{"id":308,"date":"2017-04-08T17:08:09","date_gmt":"2017-04-08T17:08:09","guid":{"rendered":"https:\/\/byzantion.ro\/concursul-national-de-muzica-psaltica-intre-seminarii-impresii-elogii-si-ganduri\/"},"modified":"2017-04-08T17:08:09","modified_gmt":"2017-04-08T17:08:09","slug":"concursul-national-de-muzica-psaltica-intre-seminarii-impresii-elogii-si-ganduri","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/byzantion.ro\/concursul-national-de-muzica-psaltica-intre-seminarii-impresii-elogii-si-ganduri\/","title":{"rendered":"Concursul Na\u021bional de Muzic\u0103 Psaltic\u0103 \u00eentre Seminarii. Impresii, elogii \u0219i g\u00e2nduri"},"content":{"rendered":"

\"concursSâmb\u0103t\u0103, 1 aprilie, a avut loc la Universitarea Na\u021bional\u0103 de Muzic\u0103 din Bucure\u0219ti prima edi\u021bie a Concursului Na\u021bional de Muzic\u0103 Psaltic\u0103<\/b> pentru Seminariile \u0219i Liceele Ortodoxe din \u021bar\u0103. Dac\u0103 la faza local\u0103 au fost selectate cele mai bune coruri psaltice din fiecare mitropolie, la faza na\u021bional\u0103 s-a decis cel mai bun cor psaltic dintre cele cinci forma\u021bii participante, \u0219i anume corurile seminariilor din Bucure\u0219ti, Ia\u0219i, Buz\u0103u, Craiova \u0219i Prislop.<\/span><\/p>\n

<\/p>\n

Piesa obligatorie pentru to\u021bi participan\u021bii a fost Vrednic\u0103 e\u0219ti<\/i> în plagalul glasului al II-lea de Protosinghelul Varlaam, o compozi\u021bie ce a ridicat probleme serioase atât în ceea ce prive\u0219te execu\u021bia ornamentelor \u0219i a intervalelor, cât \u0219i frazarea în func\u021bie de viziunea macroformal\u0103. La aceast\u0103 pies\u0103, participan\u021bii au ales pentru concurs piese în genul irmologic, stihiraric \u0219i papadic.<\/span><\/p>\n

Juriul, prezidat de c\u0103tre conf. univ. dr. Achilefs Chaldaiakes (catedra de Muzicologie bizantin\u0103 a Univ. de Stat Kapodistria, Atena) \u0219i având în componen\u021b\u0103 profesori provenind de la diferite institu\u021bii teologice sau muzicale din \u021bar\u0103, a decis în unanimitate de voturi ca premiul I s\u0103 revin\u0103 Seminarului de la Buz\u0103u (dirijor arhid. prof. Constantin Stoica), premiul al II-lea, pentru Seminarul de la Prislop (dirijor prof. Gabriela Hau\u0219i), iar al III-lea premiu, celui de la Bucure\u0219ti (dirijor ierod. Nifon Constantin). Men\u021biunea I a revenit Seminarului de la Ia\u0219i (dirijor prof. diac. Mihai Ursache) \u0219i men\u021biunea a II-a, Seminarului de la Craiova (dirijor prof. Victor \u0218apc\u0103).<\/span><\/p>\n

Surpriza edi\u021biei. <\/b>Atât vocile impresionante \u0219i cât \u0219i entuziasmul tinerilor cori\u0219ti au surprins pe to\u021bi membrii juriului. De altfel, experimentatul dirijor \u0219i interpret, conf. univ. dr. Achilefs Chaldaiakes, a  m\u0103rturisit la final c\u0103 \u0219i-ar dori ca studen\u021bii domniei sale s\u0103 fi auzit nivelul presta\u021biilor din concurs. <\/span><\/p>\n

Consider\u0103m, îns\u0103, c\u0103 elementul care a surprins cel pu\u021bin la fel de mult a fost prezen\u021ba corului feminin al Seminarului de la Prislop între vocile masive, b\u0103rb\u0103te\u0219ti ale celorlalte coruri. Am admirat omogenitatea, lejeritatea \u0219i ambitusul impresionant al tinerelor \u0219i emotivelor eleve, receptivitatea privind inten\u021biile dirijoarei dar, în special, am admirat ornament\u0103rile unduite, care au conferit stil psaltic cânt\u0103rilor. Binemeritatul premiu al II-lea pentru corul de la Prislop secondat de premiul I pentru „cel mai bun dirijor” (prof. Gabriela Hau\u0219i) vor constitui, cu siguran\u021b\u0103, un impuls pentru revigorarea muzicii psaltice în Ardeal.<\/span><\/p>\n

Ce se cuvine apreciat. <\/b>Este de l\u0103udat, în primul rând, înzestrarea vocal\u0103 \u0219i nivelul la care s-au prezentat membrii tuturor corurilor participante. Complexitatea pieselor alese, formulele melodice extinse \u0219i solicitante, ambitusul larg sau abordarea unor glasuri precum aghia<\/i>, varis<\/i> sau cele cromatice au reprezentat provoc\u0103ri la care elevii seminari\u0219ti, în ciuda vârstei înc\u0103 firave, au r\u0103spuns cu mult profesionalism, sub bagheta dasc\u0103lilor lor. Mai impresioneaz\u0103, de asemenea, nenum\u0103ratele ore de repeti\u021bii ce se ascund în spatele celor 20 de minute de pe scen\u0103, efort determinat doar de imboldul dragostei pentru muzica psaltic\u0103.<\/span><\/p>\n

Se cuvine, de asemenea, s\u0103 elogiem viziunea repertorial\u0103 a unor dirijori care nu s-au mul\u021bumit doar s\u0103 aleag\u0103 piese complexe, ci au urm\u0103rit în acela\u0219i timp caracterul lor clasic, vechimea \u0219i relevan\u021ba istoric\u0103 a acestora. Sf. Ioan Cucuzel, Iacov Protopsaltul, Petru Lampadarie sunt doar câ\u021biva din compozitorii ale\u0219i, personalit\u0103\u021bi ale „clasicismului” componisticii bizantine, spre care s-ar cuveni s\u0103 se direc\u021bioneze din nou strana româneasc\u0103.<\/span><\/p>\n

Pe de alt\u0103 parte, unele piese au fost adaptate în premier\u0103 în române\u0219te chiar de c\u0103tre dirijori (cum este cazul unui Canonului Teofaniei, aranjat de Georgios Konstantinou \u0219i adaptat de arhid. Constantin Stoica), ceea ce confirm\u0103 interesul pentru reîmprosp\u0103tarea continu\u0103 a repertoriului de stran\u0103 cu piese noi, dar clasice, tradi\u021bionale.<\/span><\/p>\n

Sub aspect organizatoric, evenimentul s-a ridicat cu adev\u0103rat la nivelul oric\u0103rui concurs coral de talie interna\u021bional\u0103, prin grija organizatorilor c\u0103rora le exprim\u0103m recuno\u0219tinta. Edi\u021bia din acest an nu doar a marcat un început promi\u021b\u0103tor pentru un eveniment de marc\u0103, dar a ridicat cu mult nivelul expectan\u021belor pentru orice alte ini\u021biative asem\u0103n\u0103toare. Trebuie s\u0103 m\u0103rturisim, cu aceast\u0103 ocazie, nevoia acut\u0103 de a organiza mai multe evenimente de acest gen care s\u0103 afirme profunzimea \u0219i complexitatea artei psaltice, ca tezaur al culturii mari a Bizan\u021bului \u0219i ca expresie a rug\u0103ciunii Sfin\u021bilor P\u0103rin\u021bi.<\/span><\/p>\n

Ce se cuvine perfec\u021bionat. <\/b>Consider\u0103m c\u0103, pe lâng\u0103 latura jurnalistic\u0103 al prezentului material, se pot în acela\u0219i timp preciza anumite aspecte observate în presta\u021biile corurilor participante, aspecte care ar putea fi ajustate, în cazul în care se va crede de cuviin\u021b\u0103.<\/span><\/p>\n

<\/span>În primul rând, trebuie precizat faptul c\u0103 muzica psaltic\u0103 trebuie s\u0103 r\u0103mân\u0103 mai întâi de toate, rug\u0103ciune<\/i>, chiar \u0219i pe scen\u0103. Interpretarea ei nu trebuie s\u0103 sufere modific\u0103ri, chiar dac\u0103 trecem din contextul liturgic în cel concertant. Motive precum entuziasmul \u0219i emo\u021biile de pe scen\u0103 sau grija pentru detalii tehnice nu trebuie s\u0103 afecteze interpretarea autentic\u0103<\/i>, adic\u0103 cea de la stran\u0103. Cu to\u021bii \u0219tim c\u0103 ideea de „concert psaltic” reprezint\u0103, în sine, un hibrid, un compromis, o rupere din start a melosului<\/i> de energia haric\u0103 a slujbei; astfel, orice încercare de animare a cânt\u0103rii prin extrovertire, prin for\u021b\u0103, prin gestic\u0103 dirijoral\u0103 ampl\u0103, prin contraste dinamice sau de tempo (rallentando\/accelerando, piano\/forte etc.) nu vor  putea vreodat\u0103 s\u0103 compenseze, în interpretare, lipsa acestei for\u021be necreate \u0219i l\u0103untrice a slujbei. De asemenea, unul din elemente ce pot denatura din start caracterul unei piese psaltice este schimbarea tempo-ului de la slujb\u0103 cu unul „adaptat” concertului.<\/span><\/p>\n

Un aspect la fel de important este nevoia de a audia psal\u021bi de referin\u021b\u0103 pentru a putea reda cât mai firesc intervalele sc\u0103rilor<\/i> (fenomen ce implic\u0103 rela\u021bia dinamic\u0103 dintre treptele fixe \u0219i mobile \u0219i modul de execu\u021bie a atrac\u021biilor). S\u0103 nu uit\u0103m s\u0103 melosul<\/i> trebuie s\u0103 scoat\u0103 în eviden\u021b\u0103 ethosul glasului, ethosul thesisurilor <\/i>\u0219i ethosul ritmului. <\/i>Dintre acestea trei, primul st\u0103 în strâns\u0103 leg\u0103tur\u0103 direct\u0103 cu execu\u021bia corect\u0103 a intervalelor. A\u0219a cum spune \u0219i Anton Pann, muzicianul iscusit este acela care are capacitatea de a activa aceste ethosuri cu vocea sa, reu\u0219ind prin aceasta s\u0103 stârneasc\u0103 („s\u0103 a\u021bâ\u021be” spune Anton Pann) în inimile ascult\u0103torilor diferitele st\u0103ri (de rug\u0103ciune, tres\u0103ltare, bucurie, luminare, tânguire etc.)<\/span><\/p>\n

Dac\u0103 dorim s\u0103 vedem cu toat\u0103 seriozitatea importan\u021ba „(re)educ\u0103rii urechii” elevului seminarist cu intervale netemperate, atunci trebuie ca dasc\u0103lii, al\u0103turi de elevii-ucenici ale\u0219i s\u0103 practice cât mai mult\u0103 muzic\u0103 psaltic\u0103 la stran\u0103 (nu doar Liturghia, ci \u0219i celelalte slujbe, de la cele mai simple pân\u0103 la privegheri) \u0219i s\u0103 fac\u0103 audi\u021bii cu genuri muzicale netemperate (de exemplu, folclor autentic, dup\u0103 modelul \u0218colii de muzic\u0103 psaltic\u0103 a lui Simon Karas). Altfel, vom continua s\u0103 cânt\u0103m o muzic\u0103 psaltic\u0103 având intervale temperate \u0219i lesne de armonizat la dou\u0103 sau trei voci egale.<\/span><\/p>\n

Nota\u021bia psaltic\u0103, în general, reprezint\u0103 un sistem <\/span>stenografic<\/i> <\/span>mnemotehnic<\/i> (de aducere aminte, de ghidare) \u0219i, în niciun caz, unul exhaustiv. Prin urmare, ea trebuie s\u0103 r\u0103mân\u0103 o „aducere aminte” a modului cum <\/span>interpreta „dasc\u0103lul meu” <\/i>acea cântare, reperul r\u0103mânând dasc\u0103lul care <\/span>d\u0103 via\u021b\u0103<\/i> partiturii \u0219i nu partitura. E drept c\u0103 nota\u021bia hrisantic\u0103 (mult mai analitic\u0103 decât cea mediobizantin\u0103) poate<\/span>  <\/span>permite mai u\u0219or alunecarea de la conceptul de <\/span>thesis<\/i> (formul\u0103 melodic\u0103) la conceptul de not\u0103 (ca element abstract). De aceea, se întâmpl\u0103 de multe ori s\u0103 „vân\u0103m” note, gorgoane \u0219i trigorgoane, în loc s\u0103 vedem thesis-urile din spatele acestora (compozi\u0163iile mai noi au renun\u0163at, din p\u0103cate, la aspectul formulaic, motiv pentru se cuvine mult\u0103 aten\u0163ie în alegerea repertoriului). Dac\u0103 trat\u0103m partitura doar ca pe un ghid \u0219i propunere, putem „activa” din ecourile min\u021bii (vezi Alexander Khalil, <\/span>Echoes of Constantinople<\/i>) modurile în care executa dasc\u0103lul nostru acel thesis. Citirea notelor pe o partitur\u0103 va r\u0103mâne tot timpul o execu\u021bie, NU \u0219i o interpretare. Trebuie s\u0103 ne schimb\u0103m radical metoda de înv\u0103\u021bare a muzicii psaltice: mai întâi ascult (chiar \u0219i ani la rând) pe dasc\u0103lul meu, pân\u0103 când înv\u0103\u021b automat, f\u0103r\u0103 efort <\/span>thesis-urile, <\/i>ca s\u0103 pot \u0219ti mai târziu cum <\/span>s\u0103<\/i> <\/span>interpretez, s\u0103 decodific <\/i>stenografiile. Mai întâi practica \u0219i mult mai târziu notele. Aceast\u0103 metod\u0103 a uceniciei (pe care actualul Protopsalt de Constantinopol, domnul Neochoritis o pune în aplicare cu mult succes) presupune dou\u0103 aspecte disp\u0103rute din strana noastr\u0103: a) cre\u0219terea copiilor de mici pe lâng\u0103 protopsaltul (dasc\u0103lul) bisericii \u0219i b) investirea de imagine în „institu\u021bia psaltului”, astfel încât elevii seminari\u0219ti s\u0103 nu ajung\u0103 la vârsta fraged\u0103 de 18 – 20 de ani s\u0103 fie numi\u021bi „dasc\u0103li”, ci s\u0103 poat\u0103 s\u0103 adune 15 – 20 de ani de ucenicie (pornind de mici) pe lâng\u0103 un adev\u0103rat dasc\u0103l, cu etate \u0219i experien\u021b\u0103 (nu doar muzical\u0103, ci \u0219i liturgic\u0103 \u0219i mai ales <\/span>duhovniceasc\u0103<\/i>). Orice reînnodare a tradi\u021biei pierdute (începând cu Al. I. Cuza) poate \u0219i trebuie s\u0103 aib\u0103 un început.<\/span><\/p>\n

Adrian Sîrbu<\/span><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sâmb\u0103t\u0103, 1 aprilie, a avut loc la Universitarea Na\u021bional\u0103 de Muzic\u0103 din Bucure\u0219ti prima edi\u021bie a Concursului Na\u021bional de Muzic\u0103 Psaltic\u0103 pentru Seminariile \u0219i Liceele Ortodoxe din \u021bar\u0103. Dac\u0103 la faza local\u0103 au fost selectate cele mai bune coruri psaltice din fiecare mitropolie, la faza na\u021bional\u0103 s-a decis cel mai bun cor psaltic dintre cele… Cite\u0219te mai mult »Concursul Na\u021bional de Muzic\u0103 Psaltic\u0103 \u00eentre Seminarii. Impresii, elogii \u0219i g\u00e2nduri<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":712,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"rank_math_lock_modified_date":false,"neve_meta_sidebar":"","neve_meta_container":"","neve_meta_enable_content_width":"","neve_meta_content_width":0,"neve_meta_title_alignment":"","neve_meta_author_avatar":"","neve_post_elements_order":"","neve_meta_disable_header":"","neve_meta_disable_footer":"","neve_meta_disable_title":"","ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[8],"tags":[],"class_list":["post-308","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-aparitii-mass-media"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/308"}],"collection":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=308"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/308\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/712"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=308"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=308"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=308"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}