrări de patrimoniu, cu întrebări din public despre legetos și discuții despre glasuri și genuri muzicale. A urmat mini-concertul cu peșrev-uri compuse de Dimitrie Cantemir, interpretate de ansamblul instrumental „Floralia”, alcătuit din unsprezece interpreți. Seara s-a încheiat cu primul curs practic de ansamblu psaltic, cu lect.dr. Adrian Sîrbu, la care s-a lucrat pe partituri transcrise la Mănăstirea Putna, din slujba Sfintei Casiana.