O scurtă prezentare a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași, ediția a VII-a, 7-11 Iulie 2014

Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

mcb fotoEdiția a VII-a
Genul compozitional irmologic.
Abordare practică, teoretică, istorică.

 In memoriam protopsalt Lykourgos Angelopoulos,
membrul de onoare MCB


Dragi iubitori ai muzicii psaltice, Hristos a înviat!


Organizatorii ediției a VII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin au pregătit și anul acesta un program intens de cursuri practice și teoretice de nivel academic, ce vor fi susținute de unele dintre cele mai mari personalități ale interpretării și muzicologiei bizantine.

Tema principală a acestei ediții va fi „Genul irmologic. Abordare practică, teoretică și istorică”.  Complexitatea acestui subiect ce nu poate fi dezbătut nicidecum doar într-o singură ediție, ne-a  determinat să invităm la Iași pe unii din cei mai mari specialiști în domeniu. De la problema podobiilor și a traducerilor românești până la arta calofoniei, de la terminologia românească până la evoluția istorică a genului, de la secretele interpretării irmoaselor calofonice până „ethosul” canonului ca specie imnografică, toate aceste problematici vor fi abordate din perspectivă practică în cadrul ediției 2014.

Cursurile principale MCB ‘14: invitații acestei ediții sunt interpreți și muzicologi din spațiul românesc și elen.

  • Conf.univ.dr. Maria Alexandru (Univ. Aristotelis, Salonic și prof. colaborator al Univ. de Arte din Iași) va prezenta, din perspectivă istorică dar într-o manieră interactivă, dezvoltarea genului irmologic într-o viziune diacronică.
  • Prof.dr. Georgios Konstantinou (Atena, prof. colaborator al Univ. de Arte din Iași) va reprezenta personajul principal în predarea genului irmologic în cele trei ipostaze: tacturile tropăresc, potrivit și pe larg. Nu vor lipsi de la aceste cursuri exemplele audio cu interpreți de referință dar și exemplificările pe viu.
  • Monahul Filotheu Bălan ne va prezenta coordonatele de bază pentru terminologia românească utilizată în toate aspectele genului irmologic.
  • Ansamblul Mare va reprezenta cursul practic unde toți cei prezenți vor experimenta procesul de intepretare a unor piese irmologice în tact potrivit. De la aspecte precum intervalica, ornamentica, atracțiile până la ethosul glasului, omogenizare, intepretare, participarea în cadrul Ansamblului Mare presupune o temeinică pregătire a partiturilor propuse spre studiere.
  • Ansamblul feminin, curs practic ce s-a bucurat de un real succes anul trecut, va fi susținut și anul acesta, aducând în discuție noi și provocatoare elemente de interpretare din perspectivă feminină.

Invitatul special MCB ’14 și „ars subtilissima”- calofonia: o voce de excepție, un fenomen vocal, prof. Dimitrios Galanis este cel care ne va iniția în tainele înaltei arte a calofoniei. Vom asista, așadar, cu toții la un curs practic, inedit, de instruire vocală a câtorva psalți selectați. Experiența îndelungată de protopsalt al Catedralei Mitropolitane din Patras (Grecia), cariera de profesor la Școala Mitropolitană din Patras dar și vocația de interpret în numeroase concerte de muzică bizantină și tradițională elenă îl recomandă pe Dimitrios Galanis ca invitat special al acestei ediții.

Podobiile și asemănândele românești: subiect provocator, de actualitate, cu multe probleme și solicitante soluții, tema podobiilor, abordată și în anii anteriori, nu putea să lipsească de la această ediție dedicată irmologicului. De aceea, l-am invitat din nou pe cel muzicologul cel mai pasionat de acest subiect, pe părintele diacon Cornel Constantin Coman (București), de la care vom afla lucruri inedite despre modelele metrico-muzicale bizantine.

Textura muzicală a unui irmos calofonic și evoluția lui cronologică de la cele mai vechi documente până astăzi vor constitui călătoria fascinantă la care ne vor invita Echipa de Paleografie din Tesalonic (Univ. „Aristotelis”) alături de studenții și masteranzii Univ. de  Arte din Iași, sub directa îndrumare a prof. Maria Alexandru

Concertul de final va constitui momentul de gală al evenimentului, care va reuni în Catedrala Mitropolitană a vrednicilor de pomenire Veniamin Costachi, Dimitrie Suceveanu și alții, toți invitații și cursanții Masterclass-ului de Cânt Bizantin, ediția a VII-a. În prezența și cu binecuvântarea IPS Sale, Părintele Mitropolit Teofan, Corul participanților și corul Byzantion vor aduce un omagiu muzical celui care va rămâne veșnic „maestrul Lykourgos Angelopoulos”, alături de invitații speciali ai acestei seri bizantine: Dimitrios Galanis, Georgios Konstantinou și pr. Andrei Zmeu.

Vă așteptăm cu multă bucurie!

Formular de înscriere AICI

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole