A treia zi de Masterclass a inclus Sfânta Litughie în cinstea Sfintei Mucenițe Marina, care a avut loc în biserica Mănăstirii Sfinții Trei Ierarhi. Răspunsurile la strană au fost date de cursanți, de membri ai Corului Academic Byzantion, de lect.dr. Adrian Sîrbu și de invitatul special al acestei ediții, domnul Protopsalt Dimos Papatzalakis.
Primul curs practic, De la tehnică vocală la stilistică psaltică, ținut de lect.dr. Adrian Sîrbu, a pornit de la noțiuni de anatomie legate de aparatul fonator, de la noțiuni abordate la cursul cu tenorul Călin Brătescu și de la idei exprimate de domnul Protopsalt Dimos Papatzalakis referitoare la vocile românilor, prin comparație cu cele ale grecilor sau ale slavilor, domnia sa având experiență, ca profesor de muzică psaltică, cu diverse grupuri de cursanți de vâste diferite și de etnii diferite. La nivel teoretic, cursanților li s-au amintit cele patru calități ale sunetului: înălțime, durată, intensitate și timp. Partea practică a cursului s-a axat pe două ipostaze ale melosului: citire și cântarea ecfonetică, exemplificând mai ales metodele de accentuare (prelungirea sunetului fără a-i modifica înălțimea, urcarea unei trepte (mai rar, a două trepte) și respectiv, coborârea sunetului.
Cu domnul Protopsalt Dimos Papatzalakis, s-a pornit de la experiența cântării în strană alături de cursanți, la Sfânta Liturghie de dimineață și s-a lucrat în continuare cântarea Paharul Mântuirii, de Grigorie Protopsaltul. S-a subliniat necesitatea cântării ritmate, cu accente, cu fraze care au o direcție clară, astfel încât sunetele să pară că dansează, ducând la exaltarea sufletească a celor care ascultă. Cântarea implică participare psihosomatică. La cursul de după amiază, s-au lucrat tot piesele pentru concertul din următoarea zi de Masterclass.
Sorina Chiper – PR