Jurnal de eveniment_ Prima zi de Masterclass

Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

masterclass conferinta lansare foto 15 siteFestivalul Masterclass International de Cânt Bizantin a debutat pe 4 iulie 2016, cu deschiderea oficială din sala „Achim Stoia” a Universității de Arte „George Enescu” din Iași. După salutul profesorilor invitați și al organizatorilor, a urmat slujba de pomenire a protopsaltului Lykourgos Angelopoulos și a arhimandritului Justin Pârvu.

Cursul de interpretare psaltică susținut de invitatul principal din Grecia, domnul Panagiotis Neochoritis, s-a desfășurat sub forma unui dialog verbal și muzical cu participanții. Intenția exprimată a domnului Neochoritis este aceea de a pune mai mult accent pe practică anul acesta, recurgând la teorie doar când este absolut necesar. Dialogul cu sala s-a concretizat în câteva sfaturi: psaltul trebuie să sistematizeze ceea ce îi este de folos, în procesul de învățare, în funcție de stadiul la care se află; cele doua direcții care trebuie urmărite, ca metodă de lucru, sunt învățarea temeinică a muzicii și preocuparea pentru starea sufletească, ambele înregistrând progrese atunci când se lucreaza cu un dascăl bun, așa cum un novice sporește duhovnicește alături de un stareț bătrân.  Cum muzica bisericească presupune trei elemente: cuvântul, melodia, și retenția și miscarea, psaltul trebuie să exerseze cuvântul și melodia și sa fie atent la mișcări și la pauze.

Exemplificările cursanților avansați au dus la discutarea caracterului specific al muzicii psaltice, și anume simplitatea, direcția și finețea execuției. Așa cum în mănăstire, preocuparea constantă este de a  nu mâhni sau supăra aproapele, tot astfel în muzica psaltică, atenția se îndeaptă spre detaliile fine. Progresul psaltului depinde doar de el, de răbdarea și smerenia lui.

Discuțiile au reliefat apoi importanța cuvântului la cântarile grabnice și a melosului și a etosului melosului la cele pe larg, rolul ornamentelor, cum se cântă mathimele, din ce rezultă ethosul, și dinamica legăturii dintre ucenic și dascăl, subliniindu-se respectul și recunoștința pe care ucenicul este dator să le arate dascălului chiar și atunci când a reușit să îl întreacă.

Cercetătorul paleograf monah Filotheu Bălan de la Mănăstirea Petru Vodă a susținut apoi o prezentare despre recunoașterea formulelor într-o partitură psaltică, pornind de la o exemplificare din Heruvicul în glasul I de Petru Lampadarie. Studiul său de caz a arătat că piesa – ca orice alta piesă din muzica psaltică – este alcătuită din formule melodice sau thesisuri. Folosind înregistrări cu psalti și exeplificări ale invitaților din sală, părintele a demonstat că thesisurile, la nivel notațional, pot fi executate sonor diferit.

Prezentarea Prof. Dr. Nicolae Gheorghiță s-a axat pe chinonicul duminical în perioada post bizantină – subiectul unei studiu amplu concretizat în publicarea unei cărți pe această temă. Prezentarea a abordat aspecte precum originea textelor, periodizare, tehnici de transformări melodice și construirea melosului.

După pauză, cursul opțional de kanonaki, susținut de doamna Conf. Dr. Maria Alexandru, a prezentat instrumentul, câteva elemente introductive, tehnici de acordaj și exerciții de bază pentru ilustrarea celor opt glasuri și a modului în care kanonaki poate fi util în învățarea lor.

În prima sesiune de lucru pentru ansamblul psaltic, domnul Prep. Univ. Adrian Sîrbu a prezentat aparatul sonor, cu exemplificări video și etapele încălzirii vocii, pornind de la elemente de gimnastică și vocalize. Apoi a abordat prima piesă care va fi inclusă în concertul de la finalul evenimentului, punând accent pe intervalica glasurilor din componența acesteia.

Sorina Chiper

PR – Asociația Culturală Byzantion

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole

  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A cincea zi

    mcb19 concertVineri, 19 iulie 2019, ultima zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, a fost ziua în care s-au vazut și auzit roadele programului intens din această săptămâna, prin minirecitalul de muzică orientală clasică și concertul extraordinar de muzică bizantină. A fost și ziua recunoașterii contribuției dascălilor și a fiecărui cursant în parte.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

    mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A treia zi

    mcb19 ziua3 foto2Miercuri, a treia zi de Masterclass, a fost foarte variată în activități, care au mers de la exerciții individuale pentru îmbogățirea tehnicii vocale și lucru la ansamblu până la conferințe pe baza rezultatelor unor cercetări de ultimă oră din domeniul neuroștiințelor și prezentarea unor noi apariții  editoriale și discografice.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A doua zi

    MCB19 ziua2A doua zi de Masterclass a început cu cursul practic de tehnică vocală, oferit de doamna soprană Mihaela Grăjdeanu. Cu mult tact pedagocic și răbdare, doamna Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – Prima zi

    mcb19 prima zi 800x533Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

    în Program Citeşte mai mult