Vă așteptăm la ediția a VIII-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin de la Iași!

Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

masterclass de cant bizantin iasi 2013Anul acesta, organizatorii Masterclass-ului de Cânt Bizantin (6-10 Iulie 2015) v-au pregătit o ediție specială, menită să pună și mai mult în valoare cursurile practice, cu scopul unei înțelegeri mai profunde a actului interpretativ prin prisma relației „dascăl-ucenic” în viziunea invitatului special.

Tema ediției a VIII-a va încheia ciclul celor trei ani în care sunt prezentate genurile compoziționale bizantine. Așadar, vă propunem o abordare practică, teoretică și istorică a genului papadic alături de nume sonore ale lumii interpretative și muzicologice psaltice, invitați mai vechi și mai noi.


Invitatul special al ediției.

Elementul de noutate de anul acesta îl reprezintă invitarea la Iași a renumitului protopsalt al Catedralei Mitropolitane din Neapolis (Tesalonic), domnul Panagiotis Neochoritis, care va fi însoțit de lampadarul său, Dimos Papatsalakis precum și de o parte a echipei de muzicieni (interpreți vocali și instrumentali) ai Asociației „Sf. Roman Melodul”. O figură reprezentativă între interpreții de muzică bisericească din Grecia, un dascăl în accepțiunea deplină a acestei meniri, simbol al profesionalismului exprimat cu neobișnuit de multă discreție, păstrător fidel al tradiției pe filiera stilistică a maestrului său Tsamkiranis (Kavala, Grecia), Panagiotis Neochoritis propune metode de predare care au ca principiu fundamental unicitatea fiecărei persoane în parte și personalizarea actului pedagogic în funcție de această coordonată. Care sunt elementele ce se ascund în spatele unei singure partituri, ce secrete poate un ucenic afla de la un dascăl astfel încât un simplu tropar să devină cântare cu „stil ”și „duh”, dar și cum trebuie structurată o lecție pentru un avansat față de un începător, pentru un laic față de un monah, toate acestea așteptăm să le aflăm împreună de la invitatul acestei ediții.

Activitățile principale ale MCB ’15.

Cursurile practice vor fi structurate pe două niveluri de instruire (intermediari și avansați). Ele se vor desfășura alternativ, astfel încât să permită participarea (în mod pasiv sau activ) la orice curs.

Ansamblul Mic (susținător: protopsalt Panagiotis Neochoritis). Cursul este adresat participanților cu un nivel avansat de interpretare în stil psaltic a notației bizantine. El reprezintă activitatea cheie prin care dorim să asigurăm evenimentului un nivel elitist.

Ansamblul Mare (susținător: protopsalt Panagiotis Neochoritis). Ansamblul Mare va reprezenta cursul practic unde toți cei prezenți vor experimenta procesul de interpretare a unor piese papadice atât în tactul pe larg, cât și în cel potrivit sau grabnic.

Ansamblul Feminin (îndrumător: Conf. univ. dr. Maria Alexandru). Surpriza de anul acesta o reprezintă invitarea la Iași a Corului Feminin Grec și a dirijoarei Miriam Marinou, interpretă de muzică bizantină. Ansamblul Feminin se bucură deja de un real succes, aducând în discuție noi și provocatoare elemente de interpretare din perspectivă feminină. Diversitatea și aspectul practic al temelor abordate au determinat un număr în creștere al participantelor la acest curs inedit.

Cursul de paleografie muzicală (susținător: Conf. univ. dr. Maria Alexandru). În cadrul acestor întâlniri, vor fi prezentate, din perspectivă istorică, dar într-o manieră interactivă, dezvoltarea și caracteristicile genului papadic, într-o viziune diacronică.

Cursul de kanonaki (susținător: Conf. univ. dr. Maria Alexandru). Cursul de interpretare instrumentală la kanonaki reprezintă deja o activitate emblematică a Masterclass-ului de la Iași, prin care prof. Maria Alexandru urmărește, pe de o parte, instruirea celor interesați în arta mânuirii acestui instrument străvechi, iar, pe de altă parte, educarea auzului cu sonoritățile netemperate ale universului cântărilor bizantine.

Prezentări și conferințe (Echipa de Paleografie Muzicală a Universității „Aristotelis” din Tesalonic, Grupul psaltic „Floralia” al Universității „George Enescu” din Iași, Diac. Cornel Coman, Prep. univ. drd. Adrian Sîrbu). Cursurile practice și teoretice vor  fi îmbogățite cu prezentări muzicologice în manieră interactivă, care vor aborda teme din cele mai captivante, de la exighisirea în noua notație a pieselor papadice, sau Reforma Hrisantică în Constantinopol și în Principatele Române până la muzica dedicată Sfinților Militari sau efectele muzicii psaltice asupra psihicului și spiritului uman.

Slujba de priveghere. În programul evenimentului, momentul liturgic cel mai important îl reprezintă Slujba de Priveghere, unde cele două strane însuflețite de cursanți, vor avea ca scop, pe lângă aspectul spiritual, respectarea rânduielii muzical-liturgice în termenii cât mai autentici.

Vă așteptăm cu multă bucurie!

Echipa MCB'15

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole