{"id":3619,"date":"2024-07-16T08:06:05","date_gmt":"2024-07-16T06:06:05","guid":{"rendered":"https:\/\/byzantion.ro\/?post_type=editii_masterclass&p=3619"},"modified":"2024-07-16T13:48:18","modified_gmt":"2024-07-16T11:48:18","slug":"jurnal-de-eveniment-masterclass-de-cant-bizantin-de-la-iasi-editia-a-xvii-a-prima-zi","status":"publish","type":"editii_masterclass","link":"https:\/\/byzantion.ro\/editii_masterclass\/jurnal-de-eveniment-masterclass-de-cant-bizantin-de-la-iasi-editia-a-xvii-a-prima-zi\/","title":{"rendered":"Jurnal de eveniment – Masterclass de C\u00e2nt Bizantin de la Ia\u0219i,\u00a0Edi\u021bia a XVII-a\u00a0–\u00a0prima zi"},"content":{"rendered":"
Masterclass-ul de C\u00e2nt Bizantin, edi\u021bia a XVII-a, a debutat pe 15 iulie 2024, \u00een sala Iustin Moisescu a Complexului Mitropolitan din Ia\u0219i. Organizat de Asocia\u021bia Cultural\u0103 Byzantion, de Universitatea de Arte \u201eGeorge Enescu\u201d din Ia\u0219i, Facultatea de Interpretare, Compozi\u021bie \u0219i Studii Muzicale Teoretice, de Mitropolia Moldovei \u0219i Bucovinei \u0219i de Prim\u0103ria Municipiului Ia\u0219i, \u00een parteneriat cu Arhiepiscopia Sucevei \u0219i R\u0103d\u0103u\u021bilor, edi\u021bia de anul acesta abordeaz\u0103 o tem\u0103 de interes: C\u00e2ntarea psaltic\u0103 \u00een parohie. Raportul dintre strane \u0219i credincio\u0219i \u00een participarea la slujbe.<\/em><\/p>\n La deschiderea oficial\u0103 au fost prezen\u021bi Pr. Vicar Marian Timofte, care a transmis mesajul de salut din partea Mitropoliei, Prof. Univ. Dr. Laura Vasiliu \u0219i Conf. Univ. Dr. Zamfira D\u0103nil\u0103 din partea Universit\u0103\u021bii Na\u021bionale de Arte \u201eGeorge Enescu\u201d din Ia\u0219i, Monahul Filotheu B\u0103lan, de la M\u0103n\u0103stirea Sf. Arhangheli \u2013 Petru Vod\u0103, invitatul special al acestei edi\u021bii \u2013 protopsaltul Dimos Papatzalakis din Tesalonic, din Mitropolia de Neapolis, \u0219i tenorul C\u0103lin Br\u0103tescu, moderatorul acestei primei sesiuni fiind domnul Lect. Dr. Adrian S\u00eerbu. Vorbitorii au reiterat necesitatea promov\u0103rii educa\u021biei muzicale \u00een biserici \u0219i m\u0103n\u0103stiri.<\/p>\n Dup\u0103 slujba de Parastas spre pomenirea Arhimandritului Iustin P\u00e2rvu \u0219i a Arhon Protopsaltului Lykourgos Angelopoulos, Monahul Filotheu B\u0103lan a lansat edi\u021bia a doua a Triodului Paisian, ap\u0103rut\u0103 la editura Sofia (Bucure\u0219ti) \u00een acest an. Edi\u021bia include patru volume: Triodul p\u00e2n\u0103 la Duminica Floriilor<\/em>, Liturghiile Postului Mare<\/em>, Acatistul Bunei Vestiri<\/em> \u0219i S\u0103pt\u0103m\u00eena Patimilor, <\/em>fiind o lucrare ampl\u0103, de peste 2000 de pagini. Prezentarea P\u0103rintelui Filotheu a urm\u0103rit genealogia acestui proiect \u2013 \u00eemplinirea unui vis \u2013, legat\u0103 de descoperirea, de c\u0103tre prof. dr. Vasile Vasile, a Manuscrisului Triodului autograf al Cuviosului Visarion Ieromonahul de la Neam\u0163, aflat la M\u0103n\u0103stirea Ciolanu, de manuscrisul autograf al Cuviosului Calinic Ieromonahul de la M\u0103n\u0103stirea Neam\u0163, primit de Cuviosul Justin P\u00e2rvu de la o credincioas\u0103 din F\u0103lticeni, \u0219i de c\u00e2teva zeci de manuscrise din M\u0103n\u0103stirile Neam\u0163, Secu \u015fi V\u0103ratec. Aceast\u0103 edi\u021bie include compozi\u021bii inedite precum Irmoase pentru aproape fiecare Duminic\u0103 a Postului Mare, Stihiri la Duminica Sfintei Cruci din Stihirarul lui Panaiot Hrysaf, traduse de Sf. Macarie Ieromonahul, 30 de variante de \u201eCu noi este Dumnezeu\u201d, cu 4 stihologii diferite, \u201eDoamne al Puterilor\u201d de Sf. Macarie \u015fi de Petru din Peloponnes, Alliluia pentru utreniile Postului Mare, pe cele 8 glasuri din Papadichie (H.H.), \u0219i altele.<\/p>\n Prezentarea Prof. Dr. Alexander Lingas intitulat\u0103 C\u00e2ntarea liturgic\u0103 \u00een comunit\u0103\u021bile cre\u0219tine urbane \u00een Antichitatea T\u00e2rzie <\/em>s-a concentrat pe forma \u0219i func\u021bia liturgic\u0103 \u00een Ritul Vechi al Marii Biserici Sf\u00e2nta Sofia (numit Ekklesiastikos). Prezentarea a oferit c\u00e2teva r\u0103spunsuri la \u00eentreb\u0103ri precum: cum au participat credincio\u0219ii din bisericile Antichit\u0103\u021bii T\u00e2rzii la c\u00e2ntarea din cultul cre\u0219tin? Ce au c\u00e2ntat cre\u0219tinii din Antichitarea T\u00e2rzie, la slujbe? Cum s-a c\u00e2ntat psalmodia biblic\u0103? De ce se c\u00e2nta psalmodia biblic\u0103? Prezentarea a exemplificat modelul de c\u00e2ntare chemare-\u0219i-r\u0103spuns, realizat prin psalmodia responsorial\u0103 \u0219i psalmodia antifonal\u0103, \u0219i s-a concentrat, \u00een a doua parte, pe ritul medieval de la Agia Sophia. Exemplele muzicale au fost din \u00eenregistrarea Vecerniei \u00een cinstea \u00cen\u0103l\u021b\u0103rii Sfintei Cruci, c\u00e2ntat\u0103 de Corul Bizantin Grec condus de Lykourgos Angelopoulos la Oxford \u00een 2001, \u0219i din \u00eenregistr\u0103rile ansamblului Capella Romana, de pe albumul Lost Voices of Agia Sophia<\/em>. Prezentarea a concluzionat c\u0103 participarea enoria\u0219ilor la c\u00e2ntarea din biseric\u0103 era facilitat\u0103 de folosirea refrenurilor \u0219i a r\u0103spunsurilor la dialoguri care erau u\u0219or de \u00eenv\u0103\u021bat \u0219i de repetat. Corurile interpretau c\u00e2nt\u0103ri pe texte diverse, cu muzic\u0103 mai complex\u0103, iar muzica \u0219i mai elaborat\u0103 era \u00eencredin\u021bat\u0103 soli\u0219tilor.\u200b Caracterul festiv, pe de alt\u0103 parte, putea fi indicat de elaborarea muzical\u0103 a structurilor antifonale existente.<\/p>\n Cele dou\u0103 cursuri practice de Tehnic\u0103 de c\u00e2nt<\/em> \u021binute de tenorul C\u0103lin Br\u0103tescu au pledat pentru \u00eentoarcerea la naturale\u021bea cu care vorbim, atunci c\u00e2nd c\u00e2nt\u0103m. Domnia sa a subliniat importan\u021ba respira\u021biei \u0219i a modului corect de emitere a sunetului, din spatele nasului, de acolo de unde, \u00een limba rom\u00e2n\u0103, pronun\u021b\u0103m vocala \u201e\u00ee\u201d, evit\u00e2nd laringele. Cursan\u021bii care s-au oferit s\u0103 vin\u0103 \u00een fa\u021b\u0103 au f\u0103cut diferite exerci\u021bii.<\/p>\n La Cursul practic de interpretare psaltic\u0103<\/em>, \u021binut de domnul Dimos Papatzalakis, s-a pornit de la paralaghie, ca prim pas, obligatoriu, \u00een abordarea unei partituri, indiferent de nivelul la care a ajuns un psalt. Domnia sa a pus accent pe lucrarea min\u021bii, care nu trebuie s\u0103 devieze de la direc\u021bia pe care trebuie s\u0103 o \u021binem, pe tempo, tactare, accente. S-a lucrat pe Heruvicul pe glasul I al lui Petru Lampadarie.<\/p>\n Sorina Chiper – PR<\/p>\n\n\nngg_shortcode_0_placeholder\n","protected":false},"author":3,"featured_media":3717,"parent":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","format":"standard","meta":{"rank_math_lock_modified_date":false,"neve_meta_sidebar":"","neve_meta_container":"","neve_meta_enable_content_width":"","neve_meta_content_width":0,"neve_meta_title_alignment":"","neve_meta_author_avatar":"","neve_post_elements_order":"","neve_meta_disable_header":"","neve_meta_disable_footer":"","neve_meta_disable_title":"","ngg_post_thumbnail":0},"categorii_masterclass":[789],"class_list":["post-3619","editii_masterclass","type-editii_masterclass","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","categorii_masterclass-editia-xvii-2024"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/editii_masterclass\/3619"}],"collection":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/editii_masterclass"}],"about":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/editii_masterclass"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3619"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3717"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3619"}],"wp:term":[{"taxonomy":"categorii_masterclass","embeddable":true,"href":"https:\/\/byzantion.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categorii_masterclass?post=3619"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}