Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

La cursul de dimineață, de tehnică vocală, soprana Mihaela Grajdeanu a insistat pe   notiuni de anatomie, pe respirație și modalități practice de a atinge tonalități înalte sau joase.

Prima prezentare, cea a studenților și absolvenților Sectiei de Muzică Religioasă a Universității Nationale de Arte „George Enescu”, coordonati de conf. dr. Zamfira Danila, s-a concentrat pe interpretarea Polieleului din patru manuscrise de tip antologhion ale Bibliotecii Ecumenice „Dumitru Staniloae” a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei din Iasi. La cântarea celor șase polielee selectate din cele șaptesprezece descoperite în manuscris au fost invitați să participle toți cei din sală.

A doua prezetare, a echipei de paleografie muzicală a Universității Aristotelis din Salonic, condusă de conf. dr. Maria Alexandru, a fost dedicată Sfântului Ioan Cucuzel, compozitor, psalt și mare dascal, ale cărui exercitii de paralaghie sunt foarte folositoare pentru cei care își propun să progreseze în tehnica de cânt bizantin.

Înainte de prânz, Arhon Protopsaltul Panagiotis Neochoritis a lucrat cu monahiile, reamintindu-le necesitatea cunoașterii intervalelor și a simplificării interpretări și sfătuindu-le totodată sa facă multă paralaghie, ani la rând, pentru a descoperi ethosul muzicii. Ethosul se descoperă în timp, în lăuntrul nostru, de aceea paralaghia se face rar și simplu. Ajutorul de bază în deprinderea bazelor cântării este dat de kanonaki. Primul pas în deprinderea muzicii bizantine este smerenia, iar al doilea, permisiunea, acordată textului, de a conduce modul de cântare. Când textul vorbește despre Înviere, de pildă, cântarea nu poate fi smerită. Frica de a cânta poate fi din egoism, din teama de a nu greși, dar nu trebuie sa ne fie teama de greșeala! De asemenea, invitatul a subliniat că diferența dintre cântarea mănăstirească și cea din lume constă în simplitate, aceasta permițând mintii să se gândească la sensul textului. Sensul textului nu trebuie niciodata sacrificat printr-o cântare grăbită.

În timp de Arhon Protopsaltul a lucrat cu maicile, ceilalti invitați de la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol au lucrat intervalele cu restul cursanților. După-amiaza, au continuat cursul optional de muzică orientală clasică oferit de conf.dr. Maria Alexandru și lucrul la ansamblu psaltic, cu assist. drd. Adrian Sîrbu. Ultimul curs al zilei a avut loc, din nou până târziu în noapte, în Biserica Sf. Sava, sub îndrumarea domnului Neochoritis. În prima lui parte, a vorbit despre etapele pe care trebuie să le parcurgă un învățăcel până când ajunge protopsalt, cântând mai întâi în strana din stânga și apoi în cea dreaptă. Dascălul, de asemenea, în procesul de învățare, trebuie să cânte cu ucenicul, pentru a-l ajuta, și în strana stângă, și în cea dreaptă. A doua parte a cursului a cuprins, pe lângă exemplificări din cântările Vecerniei după tipicul Patriarhiei Ecumenice, sfaturi legate de disciplina minții, de păstrarea tăcerii înainte de slujbă, de modul de viață al psaltului, și în biserică, și în afara ei..

Sorina Chiper

PR – Asociația Culturală Byzantion

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole

  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A cincea zi

    mcb19 concertVineri, 19 iulie 2019, ultima zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, a fost ziua în care s-au vazut și auzit roadele programului intens din această săptămâna, prin minirecitalul de muzică orientală clasică și concertul extraordinar de muzică bizantină. A fost și ziua recunoașterii contribuției dascălilor și a fiecărui cursant în parte.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

    mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A treia zi

    mcb19 ziua3 foto2Miercuri, a treia zi de Masterclass, a fost foarte variată în activități, care au mers de la exerciții individuale pentru îmbogățirea tehnicii vocale și lucru la ansamblu până la conferințe pe baza rezultatelor unor cercetări de ultimă oră din domeniul neuroștiințelor și prezentarea unor noi apariții  editoriale și discografice.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A doua zi

    MCB19 ziua2A doua zi de Masterclass a început cu cursul practic de tehnică vocală, oferit de doamna soprană Mihaela Grăjdeanu. Cu mult tact pedagocic și răbdare, doamna Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – Prima zi

    mcb19 prima zi 800x533Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

    în Program Citeşte mai mult