Miercuri, 16 iulie, sala „Iustin Moisescu” a fost din nou aproape neîncăpătoare pentru cei peste 150 de participanți la Masterclass-ul de Cânt Bizantin de la Iași. Primul curs al zilei, cu domnul tenor Călin Brătescu, a continuat în același format ca în ziua anterioară : participanții au făcut vocalize, au exersat fonația și respirația, și au primit sfaturi personalizate.
Cursul de muzică psaltică ținut de domnul Dimos Papatzalakis și de domnul Charalampos Neochoritis, tradus oral în limba română de domnul lector dr. Adrian Sîrbu, a propus participanților spre studiere troparul la Litie „Născătoare de Dumnezeu, Fecioară” pe opt glasuri de Petru Berechet, fragment: „Sufletelor noastre..”, gl. IV plagal cu cratimă, și Axionul gl 1 plagal de Markos Vasilios, adaptare în românește de Adrian Sîrbu, George Grăjdan, Ierod. Gheorghe de la Kapsala și Ștefan Manolache, cu ajutorul lui Andrei Crețu. Audiția, urmată de exemplificări făcute de cei doi profesori invitați, a pregătit cursanții pentru cântarea împreună a partiturii, atrăgându-se atenție asupra frazelor unde este necesară extrovertirea și unde este necesară introvertirea. S-a discutat, de asemenea, problema adaptării partiturilor din greacă în română, care presupune mai mult decât traducerea melosului și păstrarea numărului de silabe. Acest axion din secolul al XIX-lea poate fi abordat in mod simplu, dar și foarte artistic. Ceea ce e demn de reținut e că în strană să ieșim din sinele nostru și să comunicăm cu cei din jur, prin cântare. De fapt, cântarea nu este un scop în sine ci un mijloc de a ajunge la rugăciune, împreună cu ceilalți participanți la slujbă. Spre finalul cursului de dimineață, s-a făcut paralaghie pe Stihirile asemănânde pe scurt la Vecernia Adormirii Maicii Domnului (texte din Adrian Sîrbu, podobier, Iași 2025, și Arhiva Imnitor), podobie „O, preaslăvită minune…”, glas I.
Cursul de muzică orientală, în format fizic, a fost ținut de domnul Athanasios Tsitsaris din Tesalonic, compozitor și virtuos interpret la violoncel. Participanții din sală au lucrat chiar pe o compoziție a domnului Tsitsaris. Domnia sa a explicat care sunt particularitățile formei muzicale numite nihavend peșrev, compoziția fiind în stil oriental romantic, împrumutând elemente din muzica apuseană și din cea rusă.
Ultima parte a zilei a fost dedicată practicii efective la strană, cursanții participând la slujba Vecerniei unită cu Litia, în cinstea Sfintei Mare Mucenițe Marina, în Biserica „Sfântul Sava” din Iași, unde se află o părticică din moaștele sale.
Sorina Chiper, PR