Prof. dr. Lykourgos Angelopoulos: „Asta-i marea mea bucurie, să-i ajut pe tineri să progreseze”

Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Lykourgos mcb13Lykourgos Angelopoulos este un maestru al muzicii psaltice grecești și internaționale. Profesor la Conservatorul de Stat din Atena și Arhonte Protopsalt al Arhiepiscopiei Ecumenice de Constantinopol, domnia sa a înființat și dirijează din anul 1977 Corul Bizantin Grec.

Un om de o modestie rară, mărunt și firav, dar cu o mare putere lăuntrică, împărțită cu dărnicie ucenicilor săi în muzica bizantină - așa l-am cunoscut noi.  La cei 72 de ani, toată ființa sa izvorăște deja lumina și bucuria unei vieți puse în slujba muzicii bisericești.

Despre menirea muzicii bizantine astăzi, despre situația acesteia în România, despre cea mai mare împlinire a vieții domniei sale și altele vă invităm să citiți în interviul acordat cu prilejul participării la a șasea ediție a Masterclass-ului de Cânt Bizantin organizat și în acest an la Iași.

Domnule Profesor, care este menirea muzicii bizantine astăzi, în cadrul muzicii universale?

Pe de o parte, muzica bizantină este prin excelență muzica Bisericii. Ea s-a născut în marele Imperiu Roman de Răsărit pe care l-a fondat Sfântul Constantin cel Mare, această împărăție dăinuind mai bine de o mie de ani. În decursul acestui mileniu, putem identifica mai întâi marii imnografi, iar apoi avem compozitorii pe care-i cunoaștem după numele lor. În manuscrisele din secolul al XII-lea sunt menționați imnografii Sfântul Ioan Damaschin, Sfântul Andrei Criteanul și alții.

Există un repertoriu imens al acestei muzici, iar multe dintre cântările veacurilor trecute nu le mai auzim astăzi în Sfânta Biserică. Dintre acestea putem selecta unele care sunt foarte frumoase pentru a le cânta în concerte, astfel încât ascultătorii să se poată bucura și de ele. Și nu vorbim doar de ascultătorii ortodocși creștini, ci și de ceilalți, pentru că aceste cântări, din punct de vedere muzical, însumează o lume extraordinară, de o rară finețe, foarte, foarte interesantă. Așadar, ne dorim ca și pe calea concertelor să aducem acest tezaur unui public cât mai larg.

Notația muzicală provine din semnele prozodice ale limbii grecești care în acest moment nu mai sunt prezente în ortografia limbii eline. Acestea supraviețuiesc și astăzi prin muzica bizantină. Deci iată că această muzică ne duce cu multe, multe veacuri în trecut, direct la rădăcini, și în același timp ea este un mijloc extraordinar pentru educația tinerilor, pentru că ei sunt astfel altoiți în această tulpină a marii tradiții eline.

„Toată această dispoziție spre unirea teoriei cu practicane dă speranță”

Cum ați caracteriza situația muzicii bizantine din România, comparativ cu celelalte țări ortodoxe?

În ultimii 20 de ani se observă o foarte mare înflorire aici, în România și văd că sunt foarte mulți tineri preocupați de studiul și interpretarea acestei muzici. Doresc să subliniez însă că aceasta este opera unor oameni care stau în spate și pur și simplu s-au jertfit pentru acest scop. Ei lucrează foarte mult ca să pună toate aceste lucruri pe picioare. Toată această atmosferă, toată această dispoziție spre cercetare și spre unirea teoriei cu practica ne mângâie și ne dă multă speranță. Înainte, în acest domeniu existau multe probleme, erau multe dificultăți.

Despre ce dificultăți era vorba?

Dificultățile erau cauzate de vechiului regim care nu favoriza muzica bisericească.

Ce așteptări aveți de la tinerii interpreți și cercetători din domeniul muzicii bizantine?

Cercetarea muzicii bizantine este extraordinar  de complexă, sunt atâtea teme care se ivesc! Dar, de bună seamă, domeniul cercetării a fost o încercare neîntreruptă, atât în perioada mai veche, cât și în prezent. Avem vestiți muzicologi aici, în România, dar și în alte țări și vedem astăzi că din ce în ce mai mulți tineri sunt interesați în acest sens;  toate acestea produc o climă foarte favorabilă pentru promovarea  muzicii bizantine, prin interpretare, dar și prin cercetare.

„Să ne stăpânim, fiecare dintre noi, căci ne aflăm în Biserică”

În interpretarea muzicii bisericești există riscul ca psaltul să fie foarte atent la calitățile lui vocale și să uite de fapt că el trebuie să-L propovăduiască, să-L laude pe Dumnezeu. Cum poate fi depășită această problemă?

Aici are un rol foarte important educația. Trebuie să ne reținem, să ne stăpânim, fiecare dintre noi, și să ne aducem aminte unde ne aflăm; ne aflăm în Biserică. Să nu ne îndepărtăm de textul care este scris și care ne asigură cadrul în care ne putem mișca. Să nu exagerăm. Din păcate, uneori nu toți psalții sunt educați sau nu au pregătirea necesară. Cred că cel mai important este ca psaltul să fie instruit, atât din punct de vedere muzical, cât și din punct de vedere metodologic, ca să știe și cum stă, și cum cântă. Dacă poate să formeze un cor de copiii, ce frumos ar fi!

Noi avem modelul Patriarhiei Ecumenice, cel puțin în decursul ultimelor secole, și înființăm coruri cu un număr mic de oameni, iar copiii sunt mereu prezenți. Acești copii, de la vârsta de 7-8 anișori vin și zic textul dinainte, kanonarhima se numește aceasta, țin isonul sau cântă la cadențe, și așa, încet-încet, ei învață. Și pe urmă să-i vezi că devin psalți cu adevărat și știu exact cum trebuie cântat. Aceasta încercăm să facem. E greu, pentru că în orașele mari pe cei mici trebuie să-i aducă părinții, e periculos să-i lase altfel, și e necesar un efort, dar merită, pentru că văd la ei foarte multă dispoziție pentru așa ceva.

„Există diferențe în muzica bisericească, așa cum există și în cea populară”

Ce părere aveți despre dezvoltarea unor variante naționale ale muzicii bizantine? Reprezintă ele o scădere sau o dezvoltare, o curgere firească a acestui tip de muzică?

Este natural. În tradiția fiecărui popor există diferențe. Și așa cum există diferențe în muzica populară, de exemplu, așa există și diferențe în muzica bisericească. Este important să se păstreze acest cadru al muzicii bisericești, acest context să fie bine stabilit, să nu iasă în afară, pentru că noi numim muzica din afara Bisericii, muzică lumească.

Muzica bisericească are un anumit stil, un anumit etos și poate prezenta diferite variațiuni, în funcție de dascăl. Noi încercăm să păstrăm această tradiție și cântăm după edițiile Patriarhiei Ecumenice sau după liturghierele celor trei dascăli care au pus bazele tradiției actuale. Dar există și alte tradiții locale care sunt influențate de muzica apuseană. De exemplu, în insulele din Marea Ionică avem o influență destul de puternică din apus. În insula Kefalonia poți găsi compozitori care deși scriu cu notație bizantină, îți pot prezenta o cântare (un Heruvic) pe patru voci, pentru că așa se cântă acolo. Și în insula Corfu există această tradiție locală, dar psalții s-au străduit să învețe și muzica bizantină mergând la Constantinopol pentru acest lucru. În secolul al XIX-lea a existat o influență puternică a muzicii apusene în Grecia și din această cauză sunt coruri pe mai multe voci care cântă muzică bisericească mai armonizată. Dar în ultimele decenii, prin întemeierea unor școli de muzică, prin introducerea muzicii bizantine în curriculumul universitar, se remarcă o înflorire și o valorizare a ei și în spațiul elen.

Muzica bizantină și muzica apuseană au o rădăcină comună

Dumneavoastră ați studiat atât muzica veche occidentală, muzica bizantină, cât și muzica contemporană. Există legături între ele?

Am avut bucuria să colaborez cu Marcel Pérès și cu Michel Le Bleu, doi reprezentanți de seamă ai muzicii apusene vechi și așa am înțeles că există urme ale muzicii bizantine și în aceste vechi manuscrise apusese, mai ales din secolele VI, VII și VIII, când diferiți papi de la Roma erau de origine greacă. Deci, dacă ne întoarcem în timp, vedem că rădăcina celor două (a muzicii bizantine și a muzicii apusene) este comună. Mai târziu au început să se îndepărteze, dar din primul mileniu creștin găsim aceste vestigii care ne arată că există o origine comună.

 Muzica aceasta contemporană pe care am interpretat-o este altceva. Am colaborat cu compozitori importanți care s-au inspirat din muzica bizantină, din etosul, din stilul, din glasurile ei, din anumite formulări muzicale ale acesteia. Am observat că respectivii compozitori nu au încercat să „înfrumusețeze” muzica bizantină, crezând că ea nu este destul de frumoasă și trebuie să o ajute cumva, ci s-au apropiat în alt mod de ea. Să-l menționăm pe domnul Michalis Adamis care este și corifeul acestui curent de folosire a muzicii bizantine ca sursă de inspirație pentru muzica contemporană. Rezultatul acestei inspirații este muzica contemporană, care este mai ales muzică de avangardă.

Este permisă această combinație, această inspirație?

De ce nu? Ea nu este muzică liturgică, nu se vrea cântată în strană; menirea muzicii contemporane este alta. Muzica bisericească are o altă filosofie: aici folosim elementele tradiționale (aceleași glasuri, aceleași formule muzicale) și chiar dacă fiecare compozitor poate aduce ceva nou, rămânem în acest cadru, în acest flux al tradiției. Deci una este muzica în biserică, alta este muzica din afara ei, care se poate inspira din cea din biserică.

„Asta-i marea mea bucurie, să-i ajut pe tineri să progreseze”

Vă rog să ne povestiți un moment care v-a marcat cariera.

Un fapt care mi-a marcat viața e că am fost timp de 11 ani elev al domnului Simon Karas. Atunci am început să intru în esența muzicii bizantine și să o înțeleg profund. În decursul acestor 11 ani, primul lucru pe care l-am făcut a fost muzica bisericească. Mai apoi m-am ocupat și de muzica populară grecească, am învățat și un instrument tradițional, dar și dansuri populare. Deși cursurile erau trecute în program de două ore, ele durau câte șase ore.

Care este cea mai mare împlinire a vieții dumneavoastră?

Când creezi o operă, nu apuci bine să o termini și trebuie să începi alt lucru. Pentru mine, cea mai mare satisfacție e să-i văd pe elevii, pe studenții mei, pe cei pe care i-am ajutat că progresează în domeniul muzicii bizantine. Și zic: Slavă Domnului! Din acest punct de vedere, eu sunt foarte bucuros, foarte mulțumit.

Aveți un sfânt pe care-l simțiți mai apropiat de suflet?

Am mulți sfinți pe care-i simt apropiați. Vă spun sincer, n-aș putea să spun unul mai mult decât celălalt. De la fiecare sfânt am și câte un ajutor deosebit, dacă mi-aduc aminte.

În prezent, ce vă bucură cel mai mult?

Muzica și progresul ucenicilor mei. Noi acum aparținem generației care se duce și într-adevăr, aceasta este o bucurie mare: să vezi că rămân oameni, și sunt aici, alături de noi, e ceva palpabil. Asta-i marea mea bucurie, să-i ajut pe tineri să progreseze. Aș dori să vă mulțumesc foarte mult pentru onoarea pe care mi-o faceți. Aș dori să mulțumesc Universității de Arte „George Enescu” din Iași pentru organizarea acestui eveniment (n.r. Materclass-ul de Cânt Bizantin), care într-adevăr prezintă Iașul ca un centru de promovare a muzicii bizantine și mulțumesc Universității de Arte pentru marea cinste pe care mi-a făcut-o, decernându-mi titul de Doctor Honoris Causa.

Sursa: doxologia.ro

Comentarii   

0 # Hello adminfelicjanoo 09-04-2020 22:34
Your site is very interesting, i have bookmarked it.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
0 # Hello webmastermarianoo 18-04-2020 21:19
Your page is very interesting, i have bookmarked it.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
0 # The elongation, interest fibrosis; suffer.ecuaqef 21-06-2020 07:00
http://mewkid.net/when-is-rahava/ - Cialis 20 Mg Cialis Generic vmu.fsac.byzantion.ro.qij.iu http://mewkid.net/when-is-rahava/
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
0 # The knee this, level enlarge, urticaria; role.ewehicam 21-06-2020 11:50
http://mewkid.net/when-is-rahava/ - Cialis Online Cialis jns.hdhp.byzantion.ro.ihz.ex http://mewkid.net/when-is-rahava/
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
0 # The hydroxyzine anything, exudate dipsticks follow-through.outanodid 21-06-2020 18:24
http://mewkid.net/when-is-rahava/ - Cialis 20 Mg Lowest Price Cialis cjb.orwv.byzantion.ro.psz.sj http://mewkid.net/when-is-rahava/
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Ultimele Articole

  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a șasea zi

    WhatsApp Image 2021 07 17 at 22.07.03Ultima zi a ediției a XIV-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, desfășurat în perioada 11-16 iulie la Iași, a început cu prezentarea doamnei conf. univ. dr. Irina Zamfira Dănilă, alături de membri ai Ansamblului Floralia - „Copiști români și creații ale acestora în manuscrisele de la Biblioteca Mitropoliei Moldovei și Bucovinei din Iași”. Au fost aduse în atenție aspecte privind sursele bibliografice folosite, informații despre viața unora dintre autorii de manuscrise, mai ales din viața Sfântului Iosif Naniescu, și s-au exemplificat fragmente din mai multe cântări. Doamna conferențiar a subliniat faptul că multe dintre aceste cântări din secolul al XIX-lea, în notație hrisantică, sunt prea puțin cunoscute, în principal datorită faptului că nu au fost publicate, și că ele reprezintă o colecție care se cuvine să fie valorificată.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a cincea zi

    WhatsApp Image 2021 07 16 at 13.00.36Cea de-a cincea zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, desfășurat în această perioadă la Iași, a debutat cu prezentarea doamnei dr. Yevgeniya Ignatenko - „Octoihul grec al lui Calistrat de la 1769:  rezultate noi ale cercetarii”. Prelegerea s-a bazat pe o analiză comparativă a manuscrisului Octoihului grec, scris în notație kieveana și destinat monahilor ucraineni care l-au urmat pe Sfântul Paisie Velicicovschi în Moldova, și manuscrise sinaite care cuprindeau aceleași cântări, în notație medie bizantină, aflate în Sankt Petersburg.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a patra zi

    WhatsApp Image 2021 07 15 at 10.33.01Cea de a patra zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin de la Iași a început cu multă bucurie, odată cu prezentarea doamnei dr. Evangelia Spirakou– „Tradiția corului în Arta Psaltică. Liturghia credincioșilor de rit vechi ca studiu de caz pentru practicile interpretării bizantine”. Doamna cercetător din Atena a adus în atenția cursanților aspecte legate de modul în care se desfășura activitatea corurilor în perioada înfloritoare a Bizanțului. A fost analizată, în special, Biserica Sfânta Sofia din Constantinopol, prezentarea cuprinzând atât elemente istorice cât și practice, și modul în care unele dintre ele au supraviețuit în practica liturgică a credincioșilor de rit vechi.

    În cele ce au urmat, doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru, de la Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic, a susținut cursul  intitulat „Imne închinate Maicii Domnului”. În cadrul acestuia fost analizat Imnul Acatist, cea mai frumoasă cântare închinată Născătoarei de Dumnezeu, precum și alte imne paleocreștine care descriu cele mai importante momente din viața Fecioarei Maria. Au fost prezentate și numeroase manuscrise - mărturii ale vechilor notații, precum și evoluția melodică a acestor cântări de laudă.

    Ziua a continuat cu una dintre cele mai așteptate întâlniri din cadrul acestui Masterclass de Cânt Bizantin, al treilea curs practic de interpretare psaltică susținut de domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia Ecumenică de Constantinopol). De această dată s-a pus accentul pe înțelegerea și exersarea intervalelor, precum și pe importanța însușirii partiturilor, dincolo de învățarea propriu-zisă a notațiilor. În urma discuțiilor s-a ajuns la concluzia că trăirea psalților poate fi transmisă celor care ascultă muzica bizantină doar după găsirea puterii și resurselor interioare.

    Următoarea activitate, partea a II-a a cursului de muzică răsăriteană cultă, a reunit participanții ediției a XIV-a a masterclass-ului cu studenți și profesori din Grecia, precum și cu membri ai ansamblului de paleografie muzicală Chrisorremon, ai ansamblului de muzică răsăriteană cultă Psaltira din Salonic și ai ansamblului Floralia din Iași. Cursul, coordonat de doamna Maria Alexandru, a continuat studierea unor piese din opera lui Dimitrie Cantemir, precum și a unor piese didactice prin care s-au exersat mai multe tipuri de macamuri.

    Al treilea curs pe tema ethosului cântărilor pe larg i-a implicat atât pe participanții din sală, cât și pe cei din online în interpretarea partiturilor, evidențiind importanța studierii îndelungate, cu simplitate, fără ison, căutând și păstrând liniștea interioară.

    Așadar, și astăzi, cursanții au beneficiat de conferințe, prezentări și discuții cu caracter interdisciplinar, în limbile greacă, engleză și română, asigurându-se traducerea orală consecutivă, pentru cursurile domnului Panagiotis Neochoritis, și simultană, pentru conferințe.

    Mâine, în a cincea zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, doamna cercetător Evghenia Ignatenko va prezenta lucrarea „Octoihul grec al lui Calistrat de la 1769”, Ieromonahul Petru Pruteanu va vorbi despre „Liturghia Cuvântului,”  domnul Panagiotis Neochoritis va continua seria cursurilor practice de interpretare psaltică și doamna Maria Alexandru va face al treilea curs de muzică răsăriteană cultă.

    Programul detaliat al evenimentului este disponibil aici:

    www.byzantion.ro/masterclass/programul-masterclass-ului-international-de-cant-bizantin-editia-a-xiv-a-11-16-iulie-2021.html

    Echipa MCB21

    în Ediția a XIV-a 2021
  • Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – a treia zi

    WhatsApp Image 2021 07 14 at 10.56.45Cea de-a treia zi a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, a început la Catedrala Mitropolitană din Iași cu săvârșirea Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii de către Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, alături de un sobor de preoți și diaconi.

    în Ediția a XIV-a 2021 Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, ediția a XIV-a, 11-16 iulie 2021 – prima zi

    WhatsApp Image 2021 07 12 at 20.21.38Festivitatea de deschidere a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, aflat la a XIV-a ediție, a avut loc astăzi, 12 iulie 2021, în sala „Iustin Moisescu” din Ansamblul Mitropolitan Iași, în prezența invitaților, a organizatorilor, precum și a participanților aflați atât în sală, cât și online.

    La eveniment au fost participat domnul Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos, reprezentantul Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol, părintele Cristian-Alexandru Barnea, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, domnul prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu, președinta Școlii doctorale din cadrul aceleiași universități și domnul conf. univ. dr. Ciprian Ion, decanul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”.

    Online a fost prezentă și  doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru de la Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic. și domnul prof. dr. Athanasios Vourlis din Atena.

    Directorul artistic al evenimentului, domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu, a rostit cuvântul de bun venit. „Acest eveniment începe astăzi, 12 iulie cu sărbătoarea Icoanei nefăcute de mână omenească a Maicii Domnului Prodromița și cu pomenirea cuviosului părinte Paisie Aghioritul. Cu bucurie punem, așadar, început bun acestui eveniment  care reunește atât în format fizic, cât și online, peste o sută de iubitori ai Artei Psaltice din rândul laicilor sau monahilor, profesorilor, elevilor, studenților, reprezentanți ai diferitelor instituții de educație sau bisericești.” Domnia sa a evidențiat și faptul că la această ediție participanții sunt din România, dar și de peste hotare, din Statele Unite, din Canada, Grecia, Germania, și Marea Britanie.

    Ca reprezentant al Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei și Arhiepiscop al Iașilor, a fost părintele Cristian-Alexandru Barnea, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei, care a adresat un mesaj participanților și organizatorilor. „Trebuie să observăm cu onestitate că mai ales în zilele de astăzi, este un mare dar să te descoperi cu atât de multă disponibilitate, oferind din experiența acumulată în ani și ani de studiu și de nevoință, pentru a transmite mai departe vocația și măiestria Artei Psaltice. Este o lucrare pe care Domnul nu o va trece cu vederea, aducând fiecăruia, cu harul Său, nu numai inspirație și putere, ci din darurile cele mari, pe care le rânduiește celor care lucrează cu bucurie cele ale Lui.

    Părintele a transmis și binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, cu gândul ca lucrarea desfășurată în aceste zile să fie frumoasă, rodnică și aducătoare de negrăită bucurie.

    În cele ce au urmat, domnul prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, le-a urat succes tuturor celor care sunt implicați în acest proiect și a anunțat unul dintre planurile de viitor ale instituției pe care o reprezintă. „Ne gândim din ce în ce mai serios la consolidarea și extinderea programului de artă religioasă și la nivel internațional. Dorim să facem o extensie în Grecia, pentru că arta cântului bizantin ne aduce împreună și ne aduce mai aproape de credință. Sperăm ca Masterclass-ul organizat la Iași să fie nu doar un eveniment care are loc anual, ci să devină o permanență și o valoare pe care să ne așezăm fundamentele învățământului universitar.

    Directoarea Școlii doctorale a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu, a vorbit despre impactul pe care l-a avut acest festival în zona Moldovei și nu numai. „Masterclass-ul de Cânt Bizantin este un eveniment unic nu doar în România, datorită asocierii dintre artistic, cultural, pedagogic și religios. Pe parcursul celor 14 ani, această manifestare artistică a creat un fenomen, o nouă mentalitate, o nouă filosofie asupra muzicii bisericești ortodoxe. A creat o corelare deosebită cu învățământul și faptul că la Iași avem muzică religioasă la nivel de licență și masterat, care a fost consolidată în paralel cu dezvoltarea Materclass-ului,  ne determină să facem un pas mai departe și să deschidem o linie de cercetare și studiu la nivel de doctorat.”

    Domnul conf. univ. dr. Ciprian Ion, decanul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, și-a exprimat aprecierea față de organizatori și participanți și a vorbit despre caracterul internațional al evenimentului. „Acest Masterclass este important și pentru că unește omul din diferite zone ale globului. Dacă între popoare există bariere lingvistice, limba fiind o formă de comunicare, în mod sigur prin muzică, fiind un limbaj universal, aceste bariere dispar.”

    Un gând de bucurie a venit și din partea doamnei conf. univ. dr. Maria Alexandru. „Masterclass-ul de la Iași reunește atâtea persoane dăruite acestei arte, fie ca învățăcei, fie ca îndrumători și încearcă să îmbine slujirea și trăirea profundă a acestei muzici cu studiul asiduu și cu profesionalismul.

    Invitatul special, domnul Panagiotis Neochoritis, care de șase ediții este prezent la Masterclass-ul Internațional de Cânt Bizantin, le-a vorbit celor prezenți despre bucuria cu care se întoarce de fiecare dată la Iași, felicitându-i totodată pe organizatori pentru munca și entuziasmul de care au dat dovadă chiar și în această perioadă de pandemie.  Mai mult, domnia sa a evidențiat faptul că drumul Artei Psaltice de la Constantinopol la Iași a fost făcut cu mult timp în urmă, iar legăturile dintre aceste două zone cu o deosebită importanță istorică se păstrează până azi.

    La final, domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu le-a mulțumit invitaților, celor prezenți, partenerilor și colaboratorilor, precum și tuturor celor care s-au implicat în organizarea acestui proiect.

    După festivitatea de deschidere a urmat prezentarea intitulată „Ethosul Artei Psaltice în învățăturile Sfinților Părinți ai Bisericii”, susținută de prof. dr. Athanasios Vourlis din Atena.  Pornind de la texte biblice și de la citate din Sfinții Părinți, mai ales din Sfântul Vasile cel Mare, domnul Vourlis a vorbit despre ethos ca mod de simțire care nu caracterizează doar un stil de interpretare, individual, ci și de ethos ca mod de simțire al unui popor. Pornind de la exemplul viziunii serafimilor cu șase aripi, cântând în cor „Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot,” și sublinnind faptul că muzica psaltică este inspirată de Duhul Sfânt, vorbitorul a extrapolat acest exemplu de psalmodiere a îngerilor ca model de învățătură pentru psalți: cântarea se face dialogic, la două strane în armonie și conlucrare, folosind doar vocea, nu și alte instrumente, într-o stare de prezență care implica trupul, mintea, inima și sufletul.

    La această ediție, primul din cele două cursuri practice zilnice ale domnului Neochoritis urmărește ascultarea individuală a participanțior avansați și oferirea de feedback particularizat. La cursul de seara, de trei ore, exemplele sunt din cântări pe larg vechi - din Imnul Heruvic, mai precis. În această primă zi de Masterclass s-a lucrat pe un Imn Heruvic al lui Petru Lampadarie, explicându-se ethos-urile întâlnite și discutându-se despre ison.

    Mâine, 13 iulie 2021, începând cu ora 9:00, la Catedrala Mitropolitană din Iași va fi săvârșită Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie de către Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, alături de un sobor de preoți și diaconi. Răspunsurile la strană vor fi date de către psalții Catedralei, membri ai Corului Byzantion, precum și de participanții ediției a XIV-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin.

    Momentul liturgic va fi potențat și de unul festiv, cu acordarea, la propunerea Asociației Culturale Byzantion, a celei mai înalte distincții a Arhiepiscopiei Iașilor  pentru laici domnului Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia Ecumenică de Constantinopol) și doamnei conf. univ. dr. Maria Alexandru (Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic).

    Programul detaliat al evenimentului este disponibil aici:

    www.byzantion.ro/masterclass/programul-masterclass-ului-international-de-cant-bizantin-editia-a-xiv-a-11-16-iulie-2021.html

    Echipa MCB21

    în Ediția a XIV-a 2021