Ucenicie lângă Arhontele Protopsalt al Marii Biserici a Lui Hristos, Panaghiotis Neochoritis

Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

26972716 10155100352316932 1631456416 oÎncep aceste rânduri făcând o mărturisire sinceră: de când l-am descoperit şi de când am avut ocazia de a-l cunoaște pe domnul Panaghiotis Neochoritis (asta se întâmpla în cadrul cursurilor de Masterclass de Cânt Bizantin de la Iaşi din vara anului 2015, pe vremea când încă nu fusese chemat la Patriarhia Ecumenică), îl ascult aproape zilnic. Nu îmi pot explica, dar aşa cum un pictor începător are preferință pentru un alt maestru pictor, un sculptor pentru un alt maestru sculptor, un poet pentru un alt poet, pe mine, ca psalt, m-a fascinat şi mă fascinează în continuare domnul Neochoritis şi stilul pe care îl abordează în interpretarea muzicii autentice bisericești. Mi se pare a unul din psalții de referință deoarece reușește să îmbine atât de minunat această artă a psaltichiei cu starea de rugăciune. Tocmai de aceea mi-am dorit din tot sufletul să pot ajunge măcar o singură dată la o slujbă la care să cânte şi domnia sa şi să-l pot asculta. Dumnezeu mi-a ajutat şi mi-a dat să ajung să cânt în strană lângă dumnealui.

Astfel, în perioada 16-18 septembrie şi 29 noiembrie- 3 decembrie 2017 am făcut două excursii în oraşul Istanbul, unde se află Patriarhia Ecumenică. În prima excursie am călătorit alături de doi membri ai Corului Byzantion din Iaşi (Ioan Dulgheriu şi Daniel Lazăr) având ca obiectiv principal participarea la slujbele săvârșite în biserica Patriarhiei Ecumenice, mai exact de a cânta în strana dreaptă alături de domnul Panaghiotis Neochoritis.

În cea de a doua excursie am călătorit cu grupul Vlahos condus de părintele diacon Dimitrie Gabor având ca scop susținerea a două concerte: unul de colinde la Catedrala Catolică din Istanbul, iar unul de cântece patriotice la biserica românească Sfânta Paraschevi din același oraş. Şi în cea de a doua excursie am reușit să cânt în strana domnului Neochoritis alături de câțiva dintre ucenicii săi.

Acolo am putut observa cu mai multă uşurință şi claritate, într-un mod direct desfășurarea deosebită a slujbelor de la Patriarhia Ecumenică, "curgerea" lină a acestora, duhul de rugăciune pe care domnul Neochoritis îl transmite prin stilul său de cântare.

Mărturisesc cu sinceritate că la slujbele la care am participat nu m-am simțit deloc străin. Dacă ştii un strop de limbă greacă, înțelegi cam ce se cântă, îți dai seama de momentele fiecărei slujbe în parte indiferent că e vecernie, utrenie sau Sfânta Liturghie.

Stilul de cântare al domnului Neochoritis transmite pace, aşezare sufletească, se caracterizează prin sobrietate, seriozitate, atenție la fiecare detaliu în cântare (interpretarea corectă şi cu precizie a scărilor şi respectarea ethosului fiecărui glas, delicatețea mişcărilor trupului în strană, evlavia față de slujbe, conştientizarea continuă înaintea Cui te afli - într-un cuvânt: trezvie), dar mai ales întreaga cântare e pătrunsă de duh de rugăciune, elementul cel mai important şi ținta principală a lucrării psaltului în strană. Din păcate nu toți cei care cântă astăzi în bisericile noastre tind spre acest scop. Un psalt nu trebuie să uite în ce constă lucrarea pe care o desfășoară în biserică: unirea cu Mântuitorul Hristos prin slavoslovirea Sa. Sfinții spun că psalmodia este inferioară rugăciunii neîncetate. Noi ca psalți trebuie să ne folosim de psalmodie pentru a ajunge la rugăciunea neîncetată, la unirea mistică cu Mântuitorul Hristos. Valoarea unui psalt nu constă în totalitate în măiestria cu care interpretează partiturile, ci mai ales în modul în care reușește să ajute oamenii şi preoții să se roage. Tonul îl dă psaltul şi starea sa de rugăciune. Dacă acesta reușește să se roage prin cântare, lucrarea lui va înlesni efortul tuturor celorlalți din biserică de a-şi menține atenția trează. Domnul Neochoritis ne spunea în cadrul cursurilor de Masterclass de Cânt Bizantin de la Iaşi că "nu contează dacă nu ai o voce extraordinară pentru a cânta, important este să te rogi prin cântare.". Ei bine, acest lucru l-am simțit din plin în strana acestui dascăl autentic al muzicii bizantine. Rugăciune, precizie şi dinamism în cântare, tempo specific şi bine definit fiecărei cântări. Oricine îl ascultă cântând poate trage concluzia că, prin cântarea şi stilul său, domnul Neochoritis caută neîncetat să tindă tot mai mult spre Mântuitorul Hristos.. Îmi aduc aminte că ne sfătuia (tot în cadrul Masterclass-ului de Cânt Bizantin) în felul următor: ca atunci când cântăm să ne privim pe noi înșine, să nu fim niciodată mulțumiți pe deplin de noi înșine, să căutăm mereu să simțim ceea ce cântăm, mai întâi să interiorizăm muzica bisericească pentru a o putea exterioriza, cu alte cuvinte să căutăm să ne rugăm mereu când suntem prezenți în strană, să fie un proces continuu de tindere spre Dumnezeu. La asta se rezumă totul: la rugăciune.

Un alt detaliu important de menționat este legat de tehnica isonului pe care dumnealui o folosește în strană. Aceasta mi se pare foarte interesantă, deosebită şi foarte potrivită pentru a aduce un plus de frumusețe şi sobrietate cântării. Ea constă în ținerea isonului doar pe vocale pentru a nu segmenta sau a întrerupe lucrarea sa; isonul nu se schimbă foarte des, decât la trecerea în registrul superior a pasajelor consistente; isonarii cântă cu domnul Neochoritis ultimele 4-5 note înainte de cadențele de la mijlocul şi finalul cântării sau la semnul său; când cântarea coboară sub baza glasului, isonarii cântă şi ei. E o tehnică deosebit de frumoasă pe care nu am mai auzit-o nicăieri.

Un lucru care m-a frapat în sens bun e acela că în proporție de doar 30-40% sunt folosite cărțile cu notație psaltică. Spre exemplu: în decursul a unei vecernii, utrenii şi a unei Sfinte Liturghii într-un weekend, se folosesc partiturile cu notație psaltică doar la Răspunsurile Mari, Axion şi chinonic. În rest deloc. Bineînțeles că la praznicele împărătești și la sfinții mari se folosesc cărțile cu notație. Domnul Neochoritis ne spunea mereu la cursurile de Masterclass de la Iaşi că partitura e doar un instrument de care ne folosim pentru un scop anume şi că nu este un scop în sine, să nu ne îndreptăm atenția doar spre ea pentru că aşa vom uita ținta noastră: rugăciunea. Acesta insista pe memorarea partiturilor folosite cel mai des. De exemplu Anastasimatarul. Sunt convins că domnul Neochoritis a ajuns să-l memoreze pe de-a-ntregul. La fel şi canoanele fiecărui glas în parte. Am putut vedea cu ochii mei în strana domniei sale. Dar de cele mai multe ori, din păcate, noi ne canalizăm atenția doar asupra partiturii şi nu asupra prezenței reale, vii şi efective a Dumnezeu-Omului Iisus Hristos în sfintele slujbe.

În strana Patriarhiei Ecumenice am putut vedea punerea în practică a tuturor sfaturilor pe care domnul Neochoritis ni le-a dat în cadrul fiecărei întâlniri din cadrul Masterclass-ului de Cânt Bizantin organizat anual la Iaşi. Prin lucrarea pe care o desfășoară la strană în cadrul tuturor slujbelor săvârșite la Patriarhia Ecumenică, domnia sa ne arată ce înseamnă cu adevărat arta muzicii bisericești.

O astfel de experiență și trăire dobândite în strana domnului Neochoritis te lasă de-a dreptul fără cuvinte şi se imprimă adânc în sufletul tău. Stilul de cântare pe care dumnealui şi l-a format în decursul a câtorva decenii de ucenicie pe lângă tatăl său şi maeştrii pe care i-a avut, mi se pare a fi un etalon pentru psalții de pretutindeni.

Recomand oricărui psalt care dorește să simtă şi să experieze ceva unic, să participe la slujbele de la Patriarhia Ecumenică. Dacă nu există posibilitatea de a fi prezent în mod fizic acolo, măcar să le audieze pe internet.

Dau slavă Bunului Dumnezeu că m-a învrednicit să învăț şi să cânt alături de unul dintre dascălii autentici ai muzicii bizantine şi ai Marii Biserici a Lui Hristos!

Aşa să ne ajute Dumnezeu în lucrarea noastră de lire ale Sfântului Duh!

16.01.2018
Andrei Stratulat
Psalt al Schitului Darvari din București

Comentarii   

0 # Hi adminmarcoo 15-04-2020 04:58
Your page is very interesting, i have bookmarked it.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Ultimele Articole

  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a șasea zi

    WhatsApp Image 2021 07 17 at 22.07.03Ultima zi a ediției a XIV-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, desfășurat în perioada 11-16 iulie la Iași, a început cu prezentarea doamnei conf. univ. dr. Irina Zamfira Dănilă, alături de membri ai Ansamblului Floralia - „Copiști români și creații ale acestora în manuscrisele de la Biblioteca Mitropoliei Moldovei și Bucovinei din Iași”. Au fost aduse în atenție aspecte privind sursele bibliografice folosite, informații despre viața unora dintre autorii de manuscrise, mai ales din viața Sfântului Iosif Naniescu, și s-au exemplificat fragmente din mai multe cântări. Doamna conferențiar a subliniat faptul că multe dintre aceste cântări din secolul al XIX-lea, în notație hrisantică, sunt prea puțin cunoscute, în principal datorită faptului că nu au fost publicate, și că ele reprezintă o colecție care se cuvine să fie valorificată.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a cincea zi

    WhatsApp Image 2021 07 16 at 13.00.36Cea de-a cincea zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, desfășurat în această perioadă la Iași, a debutat cu prezentarea doamnei dr. Yevgeniya Ignatenko - „Octoihul grec al lui Calistrat de la 1769:  rezultate noi ale cercetarii”. Prelegerea s-a bazat pe o analiză comparativă a manuscrisului Octoihului grec, scris în notație kieveana și destinat monahilor ucraineni care l-au urmat pe Sfântul Paisie Velicicovschi în Moldova, și manuscrise sinaite care cuprindeau aceleași cântări, în notație medie bizantină, aflate în Sankt Petersburg.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a patra zi

    WhatsApp Image 2021 07 15 at 10.33.01Cea de a patra zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin de la Iași a început cu multă bucurie, odată cu prezentarea doamnei dr. Evangelia Spirakou– „Tradiția corului în Arta Psaltică. Liturghia credincioșilor de rit vechi ca studiu de caz pentru practicile interpretării bizantine”. Doamna cercetător din Atena a adus în atenția cursanților aspecte legate de modul în care se desfășura activitatea corurilor în perioada înfloritoare a Bizanțului. A fost analizată, în special, Biserica Sfânta Sofia din Constantinopol, prezentarea cuprinzând atât elemente istorice cât și practice, și modul în care unele dintre ele au supraviețuit în practica liturgică a credincioșilor de rit vechi.

    În cele ce au urmat, doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru, de la Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic, a susținut cursul  intitulat „Imne închinate Maicii Domnului”. În cadrul acestuia fost analizat Imnul Acatist, cea mai frumoasă cântare închinată Născătoarei de Dumnezeu, precum și alte imne paleocreștine care descriu cele mai importante momente din viața Fecioarei Maria. Au fost prezentate și numeroase manuscrise - mărturii ale vechilor notații, precum și evoluția melodică a acestor cântări de laudă.

    Ziua a continuat cu una dintre cele mai așteptate întâlniri din cadrul acestui Masterclass de Cânt Bizantin, al treilea curs practic de interpretare psaltică susținut de domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia Ecumenică de Constantinopol). De această dată s-a pus accentul pe înțelegerea și exersarea intervalelor, precum și pe importanța însușirii partiturilor, dincolo de învățarea propriu-zisă a notațiilor. În urma discuțiilor s-a ajuns la concluzia că trăirea psalților poate fi transmisă celor care ascultă muzica bizantină doar după găsirea puterii și resurselor interioare.

    Următoarea activitate, partea a II-a a cursului de muzică răsăriteană cultă, a reunit participanții ediției a XIV-a a masterclass-ului cu studenți și profesori din Grecia, precum și cu membri ai ansamblului de paleografie muzicală Chrisorremon, ai ansamblului de muzică răsăriteană cultă Psaltira din Salonic și ai ansamblului Floralia din Iași. Cursul, coordonat de doamna Maria Alexandru, a continuat studierea unor piese din opera lui Dimitrie Cantemir, precum și a unor piese didactice prin care s-au exersat mai multe tipuri de macamuri.

    Al treilea curs pe tema ethosului cântărilor pe larg i-a implicat atât pe participanții din sală, cât și pe cei din online în interpretarea partiturilor, evidențiind importanța studierii îndelungate, cu simplitate, fără ison, căutând și păstrând liniștea interioară.

    Așadar, și astăzi, cursanții au beneficiat de conferințe, prezentări și discuții cu caracter interdisciplinar, în limbile greacă, engleză și română, asigurându-se traducerea orală consecutivă, pentru cursurile domnului Panagiotis Neochoritis, și simultană, pentru conferințe.

    Mâine, în a cincea zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, doamna cercetător Evghenia Ignatenko va prezenta lucrarea „Octoihul grec al lui Calistrat de la 1769”, Ieromonahul Petru Pruteanu va vorbi despre „Liturghia Cuvântului,”  domnul Panagiotis Neochoritis va continua seria cursurilor practice de interpretare psaltică și doamna Maria Alexandru va face al treilea curs de muzică răsăriteană cultă.

    Programul detaliat al evenimentului este disponibil aici:

    www.byzantion.ro/masterclass/programul-masterclass-ului-international-de-cant-bizantin-editia-a-xiv-a-11-16-iulie-2021.html

    Echipa MCB21

    în Ediția a XIV-a 2021
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a treia zi

    WhatsApp Image 2021 07 14 at 10.56.45Cea de-a treia zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, a început la Catedrala Mitropolitană din Iași cu săvârșirea Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii de către Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, alături de un sobor de preoți și diaconi.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – prima zi

    WhatsApp Image 2021 07 12 at 20.21.38Festivitatea de deschidere a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, aflat la a XIV-a ediție, a avut loc astăzi, 12 iulie 2021, în sala „Iustin Moisescu” din Ansamblul Mitropolitan Iași, în prezența invitaților, a organizatorilor, precum și a participanților aflați atât în sală, cât și online.

    La eveniment au fost participat domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos, reprezentantul Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol, părintele Cristian-Alexandru Barnea, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, domnul prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu, președinta Școlii doctorale din cadrul aceleiași universități și domnul conf. univ. dr. Ciprian Ion, decanul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”.

    Online a fost prezentă și  doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru de la Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic. și domnul prof. dr. Athanasios Vourlis din Atena.

    Directorul artistic al evenimentului, domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu, a rostit cuvântul de bun venit. „Acest eveniment începe astăzi, 12 iulie cu sărbătoarea Icoanei nefăcute de mână omenească a Maicii Domnului Prodromița și cu pomenirea cuviosului părinte Paisie Aghioritul. Cu bucurie punem, așadar, început bun acestui eveniment  care reunește atât în format fizic, cât și online, peste o sută de iubitori ai Artei Psaltice din rândul laicilor sau monahilor, profesorilor, elevilor, studenților, reprezentanți ai diferitelor instituții de educație sau bisericești.” Domnia sa a evidențiat și faptul că la această ediție participanții sunt din România, dar și de peste hotare, din Statele Unite, din Canada, Grecia, Germania, și Marea Britanie.

    Ca reprezentant al Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei și Arhiepiscop al Iașilor, a fost părintele Cristian-Alexandru Barnea, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei, care a adresat un mesaj participanților și organizatorilor. „Trebuie să observăm cu onestitate că mai ales în zilele de astăzi, este un mare dar să te descoperi cu atât de multă disponibilitate, oferind din experiența acumulată în ani și ani de studiu și de nevoință, pentru a transmite mai departe vocația și măiestria Artei Psaltice. Este o lucrare pe care Domnul nu o va trece cu vederea, aducând fiecăruia, cu harul Său, nu numai inspirație și putere, ci din darurile cele mari, pe care le rânduiește celor care lucrează cu bucurie cele ale Lui.

    Părintele a transmis și binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, cu gândul ca lucrarea desfășurată în aceste zile să fie frumoasă, rodnică și aducătoare de negrăită bucurie.

    În cele ce au urmat, domnul prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, le-a urat succes tuturor celor care sunt implicați în acest proiect și a anunțat unul dintre planurile de viitor ale instituției pe care o reprezintă. „Ne gândim din ce în ce mai serios la consolidarea și extinderea programului de artă religioasă și la nivel internațional. Dorim să facem o extensie în Grecia, pentru că arta cântului bizantin ne aduce împreună și ne aduce mai aproape de credință. Sperăm ca Masterclass-ul organizat la Iași să fie nu doar un eveniment care are loc anual, ci să devină o permanență și o valoare pe care să ne așezăm fundamentele învățământului universitar.

    Directoarea Școlii doctorale a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu, a vorbit despre impactul pe care l-a avut acest festival în zona Moldovei și nu numai. „Masterclass-ul de Cânt Bizantin este un eveniment unic nu doar în România, datorită asocierii dintre artistic, cultural, pedagogic și religios. Pe parcursul celor 14 ani, această manifestare artistică a creat un fenomen, o nouă mentalitate, o nouă filosofie asupra muzicii bisericești ortodoxe. A creat o corelare deosebită cu învățământul și faptul că la Iași avem muzică religioasă la nivel de licență și masterat, care a fost consolidată în paralel cu dezvoltarea Materclass-ului,  ne determină să facem un pas mai departe și să deschidem o linie de cercetare și studiu la nivel de doctorat.”

    Domnul conf. univ. dr. Ciprian Ion, decanul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, și-a exprimat aprecierea față de organizatori și participanți și a vorbit despre caracterul internațional al evenimentului. „Acest Masterclass este important și pentru că unește omul din diferite zone ale globului. Dacă între popoare există bariere lingvistice, limba fiind o formă de comunicare, în mod sigur prin muzică, fiind un limbaj universal, aceste bariere dispar.”

    Un gând de bucurie a venit și din partea doamnei conf. univ. dr. Maria Alexandru. „Masterclass-ul de la Iași reunește atâtea persoane dăruite acestei arte, fie ca învățăcei, fie ca îndrumători și încearcă să îmbine slujirea și trăirea profundă a acestei muzici cu studiul asiduu și cu profesionalismul.

    Invitatul special, domnul Panagiotis Neochoritis, care de șase ediții este prezent la Masterclass-ul Internațional de Cânt Bizantin, le-a vorbit celor prezenți despre bucuria cu care se întoarce de fiecare dată la Iași, felicitându-i totodată pe organizatori pentru munca și entuziasmul de care au dat dovadă chiar și în această perioadă de pandemie.  Mai mult, domnia sa a evidențiat faptul că drumul Artei Psaltice de la Constantinopol la Iași a fost făcut cu mult timp în urmă, iar legăturile dintre aceste două zone cu o deosebită importanță istorică se păstrează până azi.

    La final, domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu le-a mulțumit invitaților, celor prezenți, partenerilor și colaboratorilor, precum și tuturor celor care s-au implicat în organizarea acestui proiect.

    După festivitatea de deschidere a urmat prezentarea intitulată „Ethosul Artei Psaltice în învățăturile Sfinților Părinți ai Bisericii”, susținută de prof. dr. Athanasios Vourlis din Atena.  Pornind de la texte biblice și de la citate din Sfinții Părinți, mai ales din Sfântul Vasile cel Mare, domnul Vourlis a vorbit despre ethos ca mod de simțire care nu caracterizează doar un stil de interpretare, individual, ci și de ethos ca mod de simțire al unui popor. Pornind de la exemplul viziunii serafimilor cu șase aripi, cântând în cor „Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot,” și sublinnind faptul că muzica psaltică este inspirată de Duhul Sfânt, vorbitorul a extrapolat acest exemplu de psalmodiere a îngerilor ca model de învățătură pentru psalți: cântarea se face dialogic, la două strane în armonie și conlucrare, folosind doar vocea, nu și alte instrumente, într-o stare de prezență care implica trupul, mintea, inima și sufletul.

    La această ediție, primul din cele două cursuri practice zilnice ale domnului Neochoritis urmărește ascultarea individuală a participanțior avansați și oferirea de feedback particularizat. La cursul de seara, de trei ore, exemplele sunt din cântări pe larg vechi - din Imnul Heruvic, mai precis. În această primă zi de Masterclass s-a lucrat pe un Imn Heruvic al lui Petru Lampadarie, explicându-se ethos-urile întâlnite și discutându-se despre ison.

    Mâine, 13 iulie 2021, începând cu ora 9:00, la Catedrala Mitropolitană din Iași va fi săvârșită Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie de către Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, alături de un sobor de preoți și diaconi. Răspunsurile la strană vor fi date de către psalții Catedralei, membri ai Corului Byzantion, precum și de participanții ediției a XIV-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin.

    Momentul liturgic va fi potențat și de unul festiv, cu acordarea, la propunerea Asociației Culturale Byzantion, a celei mai înalte distincții a Arhiepiscopiei Iașilor  pentru laici domnului Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia Ecumenică de Constantinopol) și doamnei conf. univ. dr. Maria Alexandru (Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic).

    Programul detaliat al evenimentului este disponibil aici:

    www.byzantion.ro/masterclass/programul-masterclass-ului-international-de-cant-bizantin-editia-a-xiv-a-11-16-iulie-2021.html

    Echipa MCB21

    în Ediția a XIV-a 2021