Sari la conținut

Jurnal de eveniment – Masterclass de Cânt Bizantin de la Iași – ediția a XVI-a. Ziua a patra

Pe 13 iulie, în a patra zi de Masterclass, s-a încheiat cursul cu doamna Marilyn  Accaoui Leignel. În cadrul acestei ultime întâlniri, domnia sa a lucrat din nou individual cu câțiva participanți, a făcut referiri la originile muzicii bizantine, în zona Levantului, și la importanța primilor sfinți imnografi care, în perioada când circulau multe erezii, au compus texte ce transmiteau învățătura cea dreaptă de credință.

Prima prezentare cu caracter academic din program, transmisă live – parțial – pe pagina de facebook a Asociației Culturale Byzantion și pe paginile partenerilor media, s-a ocupat de treptele ierarhice ale psalților în perioada bizantină, ilustrând și modul în care arhitectura locașurilor de cult s-a adaptat practicilor corului bizantin.

Cursurile cu domnul Panagiotis Neochoritis au invitat participanții să problematizeze ceea ce fac, să conștientizeze eforturile și sacrificiile pe care un psalt adevărat trebuie să le facă. „Știe sufletul de ce studiați” – a afirmat domnia sa, amintindu-le celor prezenți că în cântarea bisericească e nevoie de multă înțelepciune și de plasarea intereselor personale pe plan secundar. Astăzi s-a lucrat pe accente (accentuarea odihnind sufletul celui care ascultă) și pe transmiterea fericitei întristări a intrării în războiul duhovnicesc, cu nădejde. Nădejdea depășeste mijloacele omenești și sufletul începe să privească la cele înalte, să ceară milostenia. Astfel se explică și de ce, de pildă, maici care, de obicei, au o atitudine smerită și aproape că nu vorbesc cu alți oameni, au curaj în cântarea de la strană, căci textul le îndeamnă să aibă acest curaj.

La prima sa prezență în sala Masterclass-ului, doamna prof. Maria Alexandru a dat indicații scenice participanților care vor participa la dramatizarea vieții Sfintei Kasia și a exersat câteva fragmente din piesele care vor fi interpretate în ultima zi, pe 14 iulie.