{"id":3069,"date":"2022-07-13T10:56:08","date_gmt":"2022-07-13T08:56:08","guid":{"rendered":"https:\/\/byzantion.ro\/?post_type=editii_masterclass&p=3069"},"modified":"2022-07-13T13:00:26","modified_gmt":"2022-07-13T11:00:26","slug":"masterclass-de-cant-bizantin-ziua-a-treia","status":"publish","type":"editii_masterclass","link":"https:\/\/byzantion.ro\/editii_masterclass\/masterclass-de-cant-bizantin-ziua-a-treia\/","title":{"rendered":"Masterclass de C\u00e2nt Bizantin \u2013 ziua a treia"},"content":{"rendered":"

 <\/p>\n

A treia zi a Masterclass-ului de c\u00e2nt bizantin de la Ia\u0219i a debutat cu primul curs de tehnic\u0103 de canto oferit de doamna sopran\u0103 Mihaela Gr\u0103jdeanu de la Opera Rom\u00e2n\u0103 din Ia\u0219i. Pornind de la nevoia de a respectata realitatea anatomic\u0103, doamna Gr\u0103jdeanu i-a \u00eenv\u0103\u021bat pe cursan\u021bii care s-au oferit s\u0103 vin\u0103 \u00een fa\u021b\u0103 cum s\u0103 respire corect astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 poat\u0103 articula bine cuvintele, s\u0103 poat\u0103 sus\u021bine notele \u0219i s\u0103 interpreteze fraze lungi, folosind corect diafragma.   <\/p>\n

A urmat mult-a\u0219teptata re\u00eent\u00e2lnire cu domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt la Patriarhia Ecumenic\u0103 din Constantinopol. Acesta a droit mai \u00eent\u00e2i s\u0103 afle cum se auto-evalueaz\u0103 participan\u021bii din sal\u0103 cu referire la propria percep\u021bie asupra evolu\u021biei lor interpretative de anul trecut p\u00e2n\u0103 acum. Din dialog a reie\u0219it nevoia de a studia f\u0103r\u0103 a vedea partitura \u0219i de  de a asculta cu ochii sufletului, nu cu ochi trupe\u0219ti. Studiul cu partitura nu trebuie sa ne orbeasc\u0103. \u0218i dac\u0103 tot a venit vorba de orbi, orbii \u00ee\u0219i construiesc propriul sistem de orientare \u00een lume, \u0219i a\u0219a ar trebui s\u0103 reu\u0219easc\u0103 \u0219i psal\u021bii, s\u0103 se orienteze \u00een c\u00e2ntare f\u0103r\u0103 partitur\u0103. \u00centr-o abordare teoretic\u0103, discut\u00e2nd despre etosuri, domnul Neochoritis le-a atras aten\u021bia cursan\u021bilor asupra faptului c\u0103 \u00een compozi\u021biile clasice, etosurile sunt foarte apropriate \u0219i trecerile de la un etos la altul se fac aproape imperceptibil. De asemenea, pentru a fi \u00een\u021belese, etosurile trebuie s\u0103 fie simple. Nu trebuie s\u0103 se fac\u0103 ornamente atunci c\u00e2nd se \u00eencearc\u0103 identificarea etosurilor. Esen\u021ba expresiei muzicale st\u0103 \u00een etos, nu \u00een ornament.<\/p>\n

\u00cen alt\u0103 ordine de idei, cursul a cuprins numeroase aspecte practice care merg dincolo de interpretarea psaltic\u0103. De pild\u0103, domnul Neochoritis a atras aten\u021bia asupra mi\u0219c\u0103rii \u00een biseric\u0103, ca factor perturbator. Dac\u0103 e mult\u0103 mi\u0219care \u00een biseric\u0103, nu se poate transmite un \u00een\u021beles duhovnicesc. De aceea, oamenii din biseric\u0103 trebuie s\u0103 \u00een\u021beleag\u0103 faptul c\u0103 dac\u0103 e nevoie s\u0103 se mi\u0219te, trebuie s\u0103 o fac\u0103 \u00een mod cuviincios \u0219i cu m\u0103sur\u0103. Trebuie sa fie disciplin\u0103 pretutindeni \u00een biseric\u0103, pentru ca mintea s\u0103 se poat\u0103 concentra \u0219i s\u0103 \u00een\u021beleag\u0103 ce se c\u00e2nt\u0103. \u0218i \u00een c\u00e2ntare trebuie disciplin\u0103 \u0219i mult\u0103 r\u0103bdare: nu se pot face ornamente dec\u00e2t dup\u0103 ani \u0219i ani, zeci de ani, poate, de ascultare de dasc\u0103l \u0219i ani de audi\u021bii. De asemenea, cei care predau ar trebui s\u0103 fie aten\u021bi la echilibrul dintre efort \u0219i odihn\u0103. Ca \u0219i \u00een sport, \u0219i \u00een interpretarea psaltic\u0103, prea mult\u0103 sau prea pu\u021bin\u0103 odihn\u0103 duce la pierderea abilit\u0103\u021bilor. Unele lucruri nu se predau, ci se \u201efur\u0103\u201d \u2013 \u00eenv\u0103\u021barea, cum spuneau cei de demult, se face \u201ede la gur\u0103 la ureche\u201d. Dar totul porne\u0219te din t\u0103cere: prin t\u0103cere se \u00eenva\u021b\u0103, \u0219i la sf\u00e2r\u0219itul c\u0103l\u0103toriei de \u00eenv\u0103\u021bare, ajungem tot la t\u0103cere, pentru c\u0103 pe m\u0103sur\u0103 ce \u00eenv\u0103\u021b\u0103m, ne d\u0103m seama de neputin\u021bele omene\u0219ti.  <\/p>\n

Dup\u0103 pauza de pr\u00e2nz, al doilea curs practic de interpretare psaltic\u0103 a avut loc \u00een Biserica Sf\u00e2ntul Sava din Ia\u0219i. Discut\u00e2nd despre heruvic \u0219i chinonic, domnul Neochoritis a amintit cursan\u021bilor faptul c\u0103 prima parte a Sfintei Liturghii are un caracter didactic iar a doua parte, tocmai prin aceste dou\u0103 tipuri de c\u00e2nt\u0103ri, are un caracter isihast. Heruvicul este ca un ritual sacru care introduce toata atmosfera tainic\u0103 a Liturghiei. \u00cen ultima vreme se c\u00e2nt\u0103 Heruvice scurte dar \u00een trecut, s-au compus numeroase heruvice lungi \u0219i psal\u021bii ar putea cere preo\u021bilor s\u0103 le dea binecuv\u00eentarea de a c\u00e2nta un astfel de heruvic, pentru a vedea c\u00e2t de bogat este \u00een \u00een\u021belesuri \u0219i expresii. \u00cen privin\u021ba chinonicului, exist\u0103 practica de a se pune predica la momentul chinonicului, dar aceasta nu ar trebui s\u0103 devin\u0103 o regul\u0103. De asemenea, nu se pune mai mult de un chinonic, \u0219i acesta ar trebui c\u00e2ntat rar pentru a evita situa\u021bia de a se termina chinonicul \u00eenainte de a se fi \u00eemp\u0103rt\u0103\u0219it to\u021bi credincio\u0219ii.<\/p>\n

Stilul ecfonetic este cel mai potrivit pentru cultul nostru, prin melosul simplu, auster \u0219i bog\u0103\u021bia de \u00een\u021belesuri. C\u00e2ntarea ar trebui s\u0103 fie armonioas\u0103, strana \u0219i preotul slujitor s\u0103 fie \u00eentr-un dialog unitar, \u0219i tot ce \u021bine de slujb\u0103 trebuie s\u0103 fie bine m\u0103surat, \u00een concordan\u021b\u0103, astfel \u00eenc\u00e2t credincio\u0219ii s\u0103 nu \u00ee\u0219i dea seama c\u00e2nd s-a terminat slujba. Aceasta nu \u00eenseamn\u0103, \u00eens\u0103, monotonie \u00een c\u00e2ntare. Tempoul trebuie schimbat uneori, efectul fiind acela de a \u00eennoi interesul pentru ceea ce urmeaz\u0103. \u00cen interpretarea chinonicului, de asemenea, trebuie s\u0103 fie mi\u0219care, pentru c\u0103 \u0219i \u00een sufletul cre\u0219tinului care se apropie de Sf\u00e2nta \u00cemp\u0103rt\u0103\u0219anie exist\u0103 o mi\u0219care l\u0103untric\u0103.  <\/p>\n

Extrapol\u00e2nd, domnia sa a sugerat c\u0103 problema c\u00e2nt\u0103rilor nu este muzical\u0103 ci \u021bine de starea bisericii, \u0219i pentru a o \u00eembun\u0103t\u0103\u021bi, este nevoie de dialog \u00eentre preo\u021bi \u0219i c\u00e2nt\u0103re\u021bi, \u00een centre eparhiale. De asemenea, se cuvine ca psal\u021bii s\u0103 fie con\u0219tien\u021bi de responsabilitatea lor de a p\u0103stra etosul bisericesc. Aceasta presupune \u00eens\u0103 mult\u0103 munc\u0103 de cercetare.<\/p>\n

Seara s-a \u00eencheiat cu o sesiune de \u00eentreb\u0103ri \u0219i r\u0103spunsuri \u0219i cu exersarea interpret\u0103rii unui chinonic.  <\/p>\n

 <\/p>\n\n\n