{"id":250,"date":"2014-09-15T21:00:00","date_gmt":"2014-09-15T21:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/byzantion.ro\/masterclass-ul-de-cant-bizantin-de-la-iasi-educatie-prin-muzica-in-spirit-bizantin\/"},"modified":"2014-09-15T21:00:00","modified_gmt":"2014-09-15T21:00:00","slug":"masterclass-ul-de-cant-bizantin-de-la-iasi-educatie-prin-muzica-in-spirit-bizantin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/byzantion.ro\/masterclass-ul-de-cant-bizantin-de-la-iasi-educatie-prin-muzica-in-spirit-bizantin\/","title":{"rendered":"Masterclass-ul de C\u00e2nt Bizantin de la Ia\u0219i \u2013 educa\u021bie prin muzic\u0103, \u00een spirit bizantin"},"content":{"rendered":"
\u00cenc\u0103 din anul 2008, c\u00e2nd un grup de studen\u021bi conservatori\u0219ti \u0219i-au propus organizarea unui eveniment dedicat artei psaltice, Masterclass-ul de C\u00e2nt Bizantin<\/strong> de la Ia\u0219i r\u0103m\u00e2ne un eveniment marcant al artei muzicale de sorginte bizantin\u0103.<\/span><\/p>\n <\/p>\n Desf\u0103\u0219ur\u00e2ndu-\u0219i activit\u0103\u021bile \u00een prima jum\u0103tate a lunii iulie, evenimentul este rezultatul colabor\u0103rii dintre Universitatea de Arte \u201eGeorge Enescu\u201d din Ia\u0219i, Mitropolia Moldovei \u0219i Bucovinei, Asocia\u021bia Cultural\u0103 \u201eByzantion\u201d \u0219i Prim\u0103ria Municipiului Ia\u0219i. Sub \u00eendrumarea general\u0103 a prof. Laura Vasiliu \u0219i cu implicarea direct\u0103 a membrilor Asocia\u021biei \u201eByzantion\u201d, Masterclass-ul<\/strong> de la Ia\u0219i reune\u0219te anual peste 120 de cursan\u021bi, studen\u021bi teologi, elevi seminari\u0219ti, personal monahal, clerici, reprezentan\u021bi ai diferitelor institu\u021bii ecleziale \u0219i de \u00eenv\u0103\u021b\u0103m\u00e2nt din \u021bar\u0103.<\/span><\/p>\n Evenimentul \u00ee\u0219i propune, \u00een principal, ob\u021binerea unui nivel c\u00e2t mai ridicat de interpretare a c\u00e2ntului psaltic prin invitarea celor mai mari personalit\u0103\u021bi din lumea muzical\u0103 bizantin\u0103, interpre\u021bi, cercet\u0103tori \u0219i pedagog.<\/span><\/p>\n La fiecare edi\u021bie, pe parcursul unei s\u0103pt\u0103m\u00e2ni, profesori de marc\u0103 din spa\u021biul academic \u0219i ecleziastic elen \u0219i rom\u00e2n \u00ee\u0219i etaleaz\u0103 cuno\u0219tin\u021bele teoretice dar mai ales pe cele practice, \u00een jurul unei teme nucleu.<\/span><\/p>\n Personalitatea cea mai important\u0103 a acestei ctitorii culturale, mintea elevat\u0103 care a dat un nou suflu psalticii din Grecia contemporan\u0103 \u0219i care a intuit poten\u021bialul de valoare asigurat de entuziasmul \u0219i interesul tinerilor interpre\u021bi rom\u00e2ni este vrednicul de pomenire, prof. Lykourgos Angelopoulos<\/strong>. Arhonte Protopsalt al Arhiepiscopiei de Constantinopol \u0219i dirijor al binecunoscutului Cor Bizantin Grec (cu care a f\u0103cut cunoscut\u0103 tuturor muzica psaltic\u0103 prin cele peste 1500 de concerte \u00eentre anii 1977 \u2013 2014), dasc\u0103l, protopsalt, realizator de emisiuni radiofonice, colaborator \u00een proiecte de cercetare muzical\u0103, interpret de crea\u021bii laice contemporane, Lykourgos Angelopoulos a dep\u0103\u0219it cu mult grani\u021bele spa\u021biului elen prin activitatea sa complex\u0103. Rolul fundamental \u0219i contribu\u021bia personalit\u0103\u021bii sale la revigorarea artei psaltice \u00een Rom\u00e2nia a fost pe deplin recunoscut, institu\u021bii de marc\u0103 precum Universitatea de Arte \u201eGeorge Enescu\u201d din Ia\u0219i \u0219i Mitropolia Moldovei \u0219i Bucovinei decern\u00e2ndu-i cele mai \u00eenalte titluri (\u201eDoctor Honoris Causa\u201d \u0219i Crucea \u201eSf\u00e2ntul Ierarh Dosoftei\u201d), ca un semn de \u201er\u0103mas bun\u201d al t\u0103r\u00e2mului rom\u00e2nesc, r\u00e2nduit prin pronia divin\u0103 celui care a plecat dintre noi anul acesta (17 Mai 2014). <\/span><\/p>\n La \u00eendemnul plin de \u00eencredere, de ini\u021biativ\u0103 \u0219i de dragoste al mentorului Lykourgos, dar \u0219i al colaboratorului s\u0103u principal, prof. Georgios Konstantinou, o pleiad\u0103 de profesori greci \u0219i rom\u00e2ni i-au urmat exemplul \u0219i demersul \u00een a construi la Ia\u0219i un eveniment de \u00eenalt\u0103 \u021binut\u0103 academic\u0103, menit s\u0103 reuneasc\u0103 participan\u021bi din toate col\u021burile \u021b\u0103rii. \u00cen cele \u0219apte edi\u021bii de p\u00e2n\u0103 acum, s\u0103lile Universit\u0103\u021bii de Arte au g\u0103zduit cursurile, conferin\u021bele \u0219i alocu\u021biunile unor personalit\u0103\u021bi didactice precum Georgios Konstantinou (Atena), Maria Alexandru al\u0103turi \u0219i de Echipa de Paleografie Muzical\u0103 a Universit\u0103\u021bii \u201eAristotelis\u201d din Tesalonic, Achilefs Chaldaiakes (Atena), R\u0103zvan Theodorescu, Vasile Vasile (Bucure\u0219ti), Nicolae Gheorghi\u021b\u0103 (Bucure\u0219ti), Vasile Gr\u0103jdian (Sibiu), Elena Chircev (Cluj), Costin Moisil (Bucure\u0219ti), Christos Tsiamoulis (Atena), Antonios Aetopoulos (Atena), Konstantinos Lanaras (Lamia, Grecia) \u0219i mul\u021bi al\u021bii.<\/span><\/p>\n An de an, Catedrala Mitropolitan\u0103 din Ia\u0219i a r\u0103sunat de vocile reunite ale participan\u021bilor al\u0103turi de Corul Byzantion \u0219i invita\u021bii speciali, \u201esub bagheta\u201d maestrului Lykourgos Angelopoulos, reiter\u00e2nd astfel \u00een mic\u0103 parte, ca un salt peste veacuri, vremurile c\u00e2nd mitropolitul c\u0103rturar Veniamin Costachi transformase capitala Moldovei \u00een unul din cele mai renumite centre de studiu al artei psaltice, unde vesti\u021bii psal\u021bi rom\u00e2ni al\u0103turi de protopsal\u021bii greci \u201erivalizau, ba chiar mai \u00een urm\u0103 \u00eentrecea(u) <\/span>[\u2026] prin pompa bisericeasc<\/span>\u0103, Constantinopolul\u201d[1]<\/a>.<\/span><\/p>\n Edi\u021bia de anul acesta<\/span><\/strong> a reprezentat o piatr\u0103 de hotar, \u00eenceputul unui drum nou, al form\u0103rii spirituale prin art\u0103, l\u0103sat mo\u0219tenire de c\u0103tre prof. Lykourgos Angelopoulos c\u0103ruia rom\u00e2nii veni\u021bi la Ia\u0219i i-au adus prinos de recuno\u0219tin\u021b\u0103 prin c\u00e2ntare.<\/span><\/p>\n Concepute, ca \u00een fiecare an, dup\u0103 un format ce urm\u0103re\u0219te trei obiective principale, manifest\u0103rile ce au avut loc \u00eentre 7 \u0219i 11 Iulie au reprezentat, \u00een principal, cursuri de m\u0103iestrie \u00een arta interpret\u0103rii psaltice, \u00een jurul c\u0103rora s-au desf\u0103\u0219urat cursurile de teorie \u0219i conferin\u0163ele de muzicologie bizantin\u0103 (tema acestei edi\u021bii a fost Genul compozi\u021bional irmologic<\/em>), toate fiind \u00eencununate, \u00een finalul evenimentului, de Concertul de Muzic\u0103 Bizantin\u0103, \u00een prezen\u021ba \u0219i cu binecuv\u00e2ntarea p\u0103rintelui mitropolit Teofan<\/strong>.<\/span><\/p>\n Cursurile practice<\/span><\/strong>. Un fenomen vocal, a\u0219a cum ne-a pl\u0103cut s\u0103 \u00eel numim, prof. Dimitrios Galanis, protopsalt \u015fi profesor la \u015ecoala Mitropoliei din Patras, interpret de muzic\u0103 tradi\u021bional\u0103 elen\u0103, a fost cel care a sus\u0163inut cursurile de interpretare, abord\u00e2ndu-se c\u00e2nt\u0103ri \u00een genul irmologic, de la troparele \u015fi catavasiile de un nivel mediu de dificultate, p\u00e2n\u0103 la corifeul ipostazei interpretative, arta calofoniei. O voce binecunoscut\u0103 pentru capacit\u0103\u021bile sale de ornamentare \u00een stil calofonic, \u0219i reu\u0219ind s\u0103 sintetizeze \u0219i sistematizeze aceste ornament\u0103ri \u00eentr-un inedit manual psaltic, Dimitrios Galanis a reprezentat pentru cei prezen\u021bi m\u0103rturia vie a faptului c\u0103 slujbele \u00een biseric\u0103 pot \u0219i trebuie s\u0103 fie \u00eenfrumuse\u021bate cu cele mai alese voci.<\/span><\/p>\n Surpriza acestei edi\u021bii a reprezentat-o prezen\u021ba, \u00een finalul Masterclass-ului<\/strong>, a maestrului Ioannis Chasanidis, protopsalt al M\u0103n\u0103stirii \u201eSf. Teodora\u201d din Tesalonic, compozitor a peste 3000 de pagini de muzic\u0103 \u00een cinstea sfin\u021bilor, crescut \u0219i educat \u00een spiritul Muntelui Sf\u00e2nt \u201eAthos\u201d, ucenic al marelui c\u00e2nt\u0103re\u021b athonit, diaconul Dionisios Firfiris (+1990). Prezen\u021ba protopsaltului Chasanidis la Ia\u0219i a fost prilejuit\u0103 \u0219i de lansarea oficial\u0103 a bazei de date existent\u0103 pe pagina electronic\u0103 <\/span>www.byzantion.ro<\/span><\/a>, \u0219i care va avea, \u00een final, peste 4000 de piese \u00eenregistrate de domnia sa. Proiectul, \u00een desf\u0103\u0219urare, este \u00een colaborare cu Universit\u0103\u021bile \u201eAristotelis\u201d \u0219i \u201eGeorge Enescu\u201d \u0219i este coordonat de directorul executiv al Masterclass-ului de C\u00e2nt Bizantin, \u0218tefan Mihalcea. Dac\u0103 Dimitrios Galanis ne-a fost m\u0103rturie a virtuozit\u0103\u021bii vocale la cel mai \u00eenalt nivel, domnul Chasanidis ne-a dezv\u0103luit sensul virtuozit\u0103\u021bii prin puterea rug\u0103ciunii adus\u0103 \u00een c\u00e2ntare.<\/span><\/p>\n Cursurile teoretice. <\/span><\/strong>Punctul de atrac\u021bie al sec\u021biei teoretice l-a constituit at\u00e2t c\u0103l\u0103toria prin istoria muzicii bizantine la care ne-a invitat, \u00een stilul caracteristic, prof. Maria Alexandru, c\u00e2t \u0219i prelegerile despre genul irmologic ale p\u0103rintelui Filotheu B\u0103lan de la m\u0103n\u0103stirea \u201eSf. Arhangheli Mihail \u0219i Gavriil \u2013 Petru Vod\u0103\u201d, care a prezentat auditoriului analogii istorice cu totul inedite pentru muzicologia bizantin\u0103 rom\u00e2neasc\u0103 dar \u0219i universal\u0103.<\/span><\/p>\n Prof. Georgios Konstantinou a reu\u0219it \u0219i de data aceasta un mod personalizat, atractiv, de abordare teoretic\u0103-practic\u0103 a temei nucleu, prin exemplific\u0103rile realizate \u00een colaborare cu prof. Dimitrios Galanis.<\/span><\/p>\n Conferin\u021be.<\/strong> Echipa de Paleografie Muzical\u0103 din Tesalonic, sub \u00eendrumarea conf. Maria Alexandru, a continuat \u0219i anul acesta linia de colabor\u0103ri cu studen\u021bii corului \u201eFloralia\u201d al Sec\u021biei de Muzic\u0103 Religioas\u0103 a Universit\u0103\u021bii de Arte \u201eGeorge Enescu\u201d din Ia\u0219i, care, la r\u00e2ndu-i, se bucur\u0103 de \u00eendrumarea lect. Zamfira D\u0103nil\u0103, bizantinolog \u0219i etnomuzicolog.<\/span><\/p>\n \u0218i dac\u0103 anul acesta s\u0103rb\u0103torim 300 de ani de la acceptarea primului rom\u00e2n printre membrii Academiei din Berlin, domnitorul Dimitrie Cantemir, lect. Sorina Chiper de la Universitatea \u201eAl. I. Cuza\u201d a marcat acest eveniment istoric printr-o prezentare general\u0103 a personalit\u0103\u021bii marelui c\u0103rturar.<\/span><\/p>\n Concertul de Muzic\u0103 Bizantin\u0103<\/span><\/strong>. Vineri, 11 iulie, publicul ie\u0219ean a fost invitat la Concertul din finalul evenimentului, desf\u0103\u0219urat \u00een prezen\u021ba \u0219i cu binecuv\u00e2ntarea p\u0103rintelui Teofan, Mitropolitul Moldovei \u0219i Bucovinei. \u00cen prima parte, corul mare al participan\u021bilor au \u201etrecut \u0219i petrecut\u201d din nou pe dirijorul Lykourgos Angelopoulos, de data aceasta sub viziunea interpretativ\u0103 a maestrului Dimitrios Galanis. Corul academic \u201eByzantion\u201d a marcat cea de-a doua parte a concertului, c\u00e2nt\u00e2nd \u00een cinstea aceluia\u0219i dasc\u0103l \u00een antifonie cu invita\u021bii speciali, corifei ai intepret\u0103rii psaltice: prof. Georgios Konstantinou, protopsal\u021bii Dimitrios Galanis, Ioannis Chasanidis \u0219i Antonios Aetopoulos.<\/span><\/p>\n \u0218i dac\u0103 am adus aminte de to\u021bi cei care au sim\u021bit nevoia s\u0103 aduc\u0103 un ultim omagiu prin c\u00e2ntare, nu putem s\u0103 nu men\u021bion\u0103m o alt\u0103 surpriz\u0103 a acestei edi\u021bii, prezentarea emo\u021bionantului reportaj dedicat iubitului dasc\u0103l Lykourgos \u0219i alc\u0103tuit de c\u0103tre Cristina Ionescu, realizator al emisiunii \u201eUniversul credin\u021bei\u201d, TVR.<\/span><\/p>\n Masterclass-ul de C\u00e2nt Bizantin<\/span><\/strong> de la Ia\u0219i, eveniment academic dedicat artei muzicale din spa\u021biul eclezial, va r\u0103m\u00e2ne o datorie nobil\u0103 de a primi<\/em> de la dasc\u0103li des\u0103v\u00e2r\u0219i\u021bi tainele me\u0219te\u0219ugului psaltichiei \u0219i de a d\u0103rui<\/em> oric\u0103rui cre\u0219tin ce trece pragul bisericii dreptul de a asculta o muzic\u0103 de calitate, f\u0103r\u0103 de care Fericitul Augustin nu ar fi putut spune: \u201ecine c\u00e2nt\u0103, se roag\u0103 de dou\u0103 ori\u201d \u2026 cel pu\u021bin nu pentru cei ce \u0219i ascult\u0103.<\/span><\/p>\n