Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a patra

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

mcb17 ziua4 siteA patra zi de Masterclass a oferit un program diversificat, care a inclus, pe lângă cursurile obișnuite, prezentări muzicologice, istorice și lansarea unui album. Astfel, dimineața, cursanții au primit noi sfaturi utile din partea doamnei Mihaela Grăjdeanu, răspunsuri la întrebări și încurajări.

A urmat cursul de interpretare psaltică susținut de domnul Panagiotis Neochoritis, prezentarea domnului etnomuzicolog Costin Moisil, a echipei de paleografie muzicală din Salonic și a studenților Secției de Muzică Bizantină de la Iași, coordonați de doamna Maria Alexandru, care a susținut și cursul de kanonaki de după prânz. Pregătirea pentru concertul de a doua zi, în cadrul cursului domnului Adrian Sîrbu de Ansamblu psaltic, a fost urmată de lansarea albumului „Paraclisul Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt,” prezentat de corul psaltic feminin „Filomenos” de la Parohia „Borzești” din Onești, și de cursul pentru avansați al domnului Neochoritis, de după cină.

În prezentarea sa, domnul Moisil s-a folosit de rezultatele cercetării sale pentru redactarea tezei de doctorat – Construcția muzicii naționale bisericești românești (1821-1914) – publicată în două volume tipărite de Editura Muzicală (2012, 2016). Cercetătorul a pornit de la opiniile muzicologilor din secolul XX cu privire la „românirea” cântărilor și a investighat în ce măsură acestea se verifică în cântările traduse de Macarie Ieromonahul, Anton Pann și Dimitrie Suceveanu. Domnul Moisil a discutat apoi unele afirmații ale lui Macarie și Pann care au condus la o înțelegere eronată a românirii și a oferit o explicație privind mecanismul adaptării stihirilor din greacă în română.

La cursul de interpretarea psaltică domnul Neochoritis a vorbit cu foarte multă dragoste despre specificul muzicii bizantine, care nu e doar o arta, ci un mijloc de a învăța să te rogi, să dobândești virtuți precum răbdarea, statornicia, simplitatea, armonia. La strană – a sugerat domnul Neochoritis – e mai bine să cânți obosit decât odihnit, pentru ca oboseala te eliberează de gânduri, or la strană este foarte important să poți fi liber. De asemenea, cei care sunt în stadiul de ucenici începătoti, este foarte important să își sistematozeze informația la care au acces și să avanseze cu pași mărunți.

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole