Sari la conținut

Masterclass Internațional de Cânt Bizantin – 15-19 iulie 2019 – Jurnal de eveniment – Prima zi

mcb19 prima zi 800x533

Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

Primul curs al invitatului special al Masterclass-ului, domnul Panagiotis Neochoritis, Arhonte Protopsalt al Bisericii celei Mari a lui Hristos, s-a desfășurat sub formă interactivă, pornind de la intrebări legate de tema propusă pentru această ediție: interpretarea și expresia muzicală. Interpretarea individuală a psaltului presupune conlucrarea minții, a sufletului si a cuvântului lăuntric, iar încercarea de a interpreta este încercarea de a înțelege. Această înțelegere, însă, nu depinde de psalt – la ea se ajunge prin luminarea Duhului Sfânt, după ani de cântare/așteptare la strană.

A urmat lansarea cărții Imnul Acatist al Maicii Domnului, prezentată de monahul cercetător Filotheu Bălan. Apărută în condiții grafice deosebite, ediția facsimilată după manuscrisul 113 al Bibliotecii Academiei Române include miniaturi care au fost sursa de inspirație pentru pictura murală a mănăstirilor din nordul Moldovei. În discursul său, monahul Filotheu a analizat evoluția istorică a Imnului Acatist, urmărind elemente de notație și trasând un itinerar al imnului în diferite spații culturale: Palestina, Grecia, Romania.

În continuare, domnul asist. drd. Adrian Sîrbu a făcut o prezentare cu caracter practic despre „Metode de aplicare a cântării podobice pe asemănândele fără metrică”. Pornind de la podobia Cel ce de sus este chemat, glas leghetos, domnul Adrian Sîrbu a amintit elementele podobiei (perioade, cadențe, formule melodice) și a exemplificat, după împreuna citire a textului și interpretare a podobiei, modul în care cadențele trebuie să coincidă cu cuvintele cheie, subliniind astfel importanța structurii interne a textului.

După amiază a început și cursul opțional de muzică orientală clasică, oferit de doamna conf. dr. Maria Alexandru prin exerciții de bază care au închegat deja participanții instrumentiști într-o mini-orchestră. Apoi, Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan a ținut o conferință cu titlul „Tradiție și continuitate în melosul dogmaticelor Octoihului din secolul al XI-a până în secolul al XIX-lea, cu exemplificări pornind de la dogmatice fără semne (tradiția muzicală fiind transmisă oral inițial) dintr-un manuscris atonit aflat sub formă de microfilm la  biblioteca Mănăstirii Vlatodon, continuând cu fragmente din manuscris în notație Chartres, dintr-un stihirar din jurul anului 1300, cu variante de reconstituire a melosului dogmaticii lui Iakov Protopsaltul făcute de Nectarie Vlahul, cu exemple din școala cretană, de la Acachie Halkeopoulos și Hrysafi cel Nou, din manuscrise în notație kieveană, etc., ajungând până la Macarie Ieromonahul.

La prima întâlnire a ansamblului psaltic, domnul Adrian Sîrbu a prezentat repertoriul ales și a lucrat pe una din partituri, insistând asupra faptului că interpretarea nu se face pe note, ci pe fraze muzicale.

Seara, domnul Neochoritis s-a întâlnit din nou cu cursanții, subliniind importanța îmbogățirii cuvântului interior ca primă încercare pe care trebuie să o facă psaltul. La fel de importante sunt păstrarea stării de concentrare și conștientizarea faptului că muzica vine din interior. Psaltul trebuie să se pregătească pentru slujbă, studiind cântările, dar trebuie să cunoască pe de rost liniile clasice, astfel încât să poată interpreta fără notație. Sfaturile practice s-au împletit cu lucrarea unor cântări din slujba Vecerniei.

Sorina Chiper

PR – Asociația Culturală Byzantion

Lasă un răspuns