Luni, 6 iulie 2015, la ora 9.30, în sala „Achim Stoia” a Universității de Arte „George Enescu” din Iași a avut loc deschiderea ediției a opta a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin – ediție care încheie seria dedicată genurilor muzicale din muzica psaltică, prin concentrarea, de data aceasta, a cursurilor teoretice și psaltice asupra genului papadic.
De la prezidiu au luat cuvântul directorul artistic al evenimentului, domnul prep. univ. drd. Adrian Sîrbu, parintele Marian Timofte, delegatul Înalt Prea Sfințitului Părinte Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, Teofan, doamna decan a Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, prof. univ. dr. Laura Vasiliu, și doamna Miriam Marinou, dirijoarea Corului Feminin Grec din Atena. În intervențiile lor, vorbitorii au subliniat relevanța Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin în peisajul muzical și educațional-cultural la nivel local, regional și național, ca și latura sa internațională, prin colaborarea tradițională cu distinși profesori invitați, cercetători și protopsalți din Grecia, cum ar fi vrednicul de pomenire Lykourgos Angelopoulos – unul dintre fondatorii conceptului de Masterclass de Cânt Bizantin la Iași, și domnul Georgios Konstantinou.
Oaspetele de onoare al acestei ediții a Masterclass-ului este domnul Panagiotis Neochoritis, protopsalt al Catedralei Mitropolitane Sf. Gheorghe din Neopolis (Salonic) – o persoană de mare profunzime și discreție care, așa cum declara pe parcursul secțiunii de întrebări și răspunsuri, a venit la Iași ca să „obosim împreună” – să ne împărtășească din „puținul” pe care îl cunoaște și să lucreze individual – pe cât se poate – pentru a îmbunătăți și perfecționa în funcție de nevoile de învățare ale fiecărui psalt sau aspirant în alte psaltichiei. Pornind de la definiția antică a muzicii ca fiind „mișcare a sufletului”, domnul Neochoritis a scos în evidență faptul ca specificul muzicii bisericești este acela că efectul ei de „mișcare” merge în direcția „înmuierii” sufletului, pentru a-l aduce mai aproape de Dumnezeu. Astfel, muzica bisericească, în tripla ei ipostază de artă, experiență și știință, merge în aceeași direcție cu Evanghelia.
Fiind muzica îngerilor, muzica bisericească nu poate fi niciodată cuprinsă în totalitatea ei; exprimarea, prin muzică, a unui psalt, este aidoma unei revarsări: în opinia domnului Neochoritis, cine își propune să devină psalt, ar trebui să se străduiască să își umple inima de trăire, și atunci când potirul inimii s-a umplut și dă pe-afară, această revărsare se exprimă prin cântare. Cântarea în sine cuprinde înțelesuri și etosuri (stări), cuvinte (logos), melodie (melos) și lumina tainică a cunoașterii lui Hristos. Înțelesurile nu pot fi cuprinse de oricine, dar stările sunt accesibile oricui, și ele au putința de a lucra în sufletul oricărui om, ca să îl „înmoaie.” Muzica bizantină lucrează în oameni cu condiția ca mai întâi să lucreze în sufletul psaltului. De aceea, un psalt poate să înceapă să cânte chiar dacă nu stăpânește tehnica perfect, atâta timp cât se cufundă într-o stare de rugăciune.
După sesiunea introductivă, de întrebări și răspunsuri, au fost două intervenții neplanificate dar care au bucurat participanții: domnul Aetopulos, oaspete al Masterclass-ului pentru numai câteva ore, anul acesta, a salutat particiopanții, profesorii și organizatorii, și a subliniat faptul ca muzica psaltică este expresia artistică prin care exprimăm voința noastră de a aduce ce avem mai bun înaintea lui Dumnezeu. A urmat apoi o piesă surpriză, interpretată de psalții catedralei patriarhale din București, dirijați de Părintele Diacon Mihail Bucă.
Prima conferință din program, susținută de domnul prep. univ. drd. Adrian Sîrbu s-a axat pe stilul ecfonetic – o analiză a modelelor de lecturare a Evangheliei, cu exemplificări. Cursurile practice, susținute de protopsaltul Panagiotis Neochoritis (ansambul psaltic mic, la nivel avansat, și ansamblul mare, la nivel intermediar) au subliniat, prin exemple practice, faptul că glasurile din muzica psaltică pot fi înțelese prin aprofundarea ethosului. Domnul Neochoritis a subliniat faptul că pentru cei care doresc să învețe muzica psaltică, începutul constă în a pătrunde sensul, după care trebuie să repete ceea ce au înțeles și apoi să îmbunătățească. Începutul constă, de asemenea, dintr-o interpretare simplă, fără analiză. Lucrarea, din cântare, vine din smerenie, din cunoașterea de sine, din dobândirea luminii tainice a lui Dumnezeu prin care muzica psaltica poate câștiga suflete, le poate vindeca, le poate dezrobi de patimi și le poate ajuta să guste din dulceața raiului…
Spre această dulceața a raiului au condus și exercițiile de la ansamblul psaltic feminin, concentrate pe un Axion pe opt glasuri, sub îndrumarea doamnei Maria Alexandru. Doamna Mihaela Grăjdeanu, soprană la Opera din Iași, a explicat particularitățile vocii umane și a prezentat exerciții de respirație.
Tot în această prima zi a evenimentului a avut loc și cursul opțional de kanonaki, susținut de masteranda Gabriela Huși.
Astfel, după aproape 10 ore de cursuri și prezentări, nu putem decât să sperăm că vom avea energia necesară de a rezista – în formă – până în ultima zi a acestui Masterclass, care se anunță a fi un maraton atât pentru organizatori și profesori cât și pentru participanți.