Sari la conținut

Jurnal de eveniment – Masterclass de Cânt Bizantin de la Iași, Ediția a XVII-a – ziua a doua

A doua zi de Masterclass a debutat cu al treilea curs de Tehnică de cânt, ținut de tenorul Călin Brătescu. Lucrul individual cu cursanții a fost punctat de recomandări generale, amintindu-li-se participanților că se cântă, în primul rând, cu sufletul. Sfaturile practice s-au concentrat pe nevoia antrenării auzului intern, pe controlul înălțimii sunetelor antrenând diapazonul intern, pe fonarea corectă, din spatele nasului și pe faptul că atunci când cântăm, nu ar trebui să fim dependenți nici de sală, nici de cine altcineva cântă alături.

Primul curs de interpretare psaltică al zilei, ținut de Protopsaltul Dimos Papatzalakis, a abordat Slava de la Litia Adormirii Maicii Domnului, gl. I plagal, compusă de Iacov Protopsaltul. După paralaghie, domnia sa a ghidat cursanții în interpretarea corectă a piesei, frază cu frază, cu accente și respectând tempo-ul. Piesa este pregătită pentru concertul de joi, 18 iulie, lucrându-se cu multă atenție pe partitură, cu însemnări.

Al doilea curs cu domnul tenor Călin Brătescu, ultimul din această ediție, a adus din nou participanții în față, pentru a lucra individual cu domnia sa, pe fonație. Acest ultim curs a dedicat suficient timp întrebărilor și comentariilor din sală, care s-au referit la exerciții de lărgire a ambitusului, la modul de executare a ornamentelor fără a se pierde poziționarea vocii (în spatele nasului), și la clarificări terminologice legate de vocea de cap și de piept. Doamna Paula Cutiș a fost invitată să vorbească despre particularitățile interpretării muzicii bizantine de către femei.

Seara, la cursul cu domnul Protopsalt Dimos Papatzalakis, s-a lucrat pe cântarea Paharul Mântuirii, de Grigorie Protopsaltul, glasul VIII, altă piesă pregătită cu grijă pentru concertul de joi seara.

Sorina Chiper – PR