Uşile pocăinţei, încercare de refacere a unei partituri de acum 300 de ani

Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

usile1A început Triodul şi în anul mântuirii 2014. În primele trei Duminici ale Triodului se cîntă după Evanghelia Utreniei „Uşile mîntuirii", o serie de trei stihiri foarte umilincioase scrise probabil acum mai bine de 1000 de ani în Mănăstirea Studion din Constantinopol. În limba română ele au fost traduse de Ieromonahul Filothei Jipa în 1713, folosind modelele greceşti compuse cu puţin înainte de 1700 de către Hrysaf cel Tînăr şi Bălaşu (Balasie) Preotul, ambii psalţi ai Patriarhiei de Constantinopol.

Prin mila lui Dumnezeu şi rugăciunile sfinţilor, s-a păstrat într-un manuscris cernican o exegeză didactică la aceste stihiri româneşti, exegeză aparţinînd lui Mihalache Bucureşteanul, un psalt puţin cunoscut, exegeză făcută celor trei stihiri în anii 1800-1803. În acea vreme, la Patriarhia de Constantinopol muzicienii pregăteau o nouă notaţie care să permită scrierea tuturor tipurilor de muzică psaltică (pînă spre 1800 ceea ce numim noi astăzi tactul tropăresc / muzica de tipul notă-silabă nu putea fi notat). Comparînd exegeza lui Mihalache cu exegezele constantinopolitane ale aceleiaşi vremi, se poate observa că notaţia lui Mihalache este diferită de cea grecească.

Tot prin mijlocirile sfinţilor, am descoperit în alte două manuscrise de secol XVIII stihirile „Uşile pocăinţei", în notaţia originală. Se poate vedea că fiecare psalt avea un stil propriu, preferînd unele formule în dauna altora, şi astfel nu există două variante identice ale acestor stihiri în notaţia originală.

Drept este că una din ele, cea mai recentă, din anul 1795, este foarte apropiată de exegeza lui Mihalache Bucureşteanul, şi asta se poate observa limpede din faptul că în manuscrisul cernican stihirile nu sînt exighisite integral, ci anumite formule sînt lăsate în notaţia originală, şi sînt identice cu cele din manuscrisul din 1795.

Noi, Adrian Sîrbu şi monahul Filotheu Bălan, am început un studiu pe manuscrisele existente, comparate cu manuscrise greceşti în notaţie exegetică, pentru a aduce la dispoziţia psalţilor de azi cele trei stihiri, iar primele rezultate ale studiului le-am comunicat la simpozionul muzicologic IMC 2013 - Musical Romania and its Neghbouring Cultures, desfăşurat la Conservatorul din Iaşi la începutul lunii Iulie 2013.

Cîntarea de mai jos este transpunerea primei din cele trei stihiri în notaţie hrysanthică, interpretată de studenţii secţiei de muzică religioasă a Conservatorului din Iaşi, la sfîrşitul prezentării teoretice. În videoclip am inserat atît originalul ieromonahului Filothei Jipa la prima stihiră, cît şi partitura din manuscrisul cernican, datat 1803.

Media

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole

  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A cincea zi

    mcb19 concertVineri, 19 iulie 2019, ultima zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, a fost ziua în care s-au vazut și auzit roadele programului intens din această săptămâna, prin minirecitalul de muzică orientală clasică și concertul extraordinar de muzică bizantină. A fost și ziua recunoașterii contribuției dascălilor și a fiecărui cursant în parte.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

    mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A treia zi

    mcb19 ziua3 foto2Miercuri, a treia zi de Masterclass, a fost foarte variată în activități, care au mers de la exerciții individuale pentru îmbogățirea tehnicii vocale și lucru la ansamblu până la conferințe pe baza rezultatelor unor cercetări de ultimă oră din domeniul neuroștiințelor și prezentarea unor noi apariții  editoriale și discografice.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A doua zi

    MCB19 ziua2A doua zi de Masterclass a început cu cursul practic de tehnică vocală, oferit de doamna soprană Mihaela Grăjdeanu. Cu mult tact pedagocic și răbdare, doamna Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – Prima zi

    mcb19 prima zi 800x533Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

    în Program Citeşte mai mult