Vocile Rusiei și ale Bizanțului în oratoriul luminii

Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

byzantion sankt petersburg martie 2013Byzantion în concert în Sankt Petersburg, alături de Orchestra Națională a Rusiei și de Corul Teatrului „Mihailovski”

Sâmbătă, 9 Martie 2013, corul Byzantion a concertat în deschiderea Festivalului de Muzică Ortodoxă „Orfeus” ce are loc în orașul Sankt Petersburg din Rusia. Festivalul, care își va extinde manifestările artistice până în luna mai, este unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Rusia și reunește în fiecare an artiști de marcă, reprezentanți ai diferitelor genuri muzicale specifice popoarelor ortodoxe de pretutindeni.

Prezența corului de muzică psaltică Byzantion la ediția actuală a avut, de data aceasta, un caracter deosebit, prin interpretarea unei piese contemporane, creație a compozitorului rus Andrei Mikita. Este vorba de oratoriul „Seven Songs about God” pentru orchestră, cor mixt, cor bizantin și doi soliști, pe versurile poetului și muzicianului Boris Grebenshikov. Membrii Byzantion au fost onorați să concerteze alături de prestigioasa Orchestră Națională a Rusiei și alături de Corul Teatrului „Mihailovski” din Sankt Petersburg, sub bagheta tânărului și talentatului dirijor grec, Dimitris Botinis. Concertul a avut loc în sala Filarmonicii de Stat din Sankt Petersburg, artiștii bucurându-se de numărul impresionant de melomani prezenți în sală.

Oratoriul, structurat pe un număr de șapte poeme ale lui Boris Grebenshikov ("God knows better", "Promised Day", "Silver of my Lord", "One More Time", "Falcon", "Dubrovsky" și "Day of Joy"), reușește să redea, prin sonorități specifice, spiritualitatea sufletului slav filtrat prin arta sunetului. Influențat de vizitele făcute în mănăstirile din Muntele Athos, unde a fost martor al tradiției vii, neîntrerupte a Bizanțului, Boris Grebenshikov are viziunea unui dialog muzical între lumea spiritului slav, reprezentată de corul mixt, și cea a Bizanțului athonit, prin corul psaltic.

Complex prin diversitatea stărilor de multe ori contrastante, spiritul rusesc redat prin sunet poartă auditoriul prin experiența muzicală a cufundării și a ridicării spre Dumnezeu, o metanoia a sufletului care ajunge, într-un final, la lumină, prin strigătul, deopotrivă,a slavilor și bizantinilor: Bog est svet! ὉΘεόςεἶναιτόφῶς! (Dumnezeu este lumină!). Sonoritățile redate de coruri și orchestră creionează un adevărat portret al ipostazei rugătorului, exponent al culturii sprituale slave. De la masivitatea sonoră a corurilor din catedralele țarilor pravoslavnici până la șoaptele pline de tensiune și vocea albă, diafană a sopranei soliste, simboluri ale misticismului și ascezei sufletului isihast rus, toată această plajă de stări a fost surprinsă cu măiestrie și naturalețe de cei peste 130 de intepreți ruși.

Andrei Mikita se alătură liniei de creație a compozitorilor care au surprins în operele lor, prin prelucrări diferite, anumiteipostaze ale melosului bizantin. Invocăm, în acest sens, pe scurt,mari personalități precum Paul Constantinescu, Michalis Adamis, Nicolae Lungu, Gheorghe Cucu, Sotiris Fotopoulos și alții.

Prezența corului Byzantion în cadrul Festivalului de Muzică Sacră Ortodoxă „Orfeus” a fost îmbogățită prin susținerea unei conferințe cu tema „Notația bizantină - o mărturie a continuității tradițiilor orale și scrise” cu exemplificări practice de importanță istorică. Prezentarea, susținută de dirijorul corului Byzantion, a fost realizată cu sprijinul prof.univ.dr. Maria Alexandru (Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic).

În finalul șederii, membrii Byzantion au avut deosebita bucurie de a participa la Sfânta Liturghie alături de corul bărbătesc al metocului Mănăstirii Valaam din Sankt Petersburg. Răspunsurile antifonicede la strană, experiența aparte prin dialogul dinamic și întâlnirea, în același duh,a două lumi muzicale diferite, totuși reunite în monodie, au constituit o mărturie puternică a faptului că rugăciunea ridicată către Dumnezeu poate fi înveșmântată, din fericire!, în mai multe forme de modelare și exprimare ale sufletului. Iar cântarea de tradiție bizantină nu poate fi abordată cu autenticitate decât înțelegând esența ei în toate modurile derivate de redare sonoră.


Adrian Sîrbu

Surse: http://worldnewsda.blogspot.gr, http://www.choirfestival.ru

Media

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole