Jurnal de eveniment: Masterclass de Cânt Bizantin, ziua a patra

Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

slujba mcb 14Ziua a patra a Masterclass-ului de Cânt Bizantin a debutat cu ultima întâlnire a ansamblului psaltic feminin, urmată de o prezentare foarte bine contextualizată a canonului Imului Acatist „Deschide-voi gura mea” în stilul vechi și nou și a irmosului calofonic „Floare neveștejită”, prezentare realizată sub îndrumarea conf. dr. Maria Alexandru.

În continuarea prelegerii din ziua a treia a Masterclass-ului, monahul Filotheu Bălan a ținut un curs teoretic despre cântările irmologice, compozitorii cei mai reprezentanți din ultimele patrusprezece secole și geneza unor cărți de cântări bisericești folosite la strană.Pe lângă indicații bibliografice, monahul Filotheu a facut câteva sugestii practice de direcții de cercetare și proiecte de traducere/transliterare și editare, care sunt absolut necesare.

Conferința zilei a fost ținută de profesorului Antonios Aetopoulos. Domnul Aetopoulos a făcut un studiu comparativ al irmologhioanelor lui Petru Peloponisie, Petru Vizantie și Ioan Protopsaltul. Diferențele dintre ele sunt la nivel de thesis, de ortografiere, de accentuare a unor sensuri sau de analiză consemnată în scris.

În ziua a patra a Masterclass-ului, seria cursurilor practice oferite de prof.dr. Georgios Konstantinou și de protopsaltul Dimitrios Galanis a fost completată de cursul ținut de protopsaltul Ioannis Chasanidis. Domnia sa a ancorat cântarea psaltică în rugăciune, accentuând faptul că trăirea duhovnicească a psaltului și a celor care ascultă cântarea trebuie să primeze înaintea cunoștințelor raționale, de lucrare a semnelor. Cunoașterea semnelor și a lucrării lor nu este un scop în sine – scopul principal este rugăciunea. Muzica bizantină – a declarat domnul Chasanidis – este „înalta artă dumnezeiască creată de oameni luminați de Dumnezeu și sfințiți și oricine vrea să o aprofundeze va descoperi măreția lui Dumnezeu”. Muzica psaltică nu are sfârșit; cu cât încearcă cineva să o aprofundeze, cu atât îi deschide Dumnezeu mintea, inima și ochii. În acest proces de aprofundare a interpretării, un rol de seamă îl are relația dintre învățăcelul în tainele psaltichiei și dascălul său.

Împletirea dintre rugăciune și cântare s-a realizat în mod practic prin participarea la Utrenia Sf Mucenițe Eufimia și la Sfânta Liturghie a Sf. Ioan Gură de Aur, în biserica voievodala Sf. Sava, monument istoric din secolul al XVI-lea. Timp de cinci ore, de la 9 seara până la 2 dimineața, participanții de la Masterclass și credincioșii din Iași care și-au plecat genunchii înaintea altarului din biserica de curând restaurată s-au cufundat în atmosfera tainică a cântării la lumina lumânărilor, slujbele fiind oficiate de Arhim. Hrisostom Rădășanu, consilier în Sectorul de Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, împreună cu Arhid. Paul Alexandru Bârsan, de la Catedrala Arhiepiscopală din Buzău și Diac. Adrian Florea, de la Catedrala Mitropolitană din Iași.

 

Sorina Chiper

P.R. Asociația Culturală Byzantion

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole