Reguli de bază în alegerea și pregătirea și abordarea unei partituri psaltice (II)

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

partitura 44Etapa a III-a - abordarea partiturii la repetiții.

1. Înălțimea sonoră a întregii cântări va fi aleasă în funcție de:

  1. posibilitățile vocale ale coriștilor, registrul vocilor majoritare;
  2. ambitusul cântării, ținând cont de preponderența registrului grav sau acut al cântării;
  3. gradul de solicitare vocală și locul piesei în concert/slujbă (de exemplu, dacă în debutul unei privegheri, slava de la Vecernie are un registru preponderent acut, se va prefera alegerea unei baze mai joase, pentru a asigura confortul vocal și pentru restul privegherii. Pentru pasajele grave ale cântării, pot ajuta isonarii bași, prin melos).

2. Tempoul final al cântării va fi ales în funcție de specia cântării și de contextul liturgic (la modul ideal, cântarea în concert nu ar trebui să afecteze regulile de interpretare a unei piese).

3. Analiza partiturii la nivel micro-structural presupune nu doar cunoașterea thesisurilor ci și cunoașterea motivelor melodice care alcătuiesc un thesis. Prin urmare, dirijorul trebuie să dețină următoarele cunoștințe:

  1. să știe cum să ornamenteze în moduri variate fiecare motiv melodic;
  2. să știe să propună diverse ornamentări coriștilor, în funcție de:
    - posibilitățile lor vocale;
    - stilul de interpretare ales, care poate diferi în funcție de direcția estetică aleasă de dirijor, dar și de contextul liturgic.
  3. să știe care este combinația optimă de ornamentări ale motivelor (de la simplitate la hiperornamentare, astfel încât să se asigure mai întâi de toate atmosfera de rugăciune, transmiterea mesajului cântării, ethosurile glasurilor cântării și NU calitățile vocale ale coriștilor/solistului.

4. Citirea partiturii. După prezentarea, de către dirijor, a principalelor informații despre cântare (compozitorul, contextul istoric, specia cântării, textul cântării și eventuala comentare a sensurilor acestuia, structura melodică, glasurile din interiorul cântării etc.), primul contact cu partitura se va face cu ajutorul paralaghiei, adordând un tempo mai rar decât cel normal, pentru fixarea thesis-urilor dar și ca ocazie pentru verificarea intervalelor. Piesa va fi împărțită de părți, fraze, thesis-uri, iar fiecare thesis va fi mai intâi exemplificat de către dirijor.

Oricât de tentați am fi, din comoditate sau din cauza timpului redus să ignorăm această etapă, paralaghia este definitorie în consolidarea mai ales a scărilor și intervalelor și în memorarea thesis-urilor. Deja de la această etapă, dirijorul face cunoscută coriștilor structurarea piesei pe părți, punctele culminante, eventualele introduceri, punți de legătură etc.

5. Desprinderea de partitură. Pe măsură ce repetițiile avansează, dacă nivelul coriștilor este mai avansat, dirijorul va insista progresiv pe desprinderea de partitura prin memorarea thesis-urilor melodice. Repetarea cântării în vederea memorării se va face pe părți. O dată parcursă o parte de mai multe ori, se va trece la a doua parte. După repetarea acesteia, se vor lega părțile între ele. În acest mod, se va parcurge întreaga piesă, dirijorul având grijă ca membrii grupului să fie din ce în ce mai puțin dependenți de partitură.

Acestea au fost câteva reguli pe care un conducător de cor psaltic ar fi recomandat să le cunoască pentru a impune grupului disciplină, profesionalism și progres. Într-un articol viitor, vom prezenta câteva reguli pentru organizarea repetițiilor cu un grup de muzică psaltică.

de Adrian SÎRBU

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole

  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A cincea zi

    mcb19 concertVineri, 19 iulie 2019, ultima zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, a fost ziua în care s-au vazut și auzit roadele programului intens din această săptămâna, prin minirecitalul de muzică orientală clasică și concertul extraordinar de muzică bizantină. A fost și ziua recunoașterii contribuției dascălilor și a fiecărui cursant în parte.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

    mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A treia zi

    mcb19 ziua3 foto2Miercuri, a treia zi de Masterclass, a fost foarte variată în activități, care au mers de la exerciții individuale pentru îmbogățirea tehnicii vocale și lucru la ansamblu până la conferințe pe baza rezultatelor unor cercetări de ultimă oră din domeniul neuroștiințelor și prezentarea unor noi apariții  editoriale și discografice.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A doua zi

    MCB19 ziua2A doua zi de Masterclass a început cu cursul practic de tehnică vocală, oferit de doamna soprană Mihaela Grăjdeanu. Cu mult tact pedagocic și răbdare, doamna Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – Prima zi

    mcb19 prima zi 800x533Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

    în Program Citeşte mai mult