{"id":3576,"date":"2024-01-05T21:31:05","date_gmt":"2024-01-05T19:31:05","guid":{"rendered":"https:\/\/byzantion.ro\/?p=3576"},"modified":"2024-01-05T21:48:31","modified_gmt":"2024-01-05T19:48:31","slug":"ioan-armasescu-vechiu-demn-si-devotat-slujitoral-stranei-1838-1927","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/byzantion.ro\/ioan-armasescu-vechiu-demn-si-devotat-slujitoral-stranei-1838-1927\/","title":{"rendered":"Ioan\u00a0Arm\u0103\u0219escu\u00a0\u201eVechiu,\u00a0demn\u00a0\u0219i\u00a0devotat\u00a0slujitor al\u00a0stranei\u201d (1838 \u2013 1927)"},"content":{"rendered":"\n
\nReflec\u021biile\u00a0unui\u00a0c\u00e2nt\u0103re\u021b\u00a0bisericesc\u00a0din\u00a02023<\/strong><\/p>\n\u201eE\u00a0o\u00a0\u00eent\u00e2mplare\u00a0a\u00a0fiin\u021bei\u00a0mele: \u0219i-atunci,\u00a0fericirea\u00a0din l\u0103untrul meu
e\u00a0mai\u00a0puternic\u0103\u00a0dec\u00e2t\u00a0mine,\u00a0dec\u00e2t\u00a0oasele\u00a0mele,
pe\u00a0care\u00a0mi\u00a0le\u00a0scr\u00e2\u0219ne\u0219ti\u00a0\u00eentr-o \u00eembra\u021bi\u0219are mereu dureroas\u0103,
minunat\u0103 mereu.\u201d
Nichita\u00a0St\u0103nescu<\/cite><\/blockquote>\n\n\nO \u00eent\u00e2mplare a fiin\u021bei mele, a\u0219a pot descrie cel mai bine \u00eent\u00e2lnirea mea cu Ioan Arm\u0103\u0219escu.<\/p>\n
Era \u00een decembrie 2019, c\u00e2nd am dat peste un document vechi, pe internet, emis \u00een perioada interbelic\u0103 de c\u0103tre Societatea \u201eSf. Ioan Cucuzel\u201d a C\u00e2nt\u0103re\u021bilor biserice\u0219ti, din Bucure\u0219ti, c\u0103tre un anume Ioan Arm\u0103\u0219escu.<\/p>\n
Am achizi\u021bionat documentul, nu at\u00e2t pentru informa\u021biile referitoare la Societatea care l- a emis, nici pentrunumele c\u00e2nt\u0103re\u021bului bisericesc la care f\u0103cea referire, c\u00e2t pentru un mesaj pe care semnatarii lui au \u021binut s\u0103-l sublinieze,dup\u0103 cum se va vedea \u00een cele ce urmeaz\u0103. La vremea aceea, valoarea documentar\u0103 trebuie s\u0103 fi fost \u00eentrecut\u0103 de cea purobiectual\u0103: nu am f\u0103cut mai mult dec\u00e2t a-l \u00eenr\u0103ma \u0219i a-l a\u0219eza deasupra biroului meu. Credeam \u00een mod oarecum previzibil c\u0103 apar\u021bine altor timpuri, c\u0103 vorbe\u0219te despre persoane cu care nu am nimic \u00een comun, afar\u0103 de cariera <\/em>(voireveni asupra cuv\u00e2ntului) pe care am \u00eembr\u0103\u021bi\u0219at-o la r\u00e2ndul meu, aceea de c\u00e2nt\u0103re\u021b bisericesc. Oh, \u0219i c\u00e2t aveam s\u0103 m\u0103 \u00een\u0219el!<\/p>\n
Expun, \u00een cele ce urmeaz\u0103, con\u021binutul documentului, pentru ca pe parcursul relat\u0103rii mele s\u0103 revin asupra unor lucruri pe care le relev\u0103:<\/p>\n
\u201eMult stimate Domn,<\/p>\n
Societatea c\u00e2nt\u0103re\u021bilor biserice\u0219ti \u201eSF. IOAN CUCUZEL\u201d din Bucure\u0219ti, lu\u00e2nd act, \u00een adunarea sa general\u0103 din anul 1926, de pre\u021biosul<\/u> [subl. m.] dar ce l\u2019a\u021bi f\u0103cut Societ\u0103\u021bei, \u0219i care const\u0103 din trei volume de c\u00e2nt\u0103ri biserice\u0219ti, scrisecu mult\u0103 r\u00e2vn\u0103 \u0219i cu o deosebit\u0103 art\u0103 de m\u00e2na D-vs. \u00een\u0219i-v\u0103, legate cu toat\u0103 m\u0103estria, a hot\u0103r\u00e2t, prin aclama\u021biuni \u00een \u0219edin\u021ba dela 28 Martie 1926, s\u0103 v\u0103 proclame MEMBRU DE ONOARE al ei, \u00een semn de deosebit\u0103 cinste.-<\/p>\n
\u00cen acela\u0219i timp, s\u2019a hot\u0103r\u00e2t ca, \u00een biuroul societ\u0103\u021bei, s\u0103 se a\u0219eze la loc de cinste, portretul D-voastr\u0103 \u00een m\u0103rime de 30×40 c.m., ca o pioas\u0103 amintire pentru un vechiu, demn \u0219i devotat slujitor al stranei, spre a servi ca pild\u0103 genera\u021biilor viitoare: c\u0103 munca st\u0103ruitoare \u0219i cinstit\u0103 \u00ee\u0219i<\/u> g\u0103se\u0219te ori c\u00e2nd r\u0103splata sa.<\/u><\/p>\n
Primi\u021bi, v\u0103 rug\u0103m, Stimate Domn, ur\u0103rile noastre de bine \u00eenso\u021bite de c\u0103lduroase mul\u021bumiri \u0219i de recuno\u0219tin\u021b\u0103 ve\u0219nic\u0103.<\/p>\n
Domniei Sale<\/p>\n
Domnului IOAN ARM\u0102\u0218ESCU, PENSIONAR \u0218I VECHIU PROTO-PSALT\u201d<\/p>\n
Cu timpul, am descoperit tot felul de informa\u021bii, care mai de care mai diferite \u0219i din surse c\u00e2t se poate de nea\u0219teptate. Mai \u00eent\u00e2i, am g\u0103sit numele Constantin Arm\u0103\u0219escu asociat func\u021biei de administrator al Domeniilor Casei Regale de la Bicaz, jude\u021bul Neam\u021b. Numele mi-a atras imediat aten\u021bia, mai ales pentru faptul c\u0103 pe documentul pe care l-am prezentat mai sus apare \u0219i r\u0103spunsul lui Ioan Arm\u0103\u0219escu:<\/p>\n
\u201ePrimit\u0103 de mine azi 4 August, \u00een via\u021b\u0103, mul\u021bumind din tot sufletul. _ Am \u0219i r\u0103spuns pe o carte Ilustrat\u0103 cu inscrip\u021biunea Palatului Domenului Bicaz. Ast\u0103-zi 5. _ August 1926, joi. _ spre vecinica amintire la copiii \u0219i nepo\u021bii mei.<\/p>\n
\n
- Arm\u0103\u0219escu\u201d<\/li>\n<\/ol>\n
Bucure\u0219ti \u2013 Bicaz. Ioan \u2013 Constantin \u2013 Arm\u0103\u0219escu! Mici piese ale unui puzzle care \u00eencepea s\u0103 capete contur. Pleci dinspre margine \u0219i mergi \u00eenspre centrul imaginii. Lucrurile au mai stagnat o vreme \u0219i apoi a venit momentul revistei \u201eCultura\u201d, a Asocia\u021biei C\u00e2nt\u0103re\u021bilor Biserice\u0219ti din Rom\u00e2nia\u201d, editat\u0103 \u00eentre anii 1911 \u2013 1944\/45 de c\u0103tre Ioan Popescu\u2013Pas\u0103rea, \u00een paginile c\u0103reia am g\u0103sit nu unul, ci dou\u0103 articole, pe care i le dedic\u0103 \u201eRedac\u021bia\u201d \u0219i un \u201eAsistent\u201d, c\u00e2nt\u0103re\u021bului bisericesc… bucure\u0219tean.<\/p>\n
Parcurg textul primului articol, din august 1914: \u201eC\u00e2nt\u0103re\u021b al II [lea] la biserica Sf. Vineri-Herasca dinBucure\u0219ti. Veteranul c\u00e2nt\u0103re\u021bilor Biserice\u0219ti, care timp de 57 de ani a servit biserica rom\u00e2n\u0103 cu c\u00e2nt\u0103ri, at\u00e2t \u00een grece\u0219te, cum se obi\u0219nuia \u00eenainte de secularizare, c\u00e2t \u0219i mai ales \u00een limba matern\u0103.\u201d Aceast\u0103 introducere nu a produs vreun efectasupra mea, afar\u0103 de emo\u021bia pe care mi-o treze\u0219te, ca de fiecare dat\u0103, numele ora\u0219ului meu natal \u0219i, cu siguran\u021b\u0103, nu m-a preg\u0103tit pentru ceea ce urma s\u0103 fie prezentat \u00een continuare.<\/p>\n
\u201eFiu de \u021b\u0103ran, n\u0103scut \u00een ora\u0219ul Br\u0103ila la 1838, \u00eenva\u021b\u0103 primele cuno\u0219tin\u021be de limba Elen\u0103, ce se preda atunci. Delav\u00e2rsta de 12 ani se ata\u0219e pe l\u00e2ng\u0103 vestitul c\u00e2nt\u0103re\u021b Condr\u0103chescu<\/em>, de la biserica Adormirea Maicii Domnului \u0219i lu\u0103 primele cuno\u0219tin\u021be de c\u00e2nt\u0103ri at\u00e2t \u00een rom\u00e2ne\u0219te c\u00e2t \u0219i \u00een grece\u0219te, fiind foarte iubit de numitul dasc\u0103l, pentru talentul \u0219i vocea sa frumoas\u0103.\u201d<\/p>\n
Se contura un portret tot mai captivant al \u201evechiului\u201d c\u00e2nt\u0103re\u021b I. Arm\u0103\u0219escu \u0219i, pe undeva, \u00eencepeam s\u0103 fiu tot mai fascinat de el, dintr-o pornire mai mult emo\u021bional\u0103, recunosc, date fiind ora\u0219ele pe care le aveam \u00een comun cu el.<\/p>\n
Mi-ar pl\u0103cea s\u0103 vorbesc despre ora\u0219ul Bucure\u0219ti, despre c\u00e2te am l\u0103sat \u00een urm\u0103, dar la fel de bine a\u0219 putea s\u0103 vorbesc despre ora\u0219ul de adop\u021bie, Br\u0103ila, c\u0103ruia, printre multe altele, i-l datorez \u0219i pe Ioan Arm\u0103\u0219escu, omul care m-a ajutat s\u0103 parcurg \u00eentr-un ritm firesc vremea de grea \u00eencercare a pandemiei, omul care mi-a \u021binut mintea ocupat\u0103 \u00een toat\u0103 perioada aceea \u0219i cea de dup\u0103, p\u00e2n\u0103 ast\u0103zi, omul care la aproape un secol de la dispari\u021bia lui a avut menirea de a produce \u00een sufletul meu o a\u0219a de mare bucurie! \u0218i iat\u0103 cum!<\/p>\n
Parcurg \u00een continuare articolul din revista \u201eCultura\u201d \u0219i ajung la acest moment \u00een care, dup\u0103 ce ne este adus la cuno\u0219tin\u021b\u0103 c\u0103 a urmat cursurile Seminarului din Buz\u0103u, \u00eentre anii 1853 \u0219i 1857, av\u00e2ndu-l coleg \u0219i pe Neagu Ionescu, protopsalt al Episcopiei Buz\u0103ului \u0219i Profesor de muzic\u0103 bisericeasc\u0103 la Seminar, la vremea articolului \u201epensionar \u0219i suferind\u201d, afl\u0103m c\u0103 \u00eencep\u00e2nd cu anul 1857 este numit c\u00e2nt\u0103re\u021b la biserica \u201eSf. Gheorghe\u201d din ora\u0219ul Br\u0103ila unde a activat p\u00e2n\u0103 la anul 1859, c\u00e2nd trece la biserica \u201eSf. Niculae\u201d, \u201ecu obliga\u021biunea de a c\u00e2nta \u00een limba greac\u0103\u201d.<\/p>\n
M\u0103 voi opri pentru pu\u021bin timp asupra numirii lui Ioan Arm\u0103\u0219escu la biserica \u201eSf. M. Mc. Gheorghe\u201d, pentru c\u0103 aduce \u00een prim plan biserica la care sunt angajat de mai bine de \u0219apte ani \u0219i pentru c\u0103 reprezint\u0103 motivul bucuriei desprecare am pomenit deja! Cunosc lista c\u00e2nt\u0103re\u021bilor acestei biserici; cuprinde un \u0219ir de nu mai pu\u021bin de \u0219aptesprezece persoane, \u00eencep\u00e2nd cu Iancu Petrescu \u0219i sf\u00e2r\u0219ind cu Vasile Cioranu, \u0219ir c\u0103ruia i se vor ad\u0103uga al\u021bi patru, printre care \u0219i subsemnatul, dar…<\/p>\n
… Ioan Arm\u0103\u0219escu! Cu greu mi-a\u0219 fi putut imagina c\u0103 acel c\u00e2nt\u0103re\u021b bucure\u0219tean, mutat la anii b\u0103tr\u00e2ne\u021bii \u00een Bicaz, jude\u021bul Neam\u021b, va completa lista \u00eenainta\u0219ilor mei la strana bisericii br\u0103ilene, ba chiar o va deschide… A\u0219a a vrutDumnezeu \u2013 \u0219tiu aceasta! \u2013, ca eu s\u0103 \u00een\u021beleg c\u00e2t de minunat este s\u0103 participi la via\u021ba Bisericii, pun\u00e2ndu-te \u00een slujba lui Dumnezeu, din postura de c\u00e2nt\u0103re\u021b bisericesc. C\u0103 este o lucrare menit\u0103 s\u0103 \u00eennobileze pe cel care alege acest drum, care \u00eembr\u0103\u021bi\u0219eaz\u0103 aceast\u0103 carier\u0103 <\/em>\u0219i i se dedic\u0103 \u00eentru totul. Iar psaltul br\u0103ilean este un exemplu c\u00e2t se poate de gr\u0103itor \u00een acest sens.<\/p>\n
Cei mai \u00een m\u0103sur\u0103 \u00een a argumenta cele spuse mai sus despre Ioan Arm\u0103\u0219escu sunt membrii redac\u021biei publica\u021biei\u201eCultura\u201d, iar dac\u0103 au reu\u0219it s\u0103 o fac\u0103 cu succes \u00een paginile revistei lor, cu siguran\u021b\u0103 c\u0103 mesajul lor nu va fi cu nimic maiprejos pentru noi, cei de ast\u0103zi, la mai bine de un secol distan\u021b\u0103: \u201eDl. Arm\u0103\u0219escu, este o ilustra\u021bie a c\u00e2nt\u0103re\u021bimei rom\u00e2ne. Bun cunosc\u0103tor al muzicii biserice\u0219ti, voce nalt\u0103, sonor\u0103, temperament artistic, entuziasm \u0219i foc sacru, toate acestecalit\u0103\u021bi au f\u0103cut ca s\u0103 p\u0103streze p\u00e2n\u0103 azi prestigiul de odinioar\u0103 al c\u00e2nt\u0103re\u021bului bisericesc.\u201d<\/p>\n
Acestei fine descrieri \u00eei pot adauga \u0219i faptul c\u0103 a fost un reprezentant remarcabil al unui ora\u0219 dun\u0103rean cosmopolit, ancorat perfect \u00een atmosfera timpurilor pe care le tr\u0103ia, cunosc\u0103tor de limb\u0103 greac\u0103 \u0219i rus\u0103, lucru care vine s\u0103-i contureze \u0219i mai bine persoana \u0219i personalitatea. A\u0219a cum am ar\u0103tat deja, \u00een anul 1859 trece (este numit) la biserica \u201eSf. Nicolae\u201d, unde va r\u0103m\u00e2ne p\u00e2n\u0103 \u00een anul 1877 c\u00e2nd, \u201e\u00eent\u00e2mpl\u00e2ndu-se un conflict la biserica Catedral\u0103 \u00eentre rom\u00e2ni \u0219igreci pentru c\u0103 se ridicase dreptul de a avea \u00een strana dreapt\u0103 c\u00e2nt\u0103re\u021b grec (care c\u00e2nt\u0103 cu fes sau scuf\u0103 pe cap), a fosttransferat la aceast\u0103 biseric\u0103 [la vremea aceea Catedrala ora\u0219ului Br\u0103ila era biserica \u201eSf. Arhangheli\u201d], ca pentru a \u00eemp\u0103ca spiritele, s\u0103 c\u00e2nte rom\u00e2ne\u0219te \u0219i grece\u0219te.\u201d<\/p>\n
Merit\u0103 s\u0103 m\u0103 opresc asupra acestui punct, pentru a aduce pu\u021bin\u0103 lumin\u0103 \u00een privin\u021ba anului 1877 \u0219i a evenimentelor la care face referire autorul articolului din revista \u201eCultura\u201d, \u00eentruc\u00e2t lucrurile sunt sensibil diferite fa\u021b\u0103de ceea ce ne este prezentat. F\u0103r\u0103 a face un ocol prea larg, voi aminti despre un conflict \u00eentre greci \u0219i rom\u00e2ni care s-a\u00eent\u00e2mplat, \u00eentr-adev\u0103r, la Br\u0103ila, \u00een fa\u021ba bisericii Catedral\u0103 \u201eSf. Arhangheli\u201d, dar mai devreme, \u00een anul 1863, ca urmare a unui \u00cenalt Decret Domnesc, emis de Alexandru Ioan Cuza, care reglementa faptul c\u0103 \u00een toate bisericile \u0219i m\u0103n\u0103stirilestatului, cultul divin se va oficia numai \u00een limba rom\u00e2n\u0103. Faptul avea s\u0103 genereze conflictul la care face referire articolul din revista \u201eCultura\u201d, p\u00e2n\u0103 \u00eentr-acolo \u00eenc\u00e2t grecii \u0219i rom\u00e2nii s\u0103 se \u00eencaiere la propriu. Era \u00een preajma s\u0103rb\u0103torii Sfintelor Pa\u0219ti, iar pentru detensionarea situa\u021biei a fost nevoie de interven\u021bia for\u021belor de ordine, care aveau s\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 prezente \u00een zon\u0103 c\u00e2teva zile la r\u00e2nd, pentru a pre\u00eent\u00e2mpina izbucnirea de noi incidente. Solu\u021bia g\u0103sit\u0103 la acea dat\u0103 a fost exceptarea de la \u00cenaltul Decret Domnesc a Catedralei din Br\u0103ila, unde se \u00eeng\u0103duie ca la s\u0103rb\u0103toarea Pa\u0219tilor \u0219i alte s\u0103rb\u0103tori, s\u0103 se c\u00e2nte \u00een aceast\u0103 biseric\u0103 \u0219i \u00een limba greac\u0103. Situa\u021bia se va calma \u0219i mai mult odat\u0103 ce comunitatea greac\u0103 a primit autoriza\u021bia de construc\u021bie a unei biserici elene. Lucr\u0103rile vor \u00eencepe chiar \u00een anul acela \u0219i vor dura nou\u0103 ani, p\u00e2n\u0103 \u00een 1872.<\/p>\n
Este greu de crezut, a\u0219adar, c\u0103 va fi fost un alt conflict \u00een anul 1877 sau, dac\u0103 a fost, nu a avut amploarea celui din 1863, iar motivul trecerii lui Ioan Arm\u0103\u0219escu la biserica \u201eSf. Arhangheli\u201d trebuie s\u0103 fi fost altul \u0219i nu neap\u0103rat cel men\u021bionat \u00een articol.<\/p>\n
La aceast\u0103 biseric\u0103 \u00eel vom g\u0103si pe Ioan Arm\u0103\u0219escu p\u00e2n\u0103 \u00een anul 1902. Va fi anul \u00een care el se va muta la Bucure\u0219ti cu \u00eentreaga familie, care num\u0103ra nu mai pu\u021bin de \u0219apte copii (un fiu \u0219i \u0219ase fiice). Aici va ob\u021bine prin concurspostul de c\u00e2nt\u0103re\u021b bisericesc la strana st\u00e2ng\u0103 a bisericii<\/p>\n
\u201eSf. Vineri Herasca\u201d, de unde va ie\u0219i la pensie cu \u00eencepere de la data de 1 septembrie 1914.<\/p>\n
Cu precizarea acestei date \u0219i f\u0103r\u0103 a p\u0103r\u0103si ideea unei viitoare cercet\u0103ri aplicate, m\u0103 voi apropia de finalulrelat\u0103rii mele, iar pentru aceasta m\u0103 voi folosi \u00eenc\u0103 o dat\u0103 de nesperatul ajutor (trebuie s\u0103 o m\u0103rturisesc) al revistei \u201eCultura\u201d. \u00cen paginile ei se reg\u0103se\u0219te urm\u0103torul articol, publicat \u00een septembrie 1914: \u201eO s\u0103rb\u0103toare c\u00e2nt\u0103re\u021beasc\u0103(!) \u00een Bucure\u0219ti\u201d, \u00een care este descris momentul festiv al ie\u0219irii la pensie a \u201eb\u0103tr\u00e2nului c\u00e2nt\u0103re\u021b I. Arm\u0103\u0219escu dela biserica Sf. Vineri \u2013 Her\u0103scu din Capital\u0103\u201d, din care extrag cuv\u00e2ntul psaltului br\u0103ilean:<\/p>\n
\u201eDomnule Profesor Pas\u0103re \u0219i Iubi\u021bi colegi de stran\u0103, [\u2026] Nu \u0219tiu cum mai nemerit a\u0219 putea-o respl\u0103ti, dec\u00e2t mul\u021bumindu-v\u0103 din toat\u0103 inima cu mult\u0103 recuno\u0219tin\u021b\u0103 \u0219i devotament, \u00een acela\u0219i timp r\u0103m\u00e2indu-v\u0103 ad\u00e2nc recunosc\u0103tor \u00een tot restul vie\u021bii mele de cet\u0103\u021bean, fiind cea mai scump\u0103 zi din via\u021ba mea, care m\u2019a adus p\u00e2n\u0103 la lacr\u0103mi; g\u00e2ndindu-m\u0103 la parcursul vie\u021bii mele \u00een aceast\u0103 pe deoparte dr\u0103g\u0103la\u0219\u0103 carier\u0103, iar pe de alta grea \u0219i spinoas\u0103.<\/p>\n
Iubi\u021bii mei colegi, meseria noastr\u0103 trebuie pip\u0103it\u0103, bine \u00een\u021beleas\u0103 \u0219i apoi p\u0103r\u0103sit\u0103, de se poate, mai \u00eenainte de a te p\u0103r\u0103si d\u00e2nsa, spre a nu deveni ridicol sau nesuferit celor cari ne st\u0103p\u00e2nesc \u0219i apoi trebue s\u0103 d\u0103m r\u00e2nd tineretului conformlegei naturii. Astfel eu, s\u0103-mi da\u021bi voe, s\u0103 m\u0103 cred unul din m\u0103guli\u021bii timpului \u00een prima mea breasl\u0103, de oarece din fericire, am avut dou\u0103 meserii, cu cari abea am putut conduce grijile \u0219i povara vie\u021bii casnice \u00eempov\u0103rate, ce am avut […].\u201d<\/p>\n
Prea pu\u021bine lucruri se mai cunosc din biografia lui Ioan Arm\u0103\u0219escu, dup\u0103 acea dat\u0103. Numele s\u0103u mai apare \u00een c\u00e2teva r\u00e2nduri \u00een paginile revistei \u201eCultura\u201d, de fiecare dat\u0103 legat de publicarea unei partituri: un \u201eSfinteDumnezeule\u201d, gl. pl. I, o nou\u0103 figur\u0103 cu agem <\/em>\u0219i un \u201ePolihronion. La onomastica Regelui \u0219i la 10 Mai\u201d, gl. pl. IV din Ni, \u00eenso\u021bit\u0103 \u0219i de un scurt, dar cuprinz\u0103tor \u0219i c\u00e2t se poate de interesant comentariu: C\u00e2ntat la Congresul c\u00e2nt\u0103re\u021bilor din 31 mai 1921, \u00een Biserica Sf.Vineri \u2013 Herasca la Tedeum, de D-l Ioan Arm\u0103\u0219escu \u2013 Br\u0103ila, Pensionar, \u00een etate de 82 de ani.<\/em><\/p>\n
Istoria muzicii biserice\u0219ti la rom\u00e2ni <\/em>a Pr. Prof. Dr. Nicu Moldoveanu, consemneaz\u0103 ca an al mor\u021bii, anul 1921(sau 1925), dar, dup\u0103 cum am ar\u0103tat la \u00eenceputul acestui articol, puteam fi siguri c\u0103 b\u0103tr\u00e2nul c\u00e2nt\u0103re\u021b <\/em>\u00eenc\u0103 tr\u0103ia la anul 1926. Ba mai mult, dup\u0103 patru ani de c\u0103ut\u0103ri, sunt \u00een m\u0103sur\u0103 a puncta linia vie\u021bii psaltului br\u0103ilean, aduc\u00e2nd \u00een aten\u021bia dumneavoastr\u0103 data mor\u021bii sale, a\u0219a cum am g\u0103sit-o redat\u0103 \u00een paginile ziarului \u201eUniversul\u201d, din ziua de 6 aprilie 1927: Ad\u00e2nc \u00eentrista\u021bii <\/em>[…], au nem\u0103rginita durere de a anun\u021ba pierderea scumpului lor tat\u0103, bunic, socru \u0219i cuscru: <\/em>Ioan Arm\u0103\u0219escu pensionar <\/strong>\u00een v\u00e2rst\u0103 de 88 ani. Decorat cu mai multe ordine. Decedat \u00een ziua de 30 Martie, ora 17, \u00een comuna Bicaz, jud. Neam\u021b<\/em>.<\/p>\n
Pentru toate cele de mai sus, m\u0103 al\u0103tur \u0219i eu, prin aceast\u0103 prezentare, c\u00e2nt\u0103re\u021bilor biserice\u0219ti ce i-au adus, \u00eentr-un fel sau altul, ca omagiu, \u201eadmira\u021biunea, stima \u0219i iubirea lor\u201d, lui Ioan Arm\u0103\u0219escu, spre a servi ca pild\u0103 \u201ecelor ce se mai devoteaz\u0103 ast\u0103zi acestei spinoase cariere\u201d.<\/p>\n
\u0218tefan Lauren\u021biu Ionescu<\/strong> C\u00e2nt\u0103re\u021b bisericesc,
Biserica \u201eSf\u00e2ntul Mare Mucenic Gheorghe\u201d, Br\u0103ila<\/p>\nReferin\u021be<\/u><\/p>\n
\n
- Revista \u201eCultura\u201d, Anul IV, 8, August, 1914, p.103<\/li>\n
- Revista \u201eCultura\u201d, Anul IV, 9 \u2013 10, Septembrie \u2013 Octombrie, 1914, p. 121<\/li>\n
- Revista \u201eCultura\u201d, Anul X, 2 \u2013 3 (Noembrie \u2013 Decembrie), 1920, p.26.<\/li>\n
- Filip, Cristian, Comunitatea Greac\u0103 de la Br\u0103ila<\/em>, 1864 – 1900, Braila, Istros, 2004<\/li>\n
- Moldoveanu, Nicu Istoria muzicii biserice\u0219ti la rom\u00e2ni<\/em>, Basilica, Bucure\u0219ti, 2010, p. 323<\/li>\n
- St\u0103nescu, Nichita, C\u00e2ntec,<\/em>\u00een volumul I. Versuri, <\/em>Ed. Univers Enciclopedic, Bucure\u0219ti, 2002, p. 100.<\/li>\n<\/ol>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Reflec\u021biile\u00a0unui\u00a0c\u00e2nt\u0103re\u021b\u00a0bisericesc\u00a0din\u00a02023 \u201eE\u00a0o\u00a0\u00eent\u00e2mplare\u00a0a\u00a0fiin\u021bei\u00a0mele: \u0219i-atunci,\u00a0fericirea\u00a0din l\u0103untrul meue\u00a0mai\u00a0puternic\u0103\u00a0dec\u00e2t\u00a0mine,\u00a0dec\u00e2t\u00a0oasele\u00a0mele,pe\u00a0care\u00a0mi\u00a0le\u00a0scr\u00e2\u0219ne\u0219ti\u00a0\u00eentr-o \u00eembra\u021bi\u0219are mereu dureroas\u0103,minunat\u0103 mereu.\u201dNichita\u00a0St\u0103nescu O \u00eent\u00e2mplare a fiin\u021bei mele, a\u0219a pot descrie cel mai bine \u00eent\u00e2lnirea mea cu Ioan Arm\u0103\u0219escu. Era \u00een decembrie 2019, c\u00e2nd am dat peste un document vechi, pe internet, emis \u00een perioada interbelic\u0103 de c\u0103tre Societatea \u201eSf. Ioan Cucuzel\u201d a C\u00e2nt\u0103re\u021bilor biserice\u0219ti, din Bucure\u0219ti, c\u0103tre un… Cite\u0219te mai mult »Ioan\u00a0Arm\u0103\u0219escu\u00a0\u201eVechiu,\u00a0demn\u00a0\u0219i\u00a0devotat\u00a0slujitor al\u00a0stranei\u201d (1838 \u2013 1927)<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":3577,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"rank_math_lock_modified_date":false,"neve_meta_sidebar":"","neve_meta_container":"","neve_meta_enable_content_width":"","neve_meta_content_width":0,"neve_meta_title_alignment":"","neve_meta_author_avatar":"","neve_post_elements_order":"","neve_meta_disable_header":"","neve_meta_disable_footer":"","neve_meta_disable_title":"","ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[155],"tags":[],"class_list":["post-3576","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-articole"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3576"}],"collection":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3576"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3576\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3583,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3576\/revisions\/3583"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3577"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3576"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3576"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3576"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}