Jurnal de eveniment_a treia zi de Masterclass

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

mcb16 ziua3 silviu cluci liturghie angelidisDacă a doua zi a Festivalului Masterclass International de Cânt Bizantin s-a remarcat prin lansări de carte, elementul de noutate al celei de-a treia zi a fost participarea la Sfânta Liturghie, de la ora 6.45, la Mănăstirea Golia. Răspunsurile la strană au fost date de psaltul Konstantinos Anghelidis de la corul Tropos din Atena și de corul Psaltis din București. 

Ziua a continuat cu sfaturile practice ale sopranei Mihaela Grăjdeanu pentru a asigura o bună respirație, emisie sonoră și susținere cu aer a ceea ce se cântă. Exemplificările sonore s-au făcut pe apihime, sub îndrumarea doamnei Conf. Univ. Dr. Maria Alexandru.

La cursul de interpretare al domnului Panagiotis Neochoritis s-a scos în evidență aspectul mistagogic al slujbelor ortodoxe  și nevoia psaltului de a căuta, continuu, și de a se îndoi de ceea ce știe. Echipa de paleografie muzicală de la Universitatea Aristotelis din Salonic a făcut o prezentare bilingvă despre mărturii și apihime în muzica bizantină, într-o abordare istorică și structuralistă. Prezentarea s-a bazat pe manuscrise, corelații între cele opt glasuri și armoniile muzicii antice grecești, și variații în modul de terminare a apihimelor, scoțând in evidență rolul important al apihimelor în exerciții didactice.  Apoi, părintele cercetător paleograf Filotheu Bălan a făcut o nouă prezentare pe tema Recunoașterea formulelor într-o partitură psaltică. Pornind de la manuscrise în vechea notație și în noua notație, parintele a argumentat că muzica psaltică ar trebui gândită în formule, ca unități structurale, și nu în note.  

După amiază a continuat cursul de Kanonaki și lucrul la ansamblu psaltic, pentru pregătirea concertului de la finalul evenimentului. S-a pregătit piesa Cu noi este Dumnezeu (în glasul plagal al patrulea, în tact tropăresc și apoi mai pe larg, în compoziția lui Hurmuz Hartofilax) și s-au abordat problematici de tehnică vocală și timbralitate. Repetiția în sine s-a făcut pe grupe de intermediari și avansați, exersându-se și intervențiile solo.

Până târziu, în noapte, domnul Neochoritis a răspuns apoi întrebărilor cursanților, pe subiecte referitoare la educația copiilor, ison, practica încurajată în unele biserici de a cânta credincioșii împreună cu psalții, modul în care se abordează răspunsurile mari, lucrarea interioară a psaltului, etc.

Sorina Chiper

PR – Asociația Culturală Byzantion

 

photo by Silviu Cluci

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole